با آغاز کاهش دما و آتش زدن مزارع، کیفیت هوای دهلی در مرز هشدار قرار گرفت

تهران- ایرنا- آغاز فصل پاییز و کاهش دمای هند از یک سو و آتش زدن مزارع در بخش‌های شمال غربی برای پاک کردن باقی‌مانده محصول برداشت شده، آلودگی هوای دهلی مشابه سال‌های گذشته به سطح هشدار آلودگی رسید.

به گزارش روز شنبه ایرنا از هندوستان تایمز، مرکز کنترل کیفیت هوای پایتخت هند همزمان با پایین آمدن کیفیت هوای دهلی، دستور اقدامات ویژه و هشدار آلودگی هوا را صادر کرد.

شاخص کیفیت هوای دهلی بیشتر به رده هشدار سقوط کرد و حداقل دمای پایتخت هند به ۲۰.۹ درجه سانتیگراد رسید، این شاخص در ساعت ۹ صبح روز شنبه (به وقفت محلی)، بسیار ناسالم محاسبه شد.

مرکز کنترل کیفیت هوا، به مقامات محلی در منطقه پایتخت هند دستور داد استفاده از زغال سنگ در هتل ها و رستوران ها را ممنوع کرده و با صنایع آلاینده مقابله کنند، این اقدامات بخشی از طرح کنترل آلودگی به نام «برنامه اقدام واکنش درجه بندی شده موسوم به GRAP» (مجموعه ای از اقدامات اضطراری که برای جلوگیری از بدتر شدن بیشتر کیفیت هوا پس از رسیدن به آستانه معینی در منطقه دهلی آغاز می شود) است.

کمیسیون مدیریت کیفیت هوا با استناد به مرحله این برنامه گفت: این اقدامات برای جلوگیری از تشدید کاهش کیفیت هوا در منطقه آغاز شده است.

این کمیسیون روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ضروری است که مرحله اول برنامه اقدام واکنش درجه بندی شده را فوراً در سراسر منطقه دهلی برای برداشتن گام‌هایی برای جلوگیری از بدتر شدن کیفیت هوا در منطقه آغاز کنیم.

افت ناگهانی کیفیت هوا در دهلی پس از آن اتفاق می افتد که در ایالت پنجاب (که زمین های کشاورزی گسترده ای دارد و یکی از مراکز مهم کشاورزی در سراسر هند است) مزارع برای پاکسازی آتش زده می شوند.

شاخص کیفیت هوا در بسیاری از مناطق پنجاب در روز جمعه به سطح متوسط ‌کاهش یافته است و در مجموع ۹۱ مورد جدید آتش‌سوزی مزرعه توسط مرکز سنجش از دور پنجاب (PRSC) شناسایی شد و تعداد کل کلش سوزی ها (آتش زدن باقیمانده محصول برداشت شده) در این فصل برداشت به ۸۴۵ مورد رسید.

تنها در شش روز گذشته در بخش امریتسار ۳۴۵ مورد آتش سوزی فعال را ثبت کرده است.

دولت هند پیش از این آتش زدن مزارع توسط کشاورزان را ممنوع کرده است اما به دلیل هزینه هایی که راه های جایگزین دارد، همچنان آتش زدن باقیمانده محصول برداشت شده، مهم ترین راه پاکسازی مزارع در ایالت های شمال غربی هند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha