نجات جان گونه‌های جانوری تالاب هشیلان کرمانشاه کلید خورد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: برای نجات جان گونه‌های جانوری تالاب در حال خشک شدن هشیلان انتقال آب به صورت سیار به این تالاب آغاز شده است.

احد جلیلیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کاهش شدید مقدار آب و خشکی تالاب هشیلان و تهدید حیات جانداران آن اظهار کرد: به همین منظور و با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان آبرسانی به این تالاب با استفاده از تانکر آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به تهدید جان گونه‌های جانوری ساکن در تالاب به دلیل شرایط خشکسالی، آبرسانی به تالاب از طریق تانکر در حال انجام بوده و هم اکنون روزانه با همکاری اداره منابع طبیعی استان حدود ۱۵ تانکر آب به این تالاب تزریق می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: یکی از دلایل اصلی خشکی این تالاب برداشت بی رویه آب جهت مصارف کشاورزی و کشت چندگانه مزارع کشاورزی در مسیر و حاشیه آن است.

وی ادامه داد: جلساتی با دستور کار رسیدگی به بحران آب تالاب هشیلان از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و با حضور اعضای شورا و همچنین نمایندگان نهادهایی که مرتبط با موضوع هستند، برگزار شده و تصمیماتی در موضوع بحران آب تالاب هشیلان، از جمله پیگیری پرونده‌های چاه‌های غیرمجاز آب، هم افزایی دستگاه های اجرایی، خیرین و تشکل ها برای مشارکت در حل بحران فعلی تالاب هشیلان بحث و تصمیم گیری شده است.

جلیلیان تاکید کرد: اگرچه انتقال آب با تانکر به تالاب ۴۵۰ هکتاری هشیلان کاری سخت و در عین حال بدون فایده‌ای است اما برای جلوگیری از خشک شدن تالاب و نجات جان گونه های باقیمانده جانوری این کار تا شروع فصل بارندگی ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، تالاب هشیلان یکی از زیباترین مناظر طبیعی دیدنی کرمانشاه بوده و به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع در آن یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی استان کرمانشاه به حساب می‌آید.

این تالاب با ۱۱۰ جزیره و برکه کوچک و بزرگ ۴۵۰ هکتار مساحت داشته و در یک منطقه شکار ممنوع واقع شده و یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های غرب ایران محسوب می شود.

تالاب هشیلان در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه - روانسر واقع شده است که در گذشته با پذیرایی از بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار بال انواع پرندگان مهاجر محلی بسیار مناسب جهت پژوهش های پرنده شناسی و طبیعت گردی بود.

در داخل و حاشیه تالاب جانوران مختلفی از گونه‌هایی متنوع زندگی می‌کنند به طوری که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، در سال های گذشته و در زمان پرآبی این تالاب هر ساله با شروع باران‌های پاییز و سرد شدن هوا، پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم آمده و زمستان را در این تالاب می‌گذراندند.

پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده‌اند ودر داخل و حاشیه تالاب جوندگانی از خانواده موش‌ها و پستاندارانی همچون گرگ، روباه، خرگوش، شغال و گربه وحشی زندگی می‌کنند.

هشیلان که به دلیل مأوا دادن به پرنده‌های مهاجر به منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تبدیل شده است که تنها تالاب استان کرمانشاه است که به عنوان یک اکوسیستم آبی همواره مورد توجه علاقه مندان به طبیعت گردی بوده است.

نام تالاب بر اساس زبان کُردی، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است، بنابراین نام هشیلان به معنی لانه‌ مارها است زیرا در این تالاب تعداد زیادی مار به ویژه مار آبی و مار چلیپر وجود دارد و علاوه بر این لاک‌ پشت خزری یا گونه لاک‌ پشت برکه‌ای و لاک‌ پشت مهمیزدار نیز در این زیستگاه به فراوانی یافت می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha