اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران کانون توجه دانشجویان خارجی

ساری - ایرنا - تحصیل بیش از ۸۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه های "نوشیروانی و مازندران" به همراه زندگی خانواده آنها در منطقه، ظرفیتی مناسب برای رونق اقامتگاه های بوم گردی در استان و در ورای آنان معرفی این ظرفیت های اقتصادی به دیگر گردشگران خارجی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر به عنوان دانشگاه معین مازندران به همراه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل که تنها دانشگاه صنعتی دولتی شمال کشور است، بیش از ۸۰۰ دانشجوی خارجی در این ۲ دانشگاه برای تحصیل حضور دارند که در برخی از روزهای سال خانواده های این دانشجویان برای دیدار با فرزندانشان در این ۲ شهر حضور می یابند که جذب این مسافران خارجی در طرح های بوم گردی یکی از اولویت های رونق صنعت گردشگری در بابل است.

بسیاری از این دانشجویان که به همراه خانواده های خود در این ۲ شهر مازندران حضور می یابند، در حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری دانشگاه محل تحصیل این دانشجویان خارجی در کنار جنگل های سربه فلک کشیده هیرکانی در قالب طرح های بوم گردی در جنوب بابل بیش از ۶۵۰ کلبه و خانه مسافر با چشم اندازهای بی نظیر و امکانات بسیار مناسب فعال می باشد که این اقامتگاه های گردشگرپذیر با پهن کردن فرش قرمز آماده پذیرایی از این دانشجویان به همراه خانواده های آنها هستند.

میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان بابل با آگاهی یافتن از حضور این دانشجویان که از کشورهای عراق، سوریه، یمن و افغانستان هستند برای جذب این گردشگران خارجی تلاش جدی دارند.

این کلبه ها و خانه مسافرها که در جنوب بابل در بخش های بابلکنار، بندپی شرقی و بندپی غربی فعال هستند یا به جنگل های هیرکانی متصل و یا در کمتر از پنج دقیقه با جنگل های حیرت انگیز هیرکانی فاصله دارند، ظرفیت با چشم اندازهای حیرت انگیز خود، مکان مناسبی برای رونق گردشگری روستایی محسوب می شوند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران کانون توجه دانشجویان خارجی

جنگل های هیرکانی به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، بر اساس معیار ۹ گانه به شماره ۱۵۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد تا این میراث باستانی یگانه به نام ایران و برای جهانیان تا ابد باقی بماند.

جنگل های هیرکانی یا جنگل های شمال ایران، با پیشینه تکامل ۲۵ تا ۵۰ میلیون ساله، مانند نواری سبز به در ازای ۸۵۰ کیلومتر کناره های جنوبی دریای کاسپین را پوشانده اند. تغییرات بارشی و ارتفاعی زیاد، تنوع در شرایط اکولوژیکی از خاور تا باختر، تنوع بی مانند در گونه های گیاهی و جانوری از ویژگی های برجسته جنگل های هیرکانی است.

از این جنگل ها به عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" و مادر جنگل های جوان اروپا و شمال آمریکا یاد می شود؛ زیرا خاستگاه و یکی از مهمترین پناهگاه های باختر اوراسیا برای گونه های گیاهی باقیمانده از دوران سوم زمین شناسی، گونه های نادر و در معرض خطر گیاهی و جانوری و گونه های بومی محلی و منطقه ای و جهانی یگانه به شمار می روند.

این کلبه های چوبی که با استقبال خوبی از مسافران و گردشگران داخلی روبرو شده است سالانه حدود یک میلیون مسافر در این مجموعه ها اقامت می کنند. این دانشجویان که تازه پای آنها به این مجموعه های بوم گردی باز شد، بابلی ها با استفاده از این فرصت درصدد جذب حداکثری این ظرفیت برای توسعه اقتصادی منطقه هستند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران کانون توجه دانشجویان خارجی

کلبه های بوم گردی آماده جذب گردشگر خارجی

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۶۵۰ کلبه و خانه مسافر با چشم اندازهای بی نظیر در جنوب بابل آماده پذیرایی از دانشجویان خارجی به همراه خانواده های آنها است.

مهران فلاح بیان کرد: طرح های بوم گردی که در بخش های بندپی شرقی، بندپی غربی و بابلکنار مستقر است، با چشم انداز های زیبا به همراه درختان سر به فلک کشیده هیرکانی و رودخانه خروشان بابلرود که از وسط آن می گذرد چشم هر گردشگر داخلی و خارجی را می نوازد.

وی با بیان اینکه هر چند پای تعدادی از گردشگران خارجی از کشور عراق به این طرح های بوم گردی باز شده است، اما با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در صدد معرفی قابلیت های گردشگری جنوب بابل به این دانشجویان خارجی هستیم.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران کانون توجه دانشجویان خارجی

یک میلیون گردشگر در جنوب بابل

فلاح در ادامه گفت که با توجه به اینکه کلبه ها و خانه مسافر های گردشگری با ظرافت خاصی ساخته شده اند، مورد استقبال گردشگران در سراسر کشور قرار گرفته و براساس برآوردها در یکسال اخیر یک میلیون مسافر در این طرح های بوم گردی مستقر شدند.

وی افزود: با توجه به سیاست های دولت که رونق اقتصادی روستا را در برنامه خود دارد گسترش ضابطه مند این طرح های بوم گردی نقش ممتازی در رونق اقتصادی روستاها خواهد داشت.

این مقام مسوول با بیان اینکه در پایان هفته تمامی این کلبه ها مسافر و گردشگر دارند، اظهار داشت: برخی ها از چند روز قبل برای استقرار در این محیط ها نوبت می گیرند.

وی ادامه داد: یکی از سیاست های دولت، حمایت از این طرح های بوم گردی است که این امر زمینه اشتغال پایدار و رونق اقتصادی در شهرستان بابل را فراهم می کند.

شهرستان ۵۴۰ هزار نفری بابل دارای ۶ بخش و هفت شهر است که سه بخش بندپی شرقی، بندپی غربی و بابلکنار میزبان ۶۵۰ کلبه و خانه مسافر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha