۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 85232789
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفری با طعم پایان جنگ

۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبر: 85232789
سفری با طعم پایان جنگ

تهران – ایرنا – "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان چند روز پیش در حال بازگشت از اجلاس سران گروه ۲۰ که در هند برگزار شده بود، به مسقط سفر و با سلطان این کشور و همچنین یک گروه یمنی دیدار و گفت وگو کرد، سفری که از آن بوی پایان جنگ هشت ساله یمن استشمام می شود.

به گزارش ایرنا، یکی از نکات مهم در سفر ولیعهد عربستان به عمان، ملحق شدن یک هیات بلندپایه سعودی به ریاست "خالد بن سلمان" وزیر دفاع عربستان و شماری از مقامات بلندپایه نظامی این کشور به بن سلمان در مسقط بود.

در جریان دیدار ولیعهد سعودی با "هیثم بن طارق" سلطان عمان که خالد بن سلمان به عنوان مسئول مستقیم همه موضوعات مربوط به مسئله یمن نیز در آن حضور داشت، به پرونده جنگ هشت ساله یمن پرداخته شد.

تاکنون چندین دیدار میان مقامات دو کشور عربستان و یمن با وساطت و هماهنگی دولت عمان برای پایان جنگ یمن انجام شده که هیچ یک نتیجه ای به همراه نداشته است، اما نشست اخیر و حواشی آن نشان می دهد که شرایط در مسیر خوبی قرار دارد و احتمال پایان جنگ و برقراری صلح در آن وجود دارد.

پس از سفر ولیعهد عربستان به مسقط و دیدار وی با سلطان عمان، به یکباره از انصارالله دعوت شد تا برای مذاکرات صلح و پایان درگیری ها، هیاتی به ریاض اعزام کند؛ در همین راستا "محمد عبدالسلام" رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن (وابسته به انصارالله) برای اولین بار طی هشت سال گذشته در راس هیاتی به ریاض سفر کرد؛ گفته شده که این سفر در ادامه دیدارهای گذشته هیات ملی یمن با طرف سعودی در مسقط بوده است.

 سفر عبدالسلام و هیات همراه به ریاض از سوی انصارالله نیز مثبت رزیابی شد چرا که گفته شد این نشست آخرین دور مذاکرات با عربستان سعودی در ریاض بدون حضور نمایندگان سازمان ملل بوده است.

عبدالسلام رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن درخصوص نشست ریاض گفت که «این دور از مذاکرات در همان مسیری است که ما با حمایت قابل تقدیر و تشکر برادرانمان در سلطنت عمان پیش می رویم. یکی از پرونده هایی که روی آن کار خواهیم کرد، پرونده انسانی یمن است که پرداخت حقوق همه کارمندان، گشایش فرودگاه و بنادر یمن و آزادی همه زندانیان و بازداشت شدگان را شامل می‌شود».

وی تاکید کرد، همچنین، از خروج نیروهای خارجی و بازسازی یمن گرفته تا رسیدن به یک راه حل سیاسی فراگیر، از جمله پرونده هایی که روی آن کار و درباره آن مذاکره خواهیم کرد.

«حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» یمن نیز دو روز پیش (یکشنبه) طی سخنانی با بیان اینکه «مذاکرات صلح با عربستان سعودی آخرین دوری است که در ریاض برگزار می‌شود»، اعلام کرد که این مذاکرات «در فضایی مثبت» پیش می‌رود.

"ضیف الله الشامی" وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن که مورد حمایت انصارالله می باشد نیز اعلام کرد که سفر هیأت صنعا به ریاض با میانجی‌گری عمان بوده و این سفر برای ابراز حسن نیت دولت نجات ملی یمن است.

وی ادامه داد: نتایج سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به مسقط نشان می‌دهد که وی از دولت عمان درخواست سفر هیأت صنعا به ریاض را داشته است.

الشامی در عین حال تاکید کرد که «نمی‌توان در مذاکرات ریاض بدون پرداختن به مسائل بشردوستانه، ابتدا وارد مسائل سیاسی شد».

پالس های مثبت از سوی ریاض و کشورهای عربی

پالس های مثبتی درخصوص پرونده جنگ یمن از سوی ریاض به گوش می رسد؛ وزارت امور خارجه عربستان پنجشنبه شب گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که از هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن برای سفر به ریاض با هدف انجام مذاکرات بر اساس ابتکار عربستان اعلام شده در مارس ۲۰۲۱ دعوت کرده است.

در اطلاعیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است: در راستای ابتکار عربستان در مارس ۲۰۲۱ میلادی و در ادامه جلسات و گفت وگوهای انجام شده هیات سعودی به ریاست "محمد آل جابر" سفیر عربستان در یمن با مشارکت برادران عمانی در صنعا طی دوره ۱۷ تا ۲۲ رمضان ۱۴۴۴ هجری قمری برابر با ۸ تا ۱۳ آوریل ۲۰۲۳ میلادی و در ادامه تلاش های پادشاهی عربستان و عمان برای دستیابی به آتش بس دائمی و همه جانبه در یمن و دستیابی به یک راه حل سیاسی پایدار قابل قبول برای همه طرف های یمنی، پادشاهی سعودی از هیاتی از صنعا دعوت کرده است تا برای تکمیل این جلسات و گفت وگوها به عربستان سفر کند.

در همین راستا "سالم الیامی" مشاور سابق وزارت خارجه عربستان سفر هیات جنبش انصارالله یمن به عربستان را مرتبط با تحرکات بین‌المللی درخصوص مسئله یمن از جمله سفرهای رفت و برگشت "هانس گروندبرگ" و سفرهای "تیم لندرکینگ" فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن به منطقه در سایه میانجیگری عمان دانست.

مشاور سابق وزارت خارجه عربستان در عین حال تأثیر موانعی را که به‌عنوان سدی بر سر راه روند صلح جامع میان دو طرف وجود دارد، پنهان نکرد. این موانع مربوط به آزادی رفت‌ وآمد بین استان‌های یمن، بودجه عمومی این استانها، فعالیت بنادر و تأسیسات حیاتی و سایر موارد امنیتی است که از اهمیت برخوردار هستند.

الیامی در مورد اینکه آیا این سفر ولیعهد سعودی به مسقط ثمراتی به همراه خواهد داشته یا خیر؟ گفته است که برخلاف دفعات قبل، رضایتی درباره این سفر احساس می شود. وی این امر را به پیشرفت بزرگی که در روابط عربستان و ایران رخ داده، مرتبط ‌دانسته و توضیح داده که "آشتی عربستان با ایران به منزله آغاز واقعی تأثیرگذاری بر مواضع جنبش انصارالله بود".

الیامی همچنین گفته که سفر اخیر "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران به عربستان نیز نشان داد که تهران در استفاده از کارت های خود در زمینه یمن انعطاف پذیرتر شده است. وی آن سفر را مهم و محوری توصیف کرد که حاوی گفتمانی متفاوت از گفتمان های گذشته بود.

روند کنونی پرونده یمن که با سفر "محمد عبدالسلام" رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن (وابسته به انصارالله) به ریاض همراه بوده، با استقبال چهار کشور عربی قطر، امارات، اردن و بحرین همراه بوده به حدی که این چهار کشور در بیانیه های جداگانه از مذاکرات جاری میان صنعا – ریاض برای حل و فصل بحران یمن حمایت و ابراز امیدواری کرده اند که این مذاکرات به یک آتش بس دائم، صلح پایدار و تحقق انتظارات ملت یمن منجر شود. در بین کشورهای عربی و حتی غیر عربی نقش عمان در برقراری آتش بس و اتمام جنگ یمن بسیار چشمگیر و تحسین برانگیز است و به طور قاطع می توان گفت که مقامات مسقط با تمام توان به دنبال اتمام جنگ تحمیلی به یمن هستند تا هرچه زودتر مصائب و مشکلات مردم این کشور پایان یابد.

دلایل تغییر رویکرد ریاض در موضوع یمن

باید گفت که تجاوز ائتلاف عربی – غربی به یمن که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ و در بحبوحه جنگ داعش علیه مردم عراق و سوریه به بهانه بازگرداندن "عبد ربه منصور هادی" رییس جمهور فراری و مستعفی یمن آغاز شد، تاکنون نتیجه ای جز خسارت های فراوان به کشور و مردم یمن و همچنین کشورهای حمله کننده نداشته، به حدی که گفته شده که کشورهای عربستان، امارات و قطر در حدود ۱۳ سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار در جنگ های یمن، سوریه و عراق هزینه مادی کرده اند و به همین مقدار نیز به این سه کشور خسارت وارد شده است، که در مجموع ۲ هزار دلار خسارت به کشورهای اسلامی می شود، اقدامی که فقط به سود کشورهای غربی به ویژه انگلیس و آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی بوده است.

از این رو پایان زودتر جنگ یمن مطمئنا به سود همه کشورهای منطقه و مردم آن خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، رزمندگان انصارالله و ارتش یمن در ماههای اخیر به رغم افزایش توان نظامی به ویژه موشکی و پهپادی خود، خویشتنداری بسیار زیادی از خود در جنگ یمن نشان داده اند و سختی های زیادی را تحمل نموده اند تا بتوانند با رویکرد خیرخواهانه موضوع جنگ یمن را پایان بدهند و حتی در چند ماه اخیر به رغم توان بسیار زیاد موشکی و پهپادی خود یکبار هم به عربستان و امارات حمله نکرده اند، ولی شواهد نشان می دهد که صبر آنها دیگر به سر آمده و مقامات سعودی نیز این موضوع را دریافته اند به حدی که چند روز پیش و برای آخرین بار "مهدی المشاط" رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن به کشورهای متجاوز به این کشور درباره ماجراجویی ها و کارشکنی های آن‌ها هشدار داده و گفت که هیچ نقطه‌ای از این کشورها از تیررس موشک‌های یمن در امان نیست.

وی تاکید کرد که تلاش‌های زیادی می‌شود که مردم یمن را ناامید و مأیوسشان کنند ولی یمنی‌ها اهل حکومتداری هستند و ما ثابت خواهیم کرد که مرد دولت هستیم و دشمنان نیز این را می‌دانند.

المشاط در مورد خواسته‌های برخی از طرفین جنگ در یمن نیز گفت: از مغالطه‌های عجیب و غریب این است که الزامات صلح را در وضعیت جنگی مطرح کنی که این منطقی نبوده و نیست.

مشاط تصریح کرده که نظریه‌پردازی‌هایی که از گوشه و کنار مطرح می‌شود، به‌ویژه از سوی کسانی که ما و مردم ما آنها را آزموده‌اند، کاملاً پوچ است و نه دردی را دوا می‌کند و نه شکمی را سیر.

شرایط حاکم در منطقه که تا حدودی به دوری کشورهای عربی از غرب و به ویژه آمریکا منتج شده، نشان می دهد که گفت وگوی مسالمت آمیز و صلح، تنها گزینه پیش رو در مقابل کشورهای منطقه می باشد که این مساله با نزدیکی ریاض – تهران و در ادامه ریاض – دمشق به خوبی خود را به اثبات رساند.

در موضوع یمن نیز فقط یک راه باقی مانده و آنهم خروج متجاوزان از این کشور و سپردن اختیار یمن به دست مردم آن است که اگر ریاض همانگونه که در موضوع رفع اختلاف با تهران و دمشق عمل نمود با صنعا نیز همان کار را انجام دهد، صلح در منطقه فراگیر خواهد شد و شکوفایی و آرامش در منطقه گسترده خواهد گردید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha