نگین درخشان معماری در میامی «سرزمین کاروانسراها» + فیلم

شاهرود - ایرنا - کاروانسرای میامی یکی از معدود این نوع بناهای داخل شهر و ده‌ها بافت تاریخی این شهرستان در شرق استان سمنان معروف به «سرزمین کاروانسراها» است که به سیمای این شهر جلوه خاصی بخشیده و نگین تاریخی برای جذب گردشگران و هویت فرهنگی منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان میامی به دلیل وجود ۱۰ کاروانسرای باارزش تاریخی به «سرزمین کاروانسراها» معروف است.

کاروانسرای زیبای میامی در مرکز این شهر و خیابان امام رضا (ع) واقع شده است. این کاروانسرا به شکل حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی با آجر ساخته شده است و اهالی میامی به آن کاروانسرای شاه‌عباسی می‌گویند.

نگین درخشان معماری در میامی «سرزمین کاروانسراها» + فیلم

کاروانسرای میامی به عنوان الگویی از کاروانسراهای درون شهری بسیار حائز اهمیت است. این کاروانسرا به مساحت چهار هزار و ۶۲۳ متر مربع (۶۹ در ۶۷) در ۲ طبقه به شماره ۱۷۱۸ سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وجود فضای متفاوت شترخان (محل نگهداری شتر) وجه تمایز این کاروانسرا نسبت به الگوی رایج کاروانسراهای هم‌دوره خود است که از مهارت و هنرمندی معماری در طراحی این بنا حکایت دارد.

وجود ۲ فضای متفاوت در گوشه‌های حیاط به عنوان فضای اختصاصی شترخان، از ویژگی‌های منحصر به فرد این کاروانسرا است برای تمایز فضای شترخان و حجره نیز ایوانچه یا سکویی وجود ندارد.

ورودی بنا به شکل هشتی است. در سردر ورودی این کاروانسرا با خط ثلث بر روی کتیبه‌های سنگی تاریخ ساخت را سال ۱۰۶۴ به هنگام سلطنت شاه عباس دوم حک کرده‌اند.

نام بانی بنا نیز در این کتیبه قیدشده که از این حیث نیز منحصر به فرد است.

نگین درخشان معماری در میامی «سرزمین کاروانسراها» + فیلم

بافت تاریخی متنوع میامی

کاروانسرای شاه عباسی، مسجد آقایان، آب انبار عمارت، عمارت آقایان، حمام آقایان و تعدادی ساباط و دالان در این شهر وجود دارد که جلوه خاصی را به سیمای شهری بخشیده و در همین راستا بافت تاریخی میامی به عنوان یک عنصر تاریخی حائز اهمیت است.

وجود کاروانسرای میامی، مجموعه کاروانسراهای میاندشت شامل سه کاروانسر، عباس‌آباد، الحاک، صدرآباد، محمدآباد پل ابریشم، سنگی شریف‌آباد و جهان آباد، نشانگر اهمیت تاریخی این شهرستان و شکوه معماری ایرانی است.

شهرستان میامی ۵۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث باستانی و ملی دارد و واقع شدن آن در مسیر راه تهران - مشهد شرایط بسیار مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم کرده است.

شهرستان میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری از جمله عباس آباد، ابراهیم آباد، نام نیک و نردین است.

به گزارش ایرنا، کاروانسراهای ایران شامل ۵۴ کاروانسرای تاریخی در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) به عنوان بیست و هفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده کاروانسراهای ایران، شامل ۵۴ کاروانسرای تاریخی در ۲۴ استان کشور است که از بین صدها کاروانسرا انتخاب شدند و در توضیح ویژگی‌های آن در پرونده آن چنین آمده است «کاروانسراها یکی از مهمترین اَشکال معماری ایرانی هستند که موجب توسعه مسیرها و نیازهای مرتبط با خواسته‌ها و مقتضیات سفر شده است»

شهرستان میامی با جمعیتی بیش از ۴۰ هزار نفر با ۲ بخش مرکزی و کالپوش در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha