روسیه و قرقیزستان در مسیر دلار زدایی/ سهم روبل در تجارت دو کشور به ۸۳ درصد رسید

تهران- ایرنا- ولادیمیر پوتین در سفر به قرقیزستان، اعلام کرد با هدف دلارزدایی، اکنون روبل روسیه سهم ۸۳ درصدی در تجارت دو کشور دارد. رییس جمهور روسیه اظهار داشت این کشور تا پایان سال جاری میلادی یک میلیون و دویست هزار تن نفت به قرقیزستان صادر خواهد کرد.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از آکی نیوز، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در بیانیه ای مشترک با صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان پس از مذاکرات دوجانبه در بیشکک گفت: روسیه تامین کننده اصلی محصولات نفتی قرقیزستان و انرژی یکی از زمینه های کلیدی همکاری های دوجانبه است.

پوتین افزود: ما به طور کامل نیاز مصرف کنندگان قرقیزستان به سوخت را تامین می کنیم، سال گذشته حدود ۱.۲ میلیون تن سوخت صادر کردیم و همین حجم نیز تا پایان سال جاری برای بیشکک تامین خواهد شد.

رییس جمهور روسیه تاکید کرد: هنگامی که سوخت با شرایط ویژه و بدون عوارض گمرکی صادراتی عرضه می شود، تأثیر اقتصادی مستقیمی بر اقتصاد جمهوری قرقیزستان دارد.

در کنار این توافقات، در حوزه های دیگر نیز مقام های روسیه و قرقیزستان، تفاهم نامه هایی امضا کردند.

«دوگدورکول کندیرباوا»، وزیر علوم و آموزش قرقیزستان و «والری فالکوف»، وزیر علوم و آموزش عالی روسیه، توافق‌نامه‌ای در مورد شرایط فعالیت دانشگاه های اسلاوی قرقیزستان-روسی بوریس یلتسین را امضا کردند.

توافقنامه همکاری متقابل و برنامه همکاری برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ نیز توسط «ایاز بائتوف» وزیر دادگستری قرقیزستان و «کنستانتین چویچنکو» وزیر دادگستری روسیه امضا شد.

براساس این بیانیه مشترک، یادداشت تفاهم بین وزارت کشاورزی قرقیزستان و وزارت منابع طبیعی روسیه درمورد توسعه جنگلداری توسط «عسکربک جانی بکوف» وزیر کشاورزی قزقیزستان و «الکساندر کوزلوف» وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه امضا شد.

یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی توسط «ملیس تورگونبایف» وزیر منابع طبیعی، اکولوژی و نظارت فنی قرقیزستان و «الکساندر کوزلوف» وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه از دیگر قراردادهای همکاری دو کشور بود.

در این سفر همچنین پروتکل هدفمند بین وزارت آموزش و علوم قرقیزستان و دانشگاه دولتی مسکو توسط «دوگدورکول کندیرباوا»، وزیر علوم و آموزش قرقیزستان و «ویکتور سادوونیچی»، رئیس دانشگاه دولتی مسکو امضا شد.

همچنین یادداشت تفاهم بین کابینه وزیران و دولت روسیه در مورد ایمنی بیولوژیکی توسط «آلیمکادیر بیشنالیف» وزیر بهداشت قرقیزستان و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امضا شد.

روسیه و قرقیزستان در مسیر دلازدایی/ سهم روبل در تجارت دو کشور به ۸۳ درصد رسید

به گزارش این رسانه، یکی از مهمترین دستاوردهای سفر پوتین، تعامل روسیه و قرقیزستان برای تجارت با ارزهای ملی دو کشور اعلام شده است، اکنون سهم روبل در معاملات تجاری به ۸۳ درصد رسیده است که نشان دهنده دور شدن از معاملات دلاری است. گردش مالی بین دو کشور شاهد افزایش تقریباً ۱۸ درصدی در سال جاری بوده است و انتظار می‌رود دلارزدایی باعث تقویت اقتصاد داخلی هر دو کشور و تقویت روابط دوجانبه قوی‌تر شود.

براساس این گزارش، در بخش دیگری از این سفر، پوتین از پایگاه هوایی کانت روسیه در قرقیزستان بازدید کرد و در جریان این دیدار گفت: روسیه انتظار دارد همکاری نظامی و دفاعی این کشور با قرقیزستان گسترش یابد.

پوتین در سفری دو روزه به قرقیزستان، روز جمعه (۲۱ مهر) در نشست سران کشورهای مشترک المنافع (CIS) شرکت خواهد کرد.

این نخستین سفر بین المللی پوتین از زمانی است که دادگاه کیفری بین المللی (ICC) در ماه مارس حکم بازداشت وی را صادر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha