دستگاه امنیتی انگلیس در بحران بی‌اعتباری/افسر پلیس لندن به ارتکاب قتل متهم شد

لندن – ایرنا – دادستان انگلیس در میان بحران بی‌اعتمادی عمومی به دستگاه امنیتی این کشور، افسر پلیسی را که پارسال به یک شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح شلیک کرد و او را از پای درآورد، به قتل متهم کرد.

به گزارش ایرنا، افسر پلیسی که در رسانه‌های انگلیس به نام اختصاری NX۱۲۱ شناخته می‌شود قرار است فردا (پنجشنبه) در دادگاه جنایی این کشور حاضر شود. «هلن میلی‌چپ» دستیار رئیس پلیس لندن کیفرخواست ارائه شده علیه وی را یک اتهام جدی خواند و افزود: «اکنون باید اجازه دهیم که دادگاه روند خود را طی کند. بنابراین مناسب نیست که در این مرحله اظهارنظر کنم.»

«کریس کابا» ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) پارسال در جریان تعقیب و گریز پلیس محاصره و با شلیک گلوله کشته شد. این پرونده برای تحقیقات به نهاد ناظر بر عملکرد پلیس ارجاع شد و بر اساس یافته‌های آن، ضارب به قتل متهم شده است.

البته این نخستین باری نیست که دست پلیس انگلیس به قتل شهروندان رنگین‌پوست آغشته است و کسانی مانند مارک دوگان، راشان چارلز و دالیان آتکینسون از جمله افرادی هستند که مرگ آن‌ها طی دو دهه گذشته، در کارنامه سیاه پلیس این کشور به‌چشم می‌خورد.

هفته پیش صدها تن از معترضان به قتل کابا در خیابان‌های پایتخت انگلیس تظاهرات اعتراضی برپا کردند. آن‌ها پس از راهپیمایی در مناطق مرکزی شهر، مقابل مقر پلیس تجمع کرده و درحالی که پلاکارد «عدالت برای کابا» را حمل می‌کردند، پلیس این کشور را تشکیلاتی نژادپرست، خشن و بی‌رحم خواندند.

در این حرکت اعتراضی، خانواده کریس کابا نیز در سخنانی تاکید داشتند تا زمانی که عدالت برقرار نشود، آرام نخواهند گرفت. همچنین «مارسیا ریگ» از فعالان مدنی انگلیسی که خواهرش در سال ۲۰۰۸ در بازداشتگاه پلیس جان باخت، پلیس لندن را نهادی خواند که به‌طور سازمان‌یافته‌ای فاسد است. او گفت: آن‌ها با پشتوانه دولت، دروغ می‌گویند و به همین‌خاطر عدالت رنگ باخته است؛ اما این بدین‌معنا نیست که ما تسلیم ‌می‌شویم، بلکه به مبارزه با ظلم ادامه می‌دهیم.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که پلیس انگلیس با بحران جدی بی‌اعتمادی در افکار عمومی مواجه است. شواهد و قرائن همواره موید رفتارهای تبعیض آمیز پلیس انگلیس علیه اقلیت‌های نژادی، قومی و مذهبی بوده است. طبق داده های ارائه شده توسط پلیس انگلیس، مرگ آفریقایی تبارها بر اثر جراحات مربوط به درگیریهای درون زندانها یا در حین برخورد پلیس با اعتراضات خیابانی، دو برابر بیشتر از سایر شهروندان است. این موضوع بیانگر نژادپرستی نهادینه شده در نیروی پلیس و همچنین نظام درمانی این کشور است.

پژوهشی که روزنامه گاردین در آگوست ۲۰۲۲ در انگلستان و ولز انجام داده است، نشان می دهد که احتمال جریمه شدن اقلیتهای قومی، تقریباً دو برابر بیشتر از سفیدپوستان است. مصاحبه با افسران پلیسی که در خیابانها به اعمال مقررات پرداخته و با پژوهشگران دانشگاه لیورپول صحبت کرده اند نیز درستی این آمار را نتایج تایید می کند.

نتایج همچنین حاکی از آن است که نژادپرستی نهادینه بر عملکرد کسانی که در دوران همه گیری کرونا قدرت اجرایی داشته اند،؛ تاثیرگذار بوده است. به عنوان نمونه، افسران پلیس از قدرت خود برای جریمه کردن بی چون و چرای افرادی که قرنطینه را رعایت نکرده بودند، بهره گرفتند؛ چرا که به گفته برخی از آن ها، برخی از نژادها قوانین را رعایت نمی کنند. این درحالی است که به گفته یکی از نویسندگان این پژوهش، «هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد گروههای اقلیت قومی بیشتر از سایر گروه ها قوانین را زیر پا میگذارند و این تبعیض ناخواسته در فرآیندهای سازمان وجود داشته است».

در زمینه استفاده از زور و خشونت نیز پلیس انگلیس میان سفیدپوستان و سایر رنگین پوستان تمایز و تبعیض قائل میشود. براساس گزارش‌ها، پلیس لندن بیشترین استفاده از زور و شوکرهای الکتریکی را علیه سیاه پوستان انجام داده است. یک آمار مربوط به سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که استفاده از اسلحه های الکتریکی علیه افراد سیاهپوست هشت برابر بیشتر از افراد سفیدپوست در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بوده است. علاوه بر این طبق آمار و ارقام بزرگسالان اقلیت های قومی بیشتر از بزرگسالان سفید پوست قربانی جرائم نژادپرستی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha