سهم زنان کشورهای اسلامی در توسعه علم باید افزایش یابد

اصفهان- ایرنا- رییس کمیته دایمی همکاری علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک) و برگزیده دوره چهارم جایزه مصطفی (ص) با تاکید بر افزایش همکاری های کشورهای اسلامی در حوزه دانش گفت: نقش زنان کشورهای اسلامی در توسعه علم باید گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه علم و آموزش ایرنا، محمد اقبال چودری امروز (شنبه) در اولین نشست از نهمین دوره استپ (تبادل علم و فناوری) به عنوان سخنران کلیدی به نقش علم در بهبود زندگی بشر پرداخت و افزود: اگر در دهه ۱۹۵۰ به دنیا آمده بودیم، امید به زندگی تنها ۴۹ سال بود. احتمال مرگ با وبا و دیگر بیماری های عفونی زیاد بود و حتی یک عمل جراحی کوچک باعث مرگ می شد.

وی در این نشست به عنوان نشست تخصصی مدیریت علم و فناوری ادامه داد: طی این سال ها امید به زندگی به ۷۶ سال رسیده است و توسعه داروهای پزشکی و آنتی بیوتیک ها از مرگ و میر ناشی از بیماری هدی عفونی جلوگیری می کند. توسعه علم پزشکی باعث شده بعد از همه گیری کرونا طی ۱۱ ماه چندین نوع واکسن توسعه یابد.

رییس کمیته دایمی همکاری علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی یادآور شد: امروزه بیش از ۶ میلیارد تلفن همراه در جهان وجود دارد و با توجه به توسعه اینترنت، افراد با هم ارتباط همیشگی دارند.

چودری گفت: عصر خودروهای بدون راننده و هوش مصنوعی فرارسیده که دستاوردی فراتر از تصورات بشر است و معجزه های آن هنوز مشخص نشده است. زندگی طی مدت کوتاهی برای نسل بعدی بسیار متفاوت خواهد بود.

وی فناوری نانو و زیست فناوری را نیز دستاوردهای دیگر علمی دانست و افزود: فناوری نانو باعث شده مواد مشخصات متفاوتی داشته باشند و فراتر از مرزها بروند و با استفاده از زیست فناوری و توسعه بافت های بشر، رویای جاودانگی به تدریج محقق می شود.

سهم زنان کشورهای اسلامی در توسعه علم باید افزایش یابد

چودری با طرح این سوال که آیا دانش موجب برابری و یکدست‌سازی کشورها شده است؟ بیان کرد: باید دید این دستاوردها و توسعه علم و فناوری بیشتر کجا اتفاق می افتد؟ قطعا نه در کشورهای توسعه نیافته و موسوم به جنوب.

وی تاکید کرد: دانش به عنوان یک مبنای جداکننده توسعه یافته ها و نیافته ها شناخته شده و کشورهای توسعه یافته با استفاده از دانش به ثروت خود می افزایند. فناوری به ابزاری برای استثمار کشورهای ضعیف تبدیل شده و کشورهای توسعه نیافته منابع خود را در ازای دریافت فناوری می دهند.

چودری در ادامه به شرحی از وضعیت کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی OIC پرداخت و گفت: ۵۷ کشور در چهار قاره عضو این سازمان هستند که بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند و ۵۰ درصد آنها زیر ۲۳ سال هستند.

وی درباره چالش های پیش روی این کشورها گفت: چالش ها ناامنی غذایی، بیسوادی گسترده، به ویژه زنان که بیش از ۳۷ درصد آنها بی سواد هستند. همچنین نرخ بیکاری بالای جوانان وجود دارد، ولی از همه مهم تر با اسلام هراسی و بی اعتمادی جهانی و تبعیض روبرو هستیم.

چودری گفت: علم و دانش و توسعه آن در کشورهای اسلامی می تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند و برداشت نسبت به اسلام و مردم این کشورها را بهبود بخشد بنابراین توسعه ظرفیت های علم و فناوری لازم است.

شبکه دانشمندان بدون مرز بین کشورهای اسلامی ایجاد شود

وی در این نشست که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، پیشنهاد کرد شبکه ای به نام دانشمندان بدون مرز بین دانشمندان این کشورها ایجاد شود. همچنین نخبگان کشورها بتوانند گام های کلیدی برای توسعه بردارند.

چودری بر مشارکت زنان در توسعه علم تاکید کرد و گفت: سهم زنان باید در توسعه علم افزایش یابد و باید بودجه تحقیق و توسعه برای فناوری های در حال ظهور را افزایش دهیم.

وی در ادامه به معرفی کامستک پرداخت و گفت: این نهاد علمی وابسته به سازمان همکاری های علمی در سال ۱۹۸۱ در شهر تاسیس شد. تقویت همکاری های علمی و اجرای برنامه های ابتکاری برای توسعه علم در کشورهای اسلامی از جمله اهداف تاسیس آن بود. وزرای علم و فناوری کشورهای عضو در این سازمان عضو هستند و ایران نقش مهمی در توسعه فعالیت های کامستک داشته است. این نهاد فلوشیپ های مختلف و ابتکارهای مهمی در حوزه های پزشکی برای ارائه به دانشمندان و محققان ارائه می دهد.

پروفسور «محمد اقبال چودری»، شیمی‌دان مطرح جهان اسلام و از برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) اهل پاکستان است. وی ۱۱۷۵ مقاله تحقیقاتی در زمینه‌های شیمی‌ آلی و زیست‌آلی در مجلات مطرح بین‌المللی منتشر کرده است. فعالیت‌های این شیمی‌دان به نگارش مقاله در ژورنال‌های مطرح محدود نمی‌شود؛ وی ۷۶ کتاب به رشته تحریر درآورده و ۴۰ اختراع نیز ثبت کرده است.

سهم زنان کشورهای اسلامی در توسعه علم باید افزایش یابد

به گزارش ایرنا، جایزه مصطفی (ص) به عنوان یک جایزه دوسالانه برای تقدیر از دانشمندان مسلمان پیش از این در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در تهران برگزار شده است.

این جایزه طی چهار دوره برگزاری ۱۴ دانشمند مسلمان از کشورهای ترکیه، مالزی، ایران، پاکستان، مراکش و لبنان را برگزیده شناخته شده‌ و تجلیل کرده است.

پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) همراه با برنامه های جانبی و نشست های علمی از دیروز (جمعه/ هفتم مهر) در اصفهان در حال برگزاری است. همزمان با این آیین، مراسم و نشست‌های علمی مختلفی از ششم تا دوازدهم مهر برگزار خواهد شد که به طور کلی هفته جایزه مصطفی (ص) را تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha