ایران جزو کشورهای پیشرو در استفاده از سیستم "سنجش از راه دور" است

اصفهان - ایرنا - یک دانشمند عرصه فناوری‌های نوظهور از کشور پاکستان گفت: ایران جزو کشورهای اسلامی موفق در استفاده بجا و کاربردی از فناوری سیستم "سنجش از راه دور"(جی آی اس) است.

به‌گزارش ایرنا، پروفسور "سید جمیل حسن کاظمی" عصر یکشنبه در ادامه نشست‌های تخصصی اندیشمندان جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) در دانشگاه اصفهان افزود: ایران توانسته‌ است با ارسال ماهواره بر مدارهای دور از زمین، میزان شناسایی و دقت در این‌ کار را افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد: فناوری "جی آی اس" در عرصه جنگ‌ها، حوادث طبیعی از جمله سیل‌، تردد و ترافیک‌ و خیلی از عوامل زیست محیطی، کشاورزی و همچنین اندازه‌گیری و پیش بینی بروز ‌و گسترش بیماری ها، کاربرد بسیاری دارد.
این دانشمند پاکستانی با اشاره به استفاده از این فناوری در زمان‌ جنگ‌ جهانی با نصب دوربین به پای کبوتران افزود: از این‌ فناوری علاوه با دریافت تصاویر ماهواره ای می‌توان از طریق کوادکوپترها و هواپیماها هم بهره گرفت.
وی تاکید کرد: امروزه می‌توان از فناوری سنجش از راه دور در راستای کمک به بشریت ‌و رفع چالش های مبتلابه جامعه جهانی بهره بُرد.
پروفسور سیدجمیل حسن کاظمی افزود: در زمینه تحت کنترل قراردادن محصولات زراعی و پیشگیری یا مهار هرچه سریعتر آتش سوزی‌ها در زمین های کشاورزی که قابلیت دید و دسترسی فوری به آنها نیست نیز این فناوری بسیار مفید ‌و موثر است.
وی بهره‌گیری از سیستم سنجش از راه دور را بعنوان‌ یک فناوری نوظهور در بین‌ کشورهای موفق در این زمینه از جمله ایران و عامل بسیار مفید و موثری در جلوگیری از توسعه خرابی‌ها و بیماری‌ها عنوان‌ کرد.
به گزارش ایرنا، نشست تخصصی تبادل تجربیات علم و فناوری با موضوع «فناوری‌های نوظهور ژئو فضایی برای تحقیقات اکولوژیکی»، امروز در راستای افتتاح نشست‌های تخصصی پنجمین جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) در دانشکده ریاضی و آمار دانشگاه اصفهان برگزار شد.
پنجمین دوره رویداد «جایزه مصطفی(ص)» از ششم مهر در اصفهان آغاز شد و تا دوازدهم این ماه ادامه دارد.
این رویداد با هدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری از اوایل دهه ۹۰ شروع بکار کرد و تاکنون چهار دوره آن در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده است.
بیش از یکصد نفر از دانشمندان جهان اسلام از ۴۰ کشور در پنجمین رویداد جایزه علم و فناوری مصطفی(ص) در اصفهان شرکت دارند.
دانشگاه اصفهان حدود ۱۷ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی دارد و نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ دانشجوی خارجی در آن مشغول تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha