آیت‌الله اعرافی: عناصر هویتی مشترک مسلمانان تقویت شود

تهران- ایرنا- مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: یکی از موانعی که باعث عدم انسجام مسلمانان می‌شود، عدم باور هویت اسلامی است و باید حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک مسلمانان در کشورهای اسلامی تقویت شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی به معنای پایبندی ایران و گفتمان انقلاب اسلامی به ارزش‌های متعالی وحدت است و حضور نخبگان و علمای بزرگ اسلام در این کنفرانس به معنی آن است که امروز امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به یکپارچگی و وحدت دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که به هویت امت اسلامی، معارف وحدت بخش و انسجام آفرین اسلام باز گردیم؛ زمانی که ما از وحدت اسلامی، همکاری ها، هماهنگی و هم افزایی سخن به میان می‌آوریم می‌توانیم آن را در دو سطح بررسی کنیم. سطح اول، سطح عمیق و بنیادین وحدت و سطح دوم، لایه های عملیاتی و میدانی آن است.

وی ادامه داد: در موضوع وحدت، سه محور اساسی نیز وجود دارد که در آن علما و صاحب نظران باید قواعد و مبانی وحدت را تقویت کنند. اولین محور، مباحث کلامی است، در کلام اسلامی نگاه مسلمین باید به مسئله وحدت یکدست باشد و همه ما وظیفه داریم که به آرا و عقاید کلامی که ترمیم کننده زیر ساخت های امت واحده اسلامی است، توجه داشته باشیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: همه مذاهب اسلامی ضمن حفظ نظرات و عقایدی که دارند باید قواعد کلامی و فلسفی که تامین کننده وحدت امت اسلام است را اشاعه دهند.

مدیر حوزه های علمیه اذعان کرد: دومین محور، توجه به فقه اسلامی و فقه مذاهب است. بی شک در فقه اسلامی قواعد بسیار روشنی وجود دارد که همه امت اسلامی را به سمت یکپارچگی و انسجام دعوت می‌کند. سومین محور، رعایت اخلاق اسلامی است. بی تردید این سه ضلع مثلث مبادی و مبانی وحدت اسلامی، یعنی کلام، فقه و اخلاق، به وجود آورنده یک امت واحده و یک تمدن نوین اسلامی یکدست و یگانه خواهد بود.

وی تاکید کرد: بر همه ما مسلمانان واجب است تا با همکاری و تعامل گسترده، قواعد مشترک را بدست بیاوریم. امیدواریم سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت بتواند مراکز علمی و نهاد های دینی امت اسلام را به سمت اقدامات بنیادی و عمیق در معانی و مبانی وحدت هدایت کند و همه مسلمانان را به سوی این کار های مشترک بنیادی سوق دهد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: محور دوم، محور میدانی و عملیاتی وحدت است، ما در این عرصه هم باید موانع بر سر راه وحدت را تشخیص دهیم و هم به راهکار های عملیاتی برای زنجیره سازی امت اسلام و انسجام بخشی به مسلمانان دست یابیم.

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: یکی از موانعی که باعث می‌شود از انسجام مسلمانان جلوگیری شود، عدم باور هویت اسلامی است و مسئله مهمی که باید برای آن چاره اندیشی شده و نشست های متعددی در زمینه آن برگزار شود تا حس یگانگی و عناصر هویتی مشترک اسلام برای مسلمانان و کشورهای اسلامی تقویت گردد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: مانع دیگر این است که امت اسلام، به ظرفیت ها و توانایی های جمعی خود، باور و اعتماد لازم را ندارد. اگر این نیروی عظیم اسلامی امکانات، ظرفیت ها و استعداد های خود را باور کند، آن زمان می‌توانیم به سمت تجمیع و قدرت سازی حرکت کنیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فقدان نقشه راه تولید قدرت جدید فکری، معرفتی، سیاسی سومین مانع انسجام مسلمانان است، گفت: در این زمینه نیازمند نقشه راه قوی هستیم، ما در این مسیر ضعف هایی داریم که باید برطرف شود. چهارمین مانع، نبود ساز و کار برای حل مناقشات در جهان اسلام است.

وی پنجمین مانع بر سر راه انسجام اسلامی را رواج اندیشه های افراطی برشمرد و گفت: اندیشه هایی که وحدت را نمی‌پذیرند، تمامی مسیرها را برای گفت‌وگو و تعامل می‌بندند. ششمین مانع وجود رژیم غاصب صهیونسیم است که در قلب جهان اسلام قرار گرفته و موجب فتنه اندازی و تفرقه میان حکومت‌های اسلامی است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: گفتمان انقلاب اسلامی و محور مقاومت، اندیشه ای جز وحدت و همگرایی را تعقیب نمی کند و دست آنها برای همبستگی به روی همه مسلمانان گشوده است. امیدواریم که این نشست ها راهی به آن سمت باشد.

آیت‌الله اعرافی: عناصر هویتی مشترک مسلمانان تقویت شود

ریشه همه فضیلت‌ها و پیشرفت ها در الفت و همگرایی است

آیت الله سید احمد حسینی خراسانی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند همواره مسلمانان را به اتحاد و دوری از تفرقه فراخوانده است و بارها در آیات متعدد در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است. آنچه که از قرآن کریم و اهل بیت(ع) توصیه شده، این است که همواره عزت، تعالی و پیشرفت تمدن ها با هر گرایش و مذهبی، همگرایی و وحدت است.

وی افزود: همچنین نقطه مقابل آن یعنی اختلاف، نزاع و تشتت سر منشاء عقب ماندگی ها، ضعف‌ها و مصیبت‌ها است و منجر به ذلت و فروپاشی حکومت ها می‌شود. امروزه اختلافات در مورد مسائل فکری و فرهنگی وجود دارد و ما باید تلاش کنیم تا حد امکان این اختلافات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به آِیه ۴۶ سوره مبارکه انفال اظهار داشت:خداوند همواره مسلمانان را به اتحاد و دوری از تفرقه فراخوانده است و بارها در آیات متعدد در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است. حضرت امیر المومنین (ع) در خطبه های نهج البلاغه فرموده اند که مراد از اتحاد این است که مسلمانان دچار تفرقه نشوند، چراکه ریشه همه فضیلت‌ها و پیشرفت ها در الفت و همگرایی است.

آیت الله حسینی خراسانی تاکید کرد: در همین راستا امت اسلامی برای اینکه عظمت و شوکت خود را مجددا به دست بیاورد و از شر دولت های استعمارگر رهایی یابد، باید بار دیگر دست اخوت و برادری را به یکدیگر دهند. امروز رژیم منحوس صهیونیستی تهدیدی برای امت اسلامی به حساب می‌آید و کار اصلی آن این است که میان امت اسلامی تفرقه بیندازد تا حکومت های اسلامی درگیر خودشان باشند تا این رژیم نیز به مقصد شوم و شیطانی خود دست یابد.

وی تصریح کرد: امروز اتحاد یکی از ضرورت های امت اسلامی به حساب می‌آید. هر شخصی اگر اندک تعلق خاطری به اسلام و امت اسلامی داشته باشد باید از هرآنچه که مایه تفرقه و اختلاف می‌شود، بپرهیزد. امیدواریم که به زودی شاهد تحقق تمدن نوین اسلامی در سراسر جهان باشیم.

آیت‌الله اعرافی: عناصر هویتی مشترک مسلمانان تقویت شود

اگر متحد باشیم بیگانگان نمی توانند بر ما مسلط شوند

ماموستا محمود ابن الخیاط امام جمعه سقز اظهار داشت: افراط و تفریط در هر زمانی بوده و هست و این ما مسلمانان هستیم که باید اتحاد و انسجام داشته باشیم و با هم برادرانه رفتار کنیم و نگذاریم بیگانگان بر ما مسلط شوند. همه ما مسلمانان، خدای واحد، پیغمبر واحد و قبله واحد داریم، پس باید متحد باشیم و دست از نزاع برداریم و دستورات خدای تبارک و تعالی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: همه باید برادرانه با هم همزیستی داشته باشند و دشمن را بشناسیم . استکبار جهانی اموال خودش را در راه جلوگیری از تبلیغ دین انفاق می کند و کاری می کند که نگذارد مسلمانان با هم برادرانه رفتار کنند و علیه اسلام و مسلمانان قیام می کند. برای آنها شیعه و سنی فرقی ندارد؛ زیرا هدفشان ایجاد تفرقه بین مسلمانان و غارت منابع آنهاست.

ماموستا ابن الخیاط افزود:آنها به مسلمانان به چشم حقارت نگاه می کنند و می‌خواهند آنها را کم و متفرق نشان دهند، اما بدانند که ما مسلمانان در هر جای جهان که باشیم، متحد و استکبارستیزم.

امام جمعه سقز گفت: افراط گرایان کسانی بودند که از اسلام خارج شدند و حتی به پیامبر اسلام(ص) گفتند به عدالت رفتار کن. اهل تفریط هم کسانی هستند که در زمان ما بی دین هستند، یا قرآن را آتش می زنند و یا بی حجابی و بی عفتی می کنند و نمی‌خواهند که قانون خدا اجرا بشود.

ماموستا ابن الخیاط گفت: امروز هم کسانی هستند که از خوارج پیروی می کنند و مسلمانان را از دین دور کرده و کاری می کنند که مردم تصور کنند، مسلمانان تروریست هستند. اینها همه دروغ است و می دانیم پیامبر اسلام (ص) رحمت العالمین است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، تمام مسلمانان جهان، به قرآن و حدیث عمل کنند و میانه رو باشند؛ چرا که امت اسلام ، امت وسط و نه افراط و نه تفریط است و اگر ما تابع قرآن، حدیث، صحابه پیامبر(ص) و ائمه اطهار باشیم، ان شاءالله پیروز خواهیم شد.

آیت‌الله اعرافی: عناصر هویتی مشترک مسلمانان تقویت شود

متحد نشدن، خسارت‌های زیادی به همراه دارد

شیخ محمد رحیم اف مفتی اعظم و رئیس اداره روحانیت مسلمان استاوروپول روسیه گفت: گذشت زمان نشان می‌دهد که در صورت عدم اتحاد، متحمل خسارت‌های زیادی خواهیم شد. ما در آغاز قرن ۲۱ ام قرار داریم. متاسفانه قرن ۲۱ اثرات منفی به همراه داشته که همین امر فرصتی در اختیار غرب و آمریکا که دوست ما نیستند، قرار داده است.

وی با بیان این که در دید اول ما باید مسلمان باشیم، اظهار داشت: مسلمان بودن در واقع پذیرفتن اسلام است. این که سر تعظیم در برابر پروردگار فرود بیاوریم و خدای توانا را قبول داشته باشیم. اعتقاد به قیامت، خدای سبحان، قرآن مقدس، قبله واحد، مکه مکرمه و مدینه فاضله و دینی که این قبله را مشخص کرده، از مشترکات مسلمانان است.

رحیم اف با بیان این که گذشت زمان نشان می‌دهد در صورت عدم اتحاد، متحمل خسارت‌های زیادی خواهیم شد، خاطرنشان کرد: شما به جوان‌های ما نگاه کنید، آنها به سمت غرب گرایش پیدا کرده‌اند. ما باید با هم دیدار داشته باشیم و در مورد مسائل جوان‌ها و مشکلات مسلمانان با هم گفت‌وگو نماییم.

وی تاکیدکرد: هنوز برای ما وقت هست تا در مقابل کسانی که دوست ما نیستند، متحد شویم و بدون فوت وقت یک جبهه واحد را در برابر کسانی که در مقابل ما ایستاده‌اند، تشکیل دهیم.

مفتی اعظم و رئیس اداره روحانیت مسلمان استاوروپول روسیه با ابراز نگرانی نسبت به مشغول شدن جوانان مسلمان به ابزارهایی چون رایانه و فضای مجازی از مسلمانان خواست نسبت به دین خود توجه بیشتری نشان دهند.

این عالم مسلمان با بیان این کهمسلمان‌ها نمونه‌ای برای جامعه بشری خواهند بود و حدود ۱۰ تا ۵۰ سال آینده، اسلام، دین رایج شده و از مسیحیت جلو خواهد زد، اظهار داشت: البته کمیت به تنهایی برای ما مهم نیست؛ بلکه این برای ما اهمیت دارد که کمیت و کیفیت با هم در سطح بالایی قرار بگیرند. امیدوارم مسلمانان در ایران و روسیه با یکدیگر متحد شوند و با کسانی که قصد ایجاد مشکل و تفرقه میان دو کشور را دارند، مقابله کنند.

آیت‌الله اعرافی: عناصر هویتی مشترک مسلمانان تقویت شود

به گزارش ایرنا، بخش وبیناری از صبح روز پنجشنبه ششم مهر تا سه شنبه ۱۱ مهر برگزار می شود، در این بخش ۲۴۰ اندیشمند در ۱۶ وبینار شرکت خواهند کرد و در هر وبینار ۱۵ اندیشمند به سخنرانی خواهند پرداخت.

مراسم رسمی افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، صبح یکشنبه - نهم مهر- با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، در این مراسم رییس جمهوری از ۱۵ کتاب در حوزه وحدت رونمایی می کند.

میهمانان این دور از کنفرانس وحدت که شامل ۱۱۰ نفر از ۴۱ کشور در سطح عالی و ۱۱۰ نفر از نخبگان و اندیشمندان داخلی کشور از جمله ائمه جمعه و جماعات، دستگاه‌های فرهنگی و همچنین بانوان فرهیخته هستند، ۱۱ مهر مصادف با ۱۷ ربیع الاول با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha