تالاب «هشیلان» کرمانشاه همچنان در خطر خشک شدن قرار دارد

کرمانشاه - ایرنا - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: تالاب ۴۵۰ هکتاری هشیلان این استان که یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های غرب ایران به شمار می‌رود با وجود بارندگی های مناسب ولی همچنان در خطر خشک شدن قرار دارد.

«فرشاد فتاحی»، روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تالاب هشیلان به لحاظ قابلیت‌های زیستی و منظر زیست بومی، اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: وجود ۱۹ حلقه چاه غیر مجاز و تعداد زیاد دیگری چاه مجاز در اطراف این تالاب موجب شده تا باوجود بارندگی های مناسب سال زراعی جاری تنها مقداری از این تالاب آبگیری شود.

وی با بیان اینکه بحرانی شدن وضعیت این تالاب به مدیریت بحران استان نیز اعلام شده است اظهار کرد: هرچند که خشکسالی و کاهش بارندگی ها در شرایط این تالاب بی تاثیر نیست ولی یکی از مهمترین خطراتی که هم اکنون این تالاب را در معرض خطر جدی قرار داده است چاه های متعدد مجاز و غیرمجاز اطراف آن است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به عدم مدیریت مناسب منابع آبی به ویژه در بحث چاه های غیر مجاز در این منطقه یادآور شد: متاسفانه این تالاب در تابستان سال گذشته به طور کامل به دلیل عدم تامین حقابه آن خشک شد و خطر خشک شدن مجدد آن در ماه های آینده نیز همچنان وجود دارد.

فتاحی تاکید کرد: متاسفانه در کنار وجود چاه های آب بی شمار، کشت محصولات پُرآب از جمله ذرت دانه ای و علوفه ای ، پیاز و چغندر در اطراف این تالاب نیز لطمات جبران ناپذیری بر منابع آب زیرزمینی منطقه وارد سازد.

تالاب «هشیلان» کرمانشاه همچنان در خطر خشک شدن قرار دارد

وی با بیان اینکه عدم تامین حقابه این تالاب باعث شد حتی در فصل زمستان نیز همچنان خشک بماند افزود: تداوم این روند موجب خواهد شد تا این تالاب به سمت خشک شدن کامل رفته و در آینده به یکی از کانون های ریزگرد در استان مبدل شود.

فتاحی اضافه کرد: مدیریت منابع استان باید در اسرع وقت نسبت به بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع آبی رودخانه‌ها برای امور کشاورزی و چاه‌های مجاز و غیرمجاز که موجب تنش‌های آبی شدید در بیشتر مناطق استان به ویژه تالاب هشیلان، رودخانه‌ها و سراب های تامین کننده آب این تالاب شده است تصمیمات جدی اتخاذ کنند.

به گزارش ایرنا، تالاب هشیلان یکی از زیباترین مناظر طبیعی دیدنی کرمانشاه بوده و به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع در آن یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های آبی استان کرمانشاه به حساب می‌آید.

این تالاب با ۱۱۰ جزیره و برکه کوچک و بزرگ ۴۵۰ هکتار مساحت داشته و در یک منطقه شکار ممنوع واقع شده و یکی از منحصر به فردترین تالاب‌های غرب ایران محسوب می شود.

تالاب هشیلان در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه - روانسر واقع شده است که در گذشته با پذیرایی از بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار بال انواع پرندگان مهاجر محلی بسیار مناسب جهت پژوهش های پرنده شناسی و طبیعت گردی بود.

تالاب «هشیلان» کرمانشاه همچنان در خطر خشک شدن قرار دارد

در داخل و حاشیه تالاب جانوران مختلفی از گونه‌هایی متنوع زندگی می‌کنند به طوری که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، در سال های گذشته و در زمان پرآبی این تالاب هر ساله با شروع باران‌های پاییز و سرد شدن هوا، پرندگان زیادی از آسیای مرکزی به این زیست بوم آمده و زمستان را در این تالاب می‌گذراندند.

پوشش گیاهی سطح تالاب علفی است که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده‌اند ودر داخل و حاشیه تالاب جوندگانی از خانواده موش‌ها و پستاندارانی همچون گرگ، روباه، خرگوش، شغال و گربه وحشی زندگی می‌کنند.

هشیلان که به دلیل مأوا دادن به پرنده‌های مهاجر به منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تبدیل شده است که تنها تالاب استان کرمانشاه است که به عنوان یک اکوسیستم آبی همواره مورد توجه علاقه مندان به طبیعت گردی بوده است.

نام تالاب بر اساس زبان کُردی، مرکب از دو بخش «هشی» به معنی مار و «لان» به معنای خانه است، بنابراین نام هشیلان به معنی لانه‌ مارها است زیرا در این تالاب تعداد زیادی مار به ویژه مار آبی و مار چلیپر وجود دارد و علاوه بر این لاک‌ پشت خزری یا گونه لاک‌ پشت برکه‌ای و لاک‌ پشت مهمیزدار نیز در این زیستگاه به فراوانی یافت می‌شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha