اروپا ناکام در تامین مهمات برای اوکراین

تهران- ایرنا- اتحادیه اروپا با توجه به وعده عرضه یک میلیون گلوله توپخانه به اوکراین در عرض یک سال، به نظر قادر به انجام وعده خود در زمان مشخص نخواهد بود.

به گزارش ایرنا از روزنامه نیویورک تایمز، مارس گذشته اعلام شد که کشورهای اتحادیه اروپا طی یک سال یک میلیون توپ ۱۵۵ میلی‌متری به اوکراین تحویل خواهند داد.

اکنون، در زمان بحرانی از جنگ اوکراین و درحالیکه این کشور مهمات توپخانه‌اش برای انجام عملیات ضد حمله رو به پایان است، کارشناسان، تولیدکنندگان سلاح و حتی برخی از مقام‌های دولتی نسبت به وعده تحویل مهمات ابراز تردید کردند.

آنها گفتند که بخش نظامی کوچک شده اروپا ممکن است به سادگی قادر به افزایش تولید برای رسیدن به هدف تولید یک میلیون گلوله توپخانه نباشد.

از ماه مارس، دولت‌های اروپایی نسبت به ارزیابی نیازهای مهماتی نه تنها برای اوکراین بلکه برای ذخایر نظامی خودشان، پرتکاپوتر شده‌اند و تولیدکنندگان حتی پیش از اینکه پرداختی کامل را دریافت کنند، در حال ساخت توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری هستند.

مارس گذشته درحالیکه سربازهای اوکراینی به منظور حفظ کنترل شهر باخموت هزاران گلوله توپخانه را مورد استفاده قرار دادند، دولت کی‌یف درخواستی برای دریافت توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری به متحدان خود ارسال کرد. این مهمات از هویتزرها شلیک می‌شوند که ستون فقرات ارتش اوکراین به حساب می‌آیند.

در عرض چند هفته، اتحادیه اروپا با طرح ۲.۱ میلیارد دلاری برای ارسال یک میلیون توپ به اوکراین موافقت کرد. این بلوک همچنین با بیش از ۵۳۲ میلیون دلار از طریق کمک مالی تا سال ۲۰۲۵ به دنبال افزایش تولید در کارخانه‌های قدیمی در سراسر اروپا است.

در ماه اوت آمار و ارقام نشان می‌دهد که کشورهای اتحادیه اروپا و نروژ دست کم ۲۲۳ هزار و ۸۰۰ مهمات توپخانه بین ماه فوریه تا ماه مه به اوکراین ارسال کردند که حدود یک چهارم هدف اروپا در عرض چهار ماه را پوشش می‌دهد.

اما این قسمت نسبتا ساده ماجرا است با توجه به اینکه آنها از منابع ذخیره تامین شده بودند و کارشناسان اعلام داشتند که اکنون ذخیره انبارهای اغلب ارتش‌ها برای کمک بیشتر در این زمینه، بسیار کم است.

به گفته کارشناسان، کشورهای اتحادیه اروپا در حرف می‌توانند مهمات را از خارج از بلوک از جمله انگلیس، ایالات متحده و کره جنوبی (سه تولیدکننده و صادرکننده مهم گلوله های ۱۵۵ میلی متری در جهان) خریداری کنند؛ اما این نکته برنامه‌ای که هدف آن افزایش تولیدات اروپایی است، نادیده می گیرد و انگیزه های مالی یک میلیارد دلاری برای خریدهای مشترک را از دست می دهد.

اما کره جنوبی اجازه ارسال تسلیحات خود به اوکراین را نداده است و انگلیس و آمریکا هم درحالیکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواستار افزایش ذخایر نظامی شده، در تلاش برای بازسازی انبارهای خود هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha