۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۲
کد خبر: 85494671
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقلای سوناک برای حفظ کلید خانه شماره ۱۰

۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۲
کد خبر: 85494671
تقلای سوناک برای حفظ کلید خانه شماره ۱۰

لندن – ایرنا – «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس که طبق تمام نظرسنجی‌ها، شکست سنگینی را در انتخابات پارلمانی ۱۴ تیرماه تجربه خواهد کرد، مدعی شده که در صورت حفظ کلید خانه شماره ۱۰ خیابان «داونینگ استریت»، نرخ بهره بین بانکی را که با اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی ارتباط مستقیم دارد، کاهش داده و فشار مالی روی مردم را کمتر خواهد کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سوناک در گفت‌وگو با نشریه تایمز چاپ لندن ادعا کرد که اگر در انتخابات پیروز شود، اقساط وام مسکن را که طی دو سال اخیر افزایش چشمگیری را تجربه کرده و باعث تشدید بحران هزینه‌های زندگی مردم شده است، کاهش خواهد داد.

او وعده داد که حزب محافظه ‌کار طی پنج سال آینده با اجرای برنامه‌ای که در نظر گرفته است، نرخ تورم را به‌عنوان پیش‌شرط کاهش نرخ بهره، سرکوب خواهد کرد.

نرخ تورم در انگلیس اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی، به دلیل سیاست‌های اقتصادی و بحث برانگیز دولت ۴۴ روزه لیز تراس به رقم کم سابقه ۱۱ درصد رسید. در همین پیوند ارزش پوند سقوط کرد، کشور وارد دوره رکود اقتصادی شد و بانک مرکزی برای مهار اوضاع، نرخ بهره پایه را به‌سرعت افزایش داد.

در همین حال بسیاری از بانک‌ها از بیم نوسان نرخ بهره، تنوع قراردادهای وام مسکن خود را کاهش داده و این وضعیت فشار سنگینی را به اقتصاد خانواده‌ها تحمیل کرده است.

روزنامه گاردین انگلیس چندی پیش گزارش داد که ۷۰۰ هزار خانوار انگلیسی فقط طی ماه گذشته میلادی قادر به پرداخت وام مسکن خود نبوده‌اند. این گزارش حاکیست که افزون بر ۲ میلیون انگلیسی نیز در همین مدت اجاره مسکن، قسط وام بانکی، کارت اعتباری و یا قبوض خود را پرداخت نکرده‌اند.

این وضعیت سبب شده تا مردم ناگزیر به اقدامات جبرانی نظیر کاهش خرید مواد غذایی، فروش دارایی‌ها، قرض گرفتن و یا در بهترین حالت استفاده از پس‌انداز متوسل شوند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بهره بین بانکی در سال جاری میلادی به ۴.۵ درصد برسد. البته این میزان در قیاس با دو سال پیش که نرخ بهره ۰.۱ درصد بود اختلاف زیادی دارد. سوناک می‌گوید که اگر نخست وزیر بماند، اوضاع اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشد.

وی ۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعاتی بعد از آنکه مرکز آمار ملی انگلیس از کاهش بیشتر نرخ تورم در این کشور خبر داد، دست به بزرگترین قمار زندگی خود زد و با ادعای کارایی سیاست‌های اقتصادی دولت، انتخابات زودرس اعلام کرد. بر اساس اعلام وی، پارلمان انگلیس منحل و قرار شد که انتخابات ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

اما تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب او هیچ شانس برای پیروزی در انتخابات ندارد. در واقع، آمارها حاکیست که نخست وزیر انگلیس در این قمار باخته و نه تنها بهبودی در وضعیت محبوبیت حزب او ایجاد نشده که افت بیشتری را تجربه کرده است.

یافته‌های شبکه خبری اسکای حاکیست که اختلاف محبوبیت حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» و حزب حاکم محافظه‌کار به‌سرعت در حال افزایش و شانس بقاء سوناک در دولت رو به کاهش است. داده‌های آماری که بر اساس افکار سنجی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که محبوبیت حزب کارگر ۴۷ درصد و حزب محافظه‌کار ۲۰ درصد است.

بر اساس بررسی‌های نشریه آی هم حزب کارگر در انتخابات آتی، ۴۸۴ کرسی پارلمان را تصاحب و سکان دولت را به دست خواهد گرفت. حزب حاکم محافظه‌کار هم طبق داده‌های این نشریه انگلیسی، با از دست دادن ۲۸۰ کرسی پارلمان، شکست سنگینی را تحمل خواهد کرد. از این رو به نظر می‌رسد که حزب حاکم محافظه‌کار پس از ۱۴ سال حکومتداری، روزهای پایانی خود را در قدرت سپری می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha