فعال رسانه ای عربستان: روابط ریاض و رژیم صهیونیستی تاثیری در تشکیل کشور فلسطین ندارد

تهران- ایرنا- فعال رسانه ای عربستان گفت: مذاکرات عادی سازی روابط ریاض و اسرائیل حتی اگر به نتیجه برسد، تاثیر مثبتی در تشکیل کشور مستقل فلسطین نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا «عبدالرحمن الراشد» روز یکشنبه در مقاله ای که در روزنامه الشرق الاوسط به چاپ رسید، افزود: روندی که عربستان در مذاکره با اسرائیل درپیش گرفته به تشکیل کشور مستقل فلسطین منجر نمی شود.

وی اضافه کرد: جهان عرب و منطقه از زمان نخستین مذاکرات درباره عادی سازی روابط با اسرائیل تغییر کرده است و ما نیازمند آن هستیم که این تغییرات را درک کنیم.

الراشد در این مقاله مذاکرات با اشغالگران اسرائیلی را به دو بخش چند جانبه و دوجانبه تقسیم و نتیجه گیری می کند که همه مذاکرات چندجانبه شکست خورده است و همه مذاکرات دوجانبه تقریبا به موفقیت منجر شده است.

وی با رویکرد توجیه عادی سازی روابط با اشغالگران اسرائیلی، مذاکرات دوجانبه کشورهای عربی با اسرائیل را با هدف تامین منافع آن ها می داند و معتقد است که عربستان نیز منافعی دارد که با گنجاندن آن ها در این مذاکرات می تواند آن ها را محقق کند.

این فعال رسانه ای سعودی می نویسد: موافقت آمریکا با خواسته های عربستان می تواند منافع این کشور مانند همکاری دفاعی، تجهیز عربستان به انواع سلاح ها و صنعت هسته ای را محقق سازد و از سوی دیگر طرح تشکیل دو کشور در خاک فلسطین را به جلو ببرد.

الراشد می نویسد: اکنون نه زمان سرزنش کردن فلسطینی ها برای ازدست دادن فرصت ها است و نه زمان توبیخ اعراب در حمایت نکردن از فلسطین، بلکه زمان جست و جو درباره یافتن فرصت ها و راه حل هایی برای بهبود وضعیت فلسطین است.

وی مذاکرات دوجانبه میان کشورهای عربی و اسرائیل را فرصتی برای تشکیلات خودگردان فلسطین می داند که تاکنون از دست رفته است و این تشکیلات از فرصت مذاکرات کشورهای عربی با اسرائیل استفاده نکرده است.

الراشد معتقد است که فلسطینی ها می توانند و باید از فرصت مذاکرات میان عربستان و اسرائیل سود ببرند.

به گزارش ایرنا، با شروع به حرکت قطار سازش میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی، تبلیغات سیاسی شدیدی از سوی رسانه های آمریکایی – غربی – صهیونیستی و بعضا عربی به راه افتاد که بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان به این قطار خواهند پیوست، اما با گذشت سه سال از این رویداد، فقط دو کشور آفریقایی مغرب و سودان به این قطار پیوستند و دیگر هیچ کشوری سوار آن نشد، اما سفر اخیر دو هیات صهیونیستی به عربستان، اما و اگرهایی را در اذهان کارشناسان و تحلیلگران منطقه و حتی عربستانی ایجاد کرده است.

پیشتر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: بر این باورم که امکان توافق صلح با عربستان با همکاری جو بایدن وجود دارد.

این در حالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی چهارشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» آمریکا، شرط عادی‌سازی روابط با تل آویو را تحقق اهداف فلسطینیان دانست و گفت: مسئله فلسطین برای عادی سازی روابط با (رژیم) اسرائیل مهم است.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که موضوع برقراری روابط تل آویو با ریاض که نتانیاهو دنبال می کند، باعث گسترده‌تر شدن تنش و اختلاف در درون کابینه او شود.

نتانیاهو همه تقلای خود را برای بازار گرمی روند سازش و دستیابی به توافق برای برقراری روابط با عربستان انجام می دهد تا آن را به عنوان یک دستاورد مطرح کرده تا شاید بتواند خود را از بحران شدید داخلی گرفتار شده در آن، نجات دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha