حضور نمایندگان اصناف در کارگروه تنظیم بازار

مشهد-ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه نمایندگان اصناف در کارگروه تنظیم بازار حضور پیدا می کنند گفت: صاحبان صنوف بیشترین سطح تماس با مردم را دارند لذا بهترین گزینه برای شناسایی مشکلات مردم در بازار به شمار می روند.

به گزارش ایرنا، حسین فرهید زاده چهارشنبه شب در پنجمین اجلاس هشتمین دوره از هیات نمایندگان اتاق های اصناف ایران که در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برگزار شد، افزود: در تلاش هستیم که در ستاد تنظیم بازار کشور از توان اتاق های سه گانه (اصناف، بازرگانی و تعاون) استفاده کنیم و بر همین اساس در کارگروه تنظیم بازار، از نمایندگان اتاق اصناف حتما بهره خواهیم گرفت.

وی بیان کرد: نمایندگان اتاق اصناف نیز تاکنون در نشست های کارگروه تنظیم بازار حضور داشتند و نقش موثر و پررنگی داشته اند و ما نیز سعی کردیم از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه تنظیم بازار بهره گیریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه بازرسی ها، تمرکز بر تعیین تکلیف و محدوده عملیات آنها است، سطح نظارت بر کالا سطح استراتژیکی است و آنچه سیاستگذاری می شود در بخش عملیات هم باید به اجرا برسد.

فرهیدزاده ادامه داد: در بخش عملیات ابزارهایی در اختیار داریم که بخشی از آنها بازرسان جهاد کشاورزی، بازرسان اتاق اصناف و بازرسان سازمان های صمت هستند، بخش دیگر از این ابزار سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها و سایر سامانه های دیگر اختیار به شمار می رود.

وی اضافه کرد: از نظر حاکمیت، رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور، وقتی بازرسان اصناف و اتحادیه ها بر بازار نظارت دارند، انگار مردم بر بازار نظارت می کنند. شاید دولتی ها نتوانند از اتفاقات در بازار درک لازم را داشته باشند اما صاحبان صنوف می توانند بازخوردهای اتفاقات در بازار را درک کرده و به دولتی ها انتقال دهند تا به تبع آن در برخی مواقع اصلاحاتی در دستورالعمل ها و آیین نامه ها انجام گیرد.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نظرات صاحبان صنوف را در اصلاح سود حاصل از فروش برخی کالاها را موثر دانست و گفت: بعضا ممکن است سودها متعارف نباشد، لذا با همراهی اصناف می توان برنامه ریزی درستی در این زمینه انجام و آن را در کارگروه تنظیم بازار مصوب کرد.

فرهیدزاده در خصوص انعقاد تفاهم نامه های اتاق اصناف با دستگاه های دولتی گفت: این تفاهم نامه ها باید توسط کمیسیون های نظارت بررسی شود. در هر صورت قبل از توزیع کالا، بخش تامین آن اهمیت زیادی دارد که مسئولیت این بخش برعهده جهاد کشاورزی است و اگر بخش تامین کالا به درستی انجام نگیرد، ممکن است تمام زنجیره تولید تا توزیع را تحت شعاع قرار دهد و باعث گرانی یا گران فروشی شود.

وی بر لزوم تمرکز بازرسی های اصناف اشاره و بیان کرد: با وجود استقرار بازرسان در اتاق های اصناف کشور هنوز هیچ اطلاعات جامعی در خصوص تعداد آنها در اختیار سازمان حمایت نیست، سامانه ای در این زمینه پیش بینی شده که لازم است اطلاعات بازرسان اتاق های اصناف در آن بارگزاری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha