ادعای پنتاگون: فعالیت‌های هوایی خطرناک چین ممکن است به جنگ منجر شود

تهران-ایرنا- یک مقام وزارت دفاع آمریکا در آسیا ادعا کرد: چین درگیر یک برنامه‌ سازمان‌یافته نظامی «خطرناک و تهدیدآمیز» که شامل رهگیری هواپیماهای ایالات متحده و متحدان آن است که می‌تواند به درگیری بین ایالات متحده و چین منجر شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز، تالی راتنر (Ely Ratner ) دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی هند و اقیانوسیه مدعی شد: ارتش چین درگیر یک سلسله عملیات نظامی سازمان‌یافته شامل اقدامات «خطرناک و مبتنی بر زور و اجبار» با جت‌های جنگنده‌ است که به هواپیماهای ایالات متحده و متحدانش که در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کنند، نزدیک می‌شوند.

در این گزارش ادعا شده است: از سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۸۰ اتفاق در رابطه با هواپیماهای آمریکایی رخ داده که اغلب بر فراز دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی بوده است.

تالی راتنر مدعی شد: این حوادث شامل «مانورهای بی پروا» جت‌های Su-۲۷ و J-۱۶ چین بوده است که در نزدیکی یا جلوی هواپیماهای آمریکایی گشت‌زنی می‌کردند و در برخی موارد، جت‌های چینی خاشه (براده یا نوارهای فلزی باریکی که با رها شدن می‌تواند در رادار اختلال ایجاد کند) یا شعله‌هایی را آزاد کردند که می‌توانست به موتور هواپیماهای آمریکایی آسیب برساند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با بیان اینکه «در بسیاری از موارد این نوع عملکرد عملیاتی می‌تواند باعث بروز حوادثی شود» گفت: حوادث خطرناک می‌تواند منجر به درگیری ناخواسته شود.

بر پایه این گزارش، اظهارات راتنر در حالی بیان شده است که وزارت دفاع آمریکا ۱۴ ویدئو و عکس‌هایی از این رویارویی‌ها را که مربوط به سال ۲۰۲۲ بوده، از طبقه بندی خارج کرده است.

دریاسالار جان‌سی‌آکیلینو ( John C. Aquilino) فرمانده ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام نیز همراه با رانتر، مدعی شد: نیروهای ما به دنبال نشانه‌هایی هستند که چین می‌تواند از درگیری‌های اوکراین و اسرائیل برای اقدام نظامی علیه تایوان سوء استفاده کند.

آکیلینو ادعا کرد: هیچ تجهیزات یا نیروی ایالات متحده از منطقه پاسیفیک برای پشتیبانی از ماموریت‌های نظامی ایالات متحده برای کمک به اوکراین و اسرائیل منتقل نشده است.

وی مدعی شد که پکن درس‌هایی از جنگ‌های اوکراین و اسرائیل می‌گیرد تا از آن برای حمله به تایوان استفاده کند.

بر پایه این گزارش، چین اعلام کرده است که فعالیت‌های هوایی این کشور تلاشی برای توقف نظارت هواپیماهای جاسوسی است.

بر اساس ویدئوی منتشر شده توسط دولت کانادا، یک هواپیمای کانادایی CP-۱۴۰ این هفته توسط یک جت چینی بر فراز دریای چین جنوبی رهگیری شده است.

مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است که هواپیمای کانادایی به طور غیرقانونی وارد حریم هوایی چین بر فراز جزایر دیائویو شده است.

بر اساس این گزارش، ویدئوهایی که پنتاگون منتشر کرده نشان می‌دهد که هواپیماهای چینی در حال عبور از هواپیماهای آمریکایی بر فراز دریای جنوبی و شرق چین هستند و در یک مورد تا فاصله ۱۵ فوتی [هواپیمای آمریکایی] پرواز می‌کند.

به گزارش ایرنا، تایوان جزیره‌ای خودمختار در شرق چین است و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین قرار دارد. پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا، چین را تهدیدی بزرگتر از روسیه برای ایالات متحده دانسته و پیشتر قطع کمک‌های ایالات متحده به اوکراین را خواستار شده بودند تا میزان کمک‌ها به تایوان افزایش یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha