۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 817
کد خبر: 85253659
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهادگران دانشگاهی آرد فرآوری‏ شده کینوا تولید کردند

تهران- ایرنا- مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی از اجرای طرح تولید آرد فرآوری‏ شده کینوا ‌در این گروه خبر داد و گفت: کینوا می‌تواند در کمک به امنیت غذایی، تغذیه و ریشه کنی فقر نقش موثری داشته باشد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، معصومه مهربان افزود: گیاه کینوا با نام علمی یکه شبه غله است که می‌تواند نقش مهمی در امنیت غذایی در سراسر جهان ایفا کند.

وی ادامه داد: کینوا یکی از معدود گیاهانی است که در خاک با شوری بالا رشد می کند. امروزه، کینوا به دلیل محتوای پروتئین و طیف اسیدهای آمینه متعادل با محتوای بالای لیزین و متیونین شناخته شده است. مقدار قابل توجهی فیبر و مواد معدنی مانند کلسیم و آهن دارد.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول است، به همین دلیل می‌تواند اثرات مفیدی بر مصرف کنندگان گروه‌های پرخطر مانند کودکان، افراد مسن، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، کم خونی، دیابت، چاقی و افراد سیلیاکی داشته باشد.

به گزارش سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، مهربان گفت: یکی از فعالیت ‏های پژوهشی این گروه در سال‏‌های اخیر که بر آن تمرکز داشته است، توسعه صنایع تبدیلی کینوا است، تولید آردهای فرآوری‏ شده کینوا از طرح‏‌های در حال اجرای گروه است.‌‍

جهادگران دانشگاهی آرد فراوری‏ شده کینوا تولید کردند

وی عنوان کرد: با فرآوری‏ اصولی دانه‏ غلات و شبه غلات می ‏توان ارزش تغذیه‌‏ای آنها‏ را افزایش داد و دامنه کاربردشان را وسعت بخشید. از جمله این روش‌‏های فرآوری فرآیند مالت ‏سازی، برشته کردن و اکستروژن است.

این پژوهشگر گفت: از مزایای آرد مالت در مقایسه با دانه اولیه در فرمولاسیون فرآورده‌‏های نانوایی، افزایش ارزش تغذیه‌‏ای، کاهش میزان اسید فیتیک، افزایش جذب مواد معدنی، بهبود خواص رئولوژیکی خمیر، افزایش حجم، کاهش سفتی بافت و به تأخیر انداختن فرآیند بیاتی فرآورده‌‏های نانوایی است.

وی افزود: عمده کاربرد کینوای فرآوری شده در فرآورده‏‌های صنایع پخت است و می‏ توان از آن‏ها به عنوان مکمل تغذیه‏‌ای و غنی ‏سازی، بهبوددهنده یا جایگزین بخشی از آرد گندم استفاده کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha