دولت سیزدهم امید را در مسلمانان جهان زنده کرده است+ فیلم

تهران- ایرنا- رییس سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تجلیل از تلاش‌های دولت سیزدهم در عرصه جهانی گفت: پیمان‌های شکل گرفته امیدی در میان مسلمانان جهان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت‌الاسلام حمید شهریاری امروز -چهارشنبه ۵ مهر- در نشست خبری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: پیمان‌های شکل گرفته و روابط بین‌المللی دولت سیزدهم امیدی در میان مسلمانان جهان ایجاد کرده تا امت واحده بتواند برای یکپارچگی و تامین ارزش‌های اسلامی تلاش کند.

وی افزود: موضوع کنفرانس امسال، همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک است، همان ارزش‌هایی است که در قرآن برای هدایت بشر آمده و این کتاب می‌تواند نهایت دنیا را به دست منجی عالم بشریت به تثبیت برساند.

شهریاری افزود: نیکوکاری و تقوا ارزش‌هایی است که قرآن به آن دعوت کرده است، ارزش‌هایی که در آیه دوم سوره مائده با عنوان «تعاونوا علی البر و التقوی» آمده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: همزیستی مسالمت آمیز با پیروان دیگر ادیان از این ارزش‌هاست و دولت سیزدهم با تلاش‌های خود در عرصه بین‌المللی این ارمغان را آورده است که می‌تواند امنیت منطقه را تامین کند.

شهریاری اظهار داشت: همکاری بین کشورهای اسلامی تضمین کننده این امنیت منطقه‌ای است. همکاری با هم‌پیمانان و پایبندی به عهد و پیمان دو اصلی است که از قرآن گرفته‌ایم. پیمان‌های شکل گرفته امیدی در میان مسلمانان جهان ایجاد کرده که امت واحده می‌تواند برای یکپارچگی و تامین سایر ارزش‌ها تلاش کند.

مجمع تقریب مذاهب سکویی برای کمک های مردمی به نیازمندان جهان اسلام است

شهریاری در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ۱۸خدمتی که در طرح شبکه سازی جهان اسلام درنظر گرفته شده، اظهار داشت: یک بستر خدمت رسانی به نام آی محسن راه اندازی شده و از سال گذشته تا کنون خدماتی را در این بستر عرضه کرده ایم که اولین خدمت، کمک رسانی مادی و امدادی به نیازمندان جهان اسلام است و پویش هایی مثل کمک به مردم غزه و خانه سازی برای آنها، کمک به سیل‌زدگان در لیبی و زلزله زدگان در کشورهای اسلامی بر بستر خیریه انجام گرفته است.

وی افزود: ما همچنین پویش هایی را برای فقرا و نیازمندان استان های داخل و کشورهای خارج راه اندازی کردیم و این بستر مناسب است تا اصحاب رسانه بتوانند با تعریف پویش، کمک های مردمی را از سراسر جهان جذب کنند. بنابر این ما سکویی برای کمک های مردمی ایجاد کردیم نه این که خودمان خدمتی ارائه کنیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب افزود: خدمت دوم مربوط به گردشگری تقریبی است که در حال حاضر دو تور گردشگری تعریف شده و افراد می توانند پیشنهادهای خود را در تورهای گردشگری تعریف کنند. این تورها توسط شرکت های گردشگری اجرا می شود. که درحال حاضر آی محسن این تورها را برگزار می کند. از کشورهای هند و بنگلادش مطالباتی برای تعریف تورهای خاص مربوط به عقاید مذهبی خاص منطقه ای بوده، مطالبه شده است و قرار است هیات هایی به ایران بیایند.

سامانه بدیع برای جذب گردشگران تقریبی 

مجمع تقریب به عنوان برگزار کننده تورهای تقریبی و مهدوی محور همه سازمان ها قرار گرفته و سازمان ها موظف هستند با هماهنگی مجمع تقریب این کار را انجام دهند و ما ناظر این تورها هستیم. سامانه ای به نام بدیع سال آینده ایجاد خواهد شد که یک سامانه دولت به دولت است و در اختیار عموم مردم قرار ندارد. در واقع این خدمت از سوی مجمع به سازمان های گردشگر ارائه می شود و یک هم افزایی میان ۳۵ نهاد بین المللی که در حال برگزاری تورهای گردشگری تقریبی هستند ایجاد می شود.

ثبت نام الکترونیکی برای حضور در مراسم افتتاحیه کنفرانس

وی از ثبت نام در کنفرانس ها با هدف صدور کارت شهروندی به عنوان یکی دیگر از خدمات شبکه سازی جهان اسلام یاد کرد و گفت: امسال برای اولین بار ثبت نام الکترونیکی در وبگاه خدمت رسانی آی محسن را ایجاد کردیم و هر کسی که به شرکت در کنفرانس وحدت علاقه مند است، اعلام حضور می کند و ما برای همه اقشار این امکان را فراهم کردیم تا در مراسم افتتاحیه حضور یابند. این کار به منظور صدور کارت شهروندی شکل گرفته است.

شهریاری افزود: تا کنون ۳۰۰ نفر از طریق وبگاه آی محسن درخواست حضور در افتتاحیه را داشتند که درحال بررسی است و در صورت تایید، پیامکی برای آنان فرستاده می شود. این کار مقدمه ای برای کارت شهروندی است که اگر بتوانیم میزبان ۲۰درصد از درخواست کنندگان به کنفرانس باشیم سال آینده می توانند با کارت شهروندی خدمات آی محسن را دریافت کنند. بقیه خدمات در سطح امکان سنجی است و هدف گذاری سال آینده این است که این خدمات را تجاری سازی کنیم. 

وی درباره نقش ستاد مرکزی بزرگداشت هفته وحدت در برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی گفت: با هماهنگی مجمع تقریب حضرت آیت الله اختری به عنوان رییس ستاد مرکزی از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی منصوب شدند که ما نیز در کنار عزیزانی که در آنجا حضور دارند، فعالیت می کنیم. البته مسئولیت ستاد مرکزی برگزاری هفته وحدت است. چون برنامه های هفته وحدت بسیار گسترده است و مسئولیت بسیاری از آن ها به عهده مجمع تقریب نیست ولی ما در برگزاری برنامه های این ستاد مشارکت داریم. 

طرح ابتکاری مجمع تقریب برای مقابله با اهانت به قرآن 

شهریاری که معتقد است قرآن سوزی و اهانت به قرآن جزو نقشه های دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به اسلام هراسی است، اظهار داشت: آنها به دنبال معرفی اسلام خشونت گرا و چهره دروغین مانند داعش هستند که توسط کشورهای سلطه گر ایجاد شد تا مسلمانان را به اعمال خشونت آمیز تحریک کند و آنگاه طرح اسلام هراسی را اجرا کند و ما باید عاقلانه با این طرح های حیله گرانه و بهره برداری بیشتر از منطق تلاش کنیم تا در میدان دشمن بازی نکنیم. باید همانند رییس جمهور در سازمان ملل نشان داد، ثابت کنیم که قرآن از مقوله مفاهیم است و قرآن دارای یک محتوای عالی و ابدی است که هدایت بشر را به عهده دارد. منطق اقتضاء می کند چهره رحمانی اسلام را به جهان معرفی کنیم تا مشخص شود ما در زمین دشمن بازی می کنیم. 

وی افزود: امسال در کنفرانس وحدت، بخشی را به نمایشگاه قران اختصاص داده ایم که محصولات قرآنی و آثار هنری قرآن ارائه می شود و اندیشمندان قرآنی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

گفتمان سازی وحدت، مهمترین مسئولیت مجمع تقریب

این استاد دانشگاه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت ایجاد وحدت و امنیت به عنوان دو مقوله به هم پیوسته گفت: ما در تلاش هستیم تا ارزش های مشترک میان مذاهب اسلامی را گفتمان سازی کنیم و مسئولیت اصلی ما در ۳۰ سال گذشته گفتمان سازی پیرامون وحدت بوده است. علت تکرار مساله وحدت این است که دشمن بر مخدوش سازی وحدت اصرار می کند و نقشه های دشمن برای ایجاد تفرقه تمام نشده که ما بخواهیم به این گفتمان پایان بدهیم. ما هنوز نیازمند حمایت از گفتمان وحدت و تقبیح حرکت هایی هستیم که در آنها خشونت، ترور و درگیری رسانه ای وجود دارد. 

وی افزود: البته همیشه این سوال همواره مطرح بود که این گفتمان سازی چگونه در عرصه عمل به منصه ظهور می رسد که سال گذشته بر گفتمان های میدانی تاکید کردیم و امسال محور کنفرانس را همکاری های اسلامی برای دستیابی به یک فعل مشترک یعنی ارزش های مشترک قرار دادیم.

شهریاری ادامه داد: اگر دشمن، اسلام هراسی را محور برنامه های خود قرار داده، ما نیز باید توجه کنیم که چگونه می توان با این توطئه ها مقابله کرد و مسئولیت این کار با فرهیختگانی است که در کنفرانس های وحدت حضور پیدا می کنند که این دستیابی را توضیح میدانی دهند. البته اقداماتی که ایران با همسایگان و کشورهای قدرتمند اسلامی در سال گذشته رقم زده می تواند توسط مجمع تقریب دنبال شود. 

امارت اسلامی افغانستان یک فرصت است

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب درباره حضور علمای افغانستان گفت: ما هنوز در ارتباط با امارت اسلامی افغانستان نیازمند گفتمان سازی در صحنه نخبگان داخلی کشور خودمان هستیم. چون وحدت نظری در این زمینه وجود ندارد. من معتقدم نیازمند زمان هستیم تا نظریه منسجمی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و امارت اسلامی افغانستان شکل بگیرد.

وی افزود: بنده به عنوان دبیر مجمع تقریب مذاهب معتقدم امارت اسلامی افغانستان، فرصت تحقق نوعی حاکمیت را برای افغانستان ایجاد کرده است که طی ۳۰ سال گذشته تحقق نداشته است و علت آن تحقق بیگانگان از ۳۰۰ سال پیش تاکنون بوده است. متاسفانه ملت افغانستان فاقد یک نظام حاکمیتی بوده که به دنبال منافع ملی افغانستان باشد. بنابر تاسیس هر نوع حکومتی در افغانستان که به دنبال حقوق شهروندان خودش باشد باید مورد حمایت قرار گیرد.

شهریاری افزود: البته سرور داشتن هر جامعه بهتر از آنارشیست است. چون یک نظمی حاکم می شود که از بی نظمی بهتر است. در دوره های پیشین که افغانستان مورد تهاجم استعمارگران بوده، ما نمی دانستیم که وقتی مشکلی بوجود می آید با چه کسی باید حرف بزنیم ولی امروز می دانیم با چه کسی باید صحبت کنیم. لذا فرهیختگان فرهنگی و سیاسی و اجتماعی باید از این فرصت استفاده کنند که اگر این فرصت از بین برود ممکن است استعمارگران دوباره وارد منطقه شوند ولی همین نکته مورد اجماع نخبگانی نیست و بعضی هنوز طالبان پیشین را با طالبان امروز مقایسه می کنند و معتقدند رفتارهای موجود یک نوع آنارشیست را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: امارت اسلامی افغانستان نیز باید از خود رفتارهایی نشان دهد که از نظر ماهیت با طالبان گذشته تفاوت دارد. اگر طالبان حقوق شهروندان خود را رعایت نکند و رفتارهای قومیتی و مذهب گرایانه از خود بروز دهد یک آفت بزرگ برای امارت اسلامی افغانستان است و مانع بزرگتر برای ایجاد ارتباط با نظام اسلامی و مقبولیت نیافتن در عرصه جهانی خواهد بود. باید توجه کنیم که دشمن در این میان فعال است. مثلا طالبان برای هر کشور هیات هایی را معرفی کرده و دشمن با انتشار این اخبار جعلی که میان این افراد هیچ نماینده شیعه ای وجود ندارد به دنبال ایجاد اختلاف است درحالی که هنوز اسامی این نمایندگان از سوی طالبان اعلام نشده.

شهریاری درباره مساله فلسطین از نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین، محوری ترین، اصلی ترین و مقتدرترین کشور حامی فلسطین یاد کرد و گفت: ما در طول تاریخ مقاومت این مساله را در حوزه های فرهنگی، علمی، سیاسی اجتماعی و نظامی ثابت کرده که در کنار ما حماس، جهاد و حزب الله لبنان از مجموعه گروه هایی هستند که در تقابل با نظام غاصب رژیم صهونیستی در میدان حضور داشتند و شاهد آن تهدیدهایی است که به زبان می آورند و مشخص می شود ما حمایت جدی از فلسطین داریم. 

گسترش کنفرانس وحدت در سطح کشورهای منطقه

وی با اشاره به تمرکززدایی در کنفرانس وحدت که از سال گذشته ایجاد شد، اظهار داشت: ما با طراحی کنفرانس‌های منطقه‌ای و موضوعی و محتوایی این توفیق را داشته ایم که بتوانیم کنفرانس‌های متنوع و مختلفی را در سطح استانی و در سطح کشورهای منطقه و اسلامی و جهانی طراحی و اجرا کنیم که در سطح  منطقه ای داخلی از سال گذشته شاهد برگزاری کنفرانس هایی در استان های کردستان، گلستان و آذربایجان غربی بودیم که نویدبخش حضور نخبگان استانی است و قشر وسیعی از علمای اهل سنت و شیعه بود به گونه ای که تا ۸۰۰ میهمان از علما و فرهیختگان تا ائمه جمعه و جماعت در این کنفرانس ها شرکت کردند و مجمع تقریب درصدد توسعه این نوع کنفرانس هاست.

شهریاری از برگزاری کنفرانس ها منطقه ای در کشورهایی همچون عراق سخن گفت و افزود: کنفرانس وحدت اسلامی منطقه ای این مزیت را دارد که با حضور مقامات درجه یک کشورها برگزار می‌شود. در کنفرانس منطقه‌ای وحدت در عراق بالغ بر هزاران نفر از اندیشمندان و علما حضور پیدا کردند. 

بخش وبیناری کنفرانس از پنجشنبه آغاز می شود

رئیس کنفرانس وحدت اسلامی گفت: بخش وبیناری از صبح فردا، پنجشنبه ششم مهر تا سه شنبه ۱۱ مهر در شبکه های اجتماعی پخش می شود. بخش وبیناری که از کنفرانس سی و چهارم در ایام کرونا شکل گرفت، همچنان ادامه دارد و ۲۴۰ اندیشمند در ۱۶ وبینار شرکت خواهند کرد و در هر وبینار ۱۵ اندیشمند به سخنرانی خواهند پرداخت.

مراسم افتتاحیه با حضور رییس جمهوری

وی اظهار داشت: مراسم افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، صبح یکشنبه، نهم مهر با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد و در این مراسم رییس جمهوری از ۱۵ کتاب در حوزه وحدت رونمایی می کند. میهمانان کنفرانس در ۱۱ مهر مصادف با ۱۷ ربیع الاول با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت و ملاقات‌هایی با مسئولان نظام همچون حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه تربیت داده‌ایم. میهمانان همچنین با حضور در مراکز علمی کشور از جمله رآکتور هسته ای با بخش‌هایی از پیشرفت‌های فناوری کشور آشنا خواهند شد. 

حضور نمایندگانی از ۴۱ کشور در کنفرانس امسال 

دبیرکل مجمع تقریب افزود: میهمانان کنفرانس سی و هفتم شامل ۱۱۰ نفر از ۴۱ کشور در سطح عالی و ۱۱۰ نفر از نخبگان و اندیشمندان داخلی کشور از جمله ائمه جمعه و جماعات، دستگاه‌های فرهنگی و همچنین بانوان فرهیخته هستند. همچنین دو نشست مهم برگزار می شود که یکی نشست با ۱۱۰ نفر از فرهیختگان داخلی با حضور ائمه جمعه و نخبگان و علمای استانی از ۶۰ شهر خواهد بود تا درباره اشتراکات و قومیت های مختلف کشور بحث و گفت‌وگو کنند. نشست هم اندیشی دیگری نیز با میهمانان خارجی خواهیم داشت که در این نشست، بیانیه پایانی کنفرانس نیز قرائت خواهد شد.

شهریاری افزود: بیش از ۲۰۰ مقاله از ۲۰ کشور همچون مصر، الجزایر، تونس و عراق به زبان های مختلف دریافت کرده‌ایم که مجموعه ای از خلاصه مقالات در وبگاه کنفرانس عرضه می‌شود؛ از این تعداد ۱۵۴ مقاله به زبان فارسی، ۳۰ مقاله به زبان عربی، ۱۵ مقاله به زبان انگلیسی و چهار مقاله به زبان ترکی و بقیه مقالات به زبان‌های دیگر است.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی به منظور دستیابی به وحدت اسلامی، تشکیل امت واحده در جهان اسلام، حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی سال گذشته با حضور ۲۰۰ اندیشمند از ۶۰ کشور و ۱۰۰ شخصیت سیاسی و فرهنگی داخلی با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» برگزار شد. البته شاهد کنفرانس هایی در طول سال به صورت منطقه ای در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و کردستان بودیم و کنفرانس هایی نیز در سطح منطقه ای برگزار شد.

حجت الاسلام شهریاری پس از برگزاری نشست خبری توضیحاتی به صورت کلی درباره برگزاری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به خبرنگاران داد که می توانید اینجا بشنوید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha