۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۵
کد خبر: 85261823
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پلیس لندن کنشگر سرشناس زیست محیطی را بازداشت کرد

لندن – ایرنا – پلیس لندن «گرتا تونبرگ» کنشگر سرشناس زیست محیطی را در جریان تجمع اعتراضی امروز (سه شنبه) علیه برگزاری یک اجلاس مهم نفت‌وگاز در پایتخت انگلیس دستگیر کرد.

به گزارش ایرنا، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های خبری انگلیس نشان می‌دهد که ماموران پلیس، تونبرگ را با دستبند به سمت خودروی ون هدایت می‌کنند. این فعال سرشناس زیست محیطی برای شرکت در تظاهرات اعتراضی علیه برگزاری اجلاس با حضور مدیران ارشد شرکت‌های نفت و گاز جهان، از سوئد به انگلیس سفر کرده بود.

فعالان زیست محیطی در این حرکت اعتراضی که از سوی گروه موسوم به «لندن باید از سوخت‌های فسیلی آزاد شود» سازمان‌دهی شده بود، در تلاش بودند تا مسیر ورود به این اجلاس سه روزه را که از امروز (سه‌شنبه) در هتل اینترکانتیننتال گشایش یافت، مسدود کنند.

تونبرگ پیشتر به خبرنگاران گفته بود: «جهان در سوخت‌های فسیلی غرق شده است. امیدها، رویاها و زندگی‌های ما با سیلاب دروغ‌ها درحال از بین رفتن است. کارتل‌های نفتی از مدت‌ها پیش نسبت به پیامدهای مصرف این انرژی بر محیط زیست آگاه بودند، اما نه تنها کاری انجام ندادند که در مورد مشارکت خود برای مقابله با مشکلات زیست محیطی تردید ایجاد کردند.»

وی افزود: «ما نمی توانیم اجازه دهیم این روند ادامه پیدا کند. نخبگان کنفرانس نفت و پول، قصد همکاری ندارند و برنامه آنها ادامه سودجویی است. به همین دلیل است که ما باید مستقیماً برای جلوگیری از این امر و بیرون راندن پول نفت از سیاست اقدام کنیم.»

این فعال زیست محیطی اضافه کرد: «ما هیچ گزینه دیگری جز اینکه در اینجا تجمع ایجاد کنیم، نداریم. ما باید به آنها نشان دهیم که از این وضع خلاص نمی شوند.»

فعالان زیست محیطی در انگلیس طی سال های اخیر در اقداماتی مانند بستن خیابان منتهی به پارلمان، چسباندن خود به قطارهای شهری و امثال آن، در رفت و آمد شهری اختلال ایجاد کرده تا این پیام را مخابره کنند که وضعیت اقلیمی در مرحله اضطراری است.

آن‌ها بر اعلام رسمی وضع اضطراری، خواستار آن هستند که دولت از طریق تصویب قوانین الزام‌آور، افزایش روزافزون دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵میلادی به صفر برساند. آن‌ها می‌گویند شرکت‌های تجاری در لندن ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به لحاظ مالی تامین می‌کند.

اما تجمع امروز درحالی صورت می‌گیرد که دولت انگلیس در اقدامی که یک چرخش عمده در سیاست‌های زیست محیطی محسوب می‌شود بخش‌های مهم و حساس برنامه ملی مقابله با تغییرات اقلیمی در این کشور را که تا چندی پیش بعنوان افتخارات دولت مطرح می‌شد، به تعویق انداخت. دولت این کشور همچنین در اقدامی بحث برانگیز دیگری با طرح بهره‌برداری از یک میدان نفتی در شمال اسکاتلند موسوم به روزنبک موافقت کرد.

احزاب سیاسی مخالف دولت و گروه های زیست محیطی دولت را به سیاسی کاری با مقوله بحران اقلیمی متهم می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha