غربالگری به تشخیص زودرس سرطان و کاهش هزینه‌های درمان منجر می‌شود

زنجان - ایرنا - رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: غربالگری، مهمترین راهکار برای مقابله با سرطان است که موجب تشخیص زودرس و درمان در مراحل اولیه با هزینه‌های کمتر و نتایج مطلوب‌تر می‌شود.

علی صیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ابتلا به برخی عفونت‌ها، احتمال مبتلا شدن به گروهی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به آنها بسیار موثر است.

وی اضافه کرد: برخی عفونت‌ها واکسنی ندارد و بهترین راهکار، توجه به علائم اولیه آنها و درمان در همان مراحل اولیه است که در صورت بی توجهی پیشرفت می کند و زمینه‌ساز ابتلا به سرطان می شود.

این مسوول، عفونت‌های زنانه، حفره دهان، گوارشی و ادراری را از رایجترین عفونت‌هایی اعلام کرد که بهتر است در همان مراحل اولیه جدی گرفته و درمان شود.

وی، علائم هشدار دهنده سرطان را تغییرات در تن صدا، اجابت مزاج، تغییر در پوست و مخاط، ادرار، قاعدگی، بلع و هضم غذا عنوان کرد و گفت: مشاهده و لمس هرگونه توده یا ضخیم‌ شدگی غیرطبیعی پوست در ناحیه سر و گردن و سایر نواحی بدن از جمله علائم هشداردهنده سرطان است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان یادآور شد: البته هیچکدام از این علائم به معنای ابتلای قطعی به سرطان نیست ولی بهتر است آنها را جدی بگیریم تا احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده یا با تشخیص زودرس، احتمال درمان موفق را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: به جز ژنتیک، سابقه خانوادگی و افزایش سن، سایر عوامل خطرساز ابتلا به سرطان قابل کنترل هستند و معرفی گسترده این عوامل به همراه ترویج سبک زندگی سالم می‌تواند از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha