حدود ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور مرهون تحقیقات علم گیاه‌پزشکی و حشره‌شناسی است

کرمانشاه- ایرنا- رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اهمیت و جایگاه بالا علم گیاه‌پزشکی و حشره‌شناسی در مبارزه با آفات محصولات کشاورزی، گفت: حدود ۴۰ درصد رشد تولید کمی و کیفی اقلام کشاورزی کشور مرهون علم گیاه‌شناسی و حشره‌شناسی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «حسین رنجبراقدم» روز دوشنبه در چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی کشور در دانشگاه صنعتی کرمانشاه، افزود: اول انقلاب ۲۵ میلیون تن محصولات زارعی در کشور تولید می شد که اکنون این مقدار به بیش از ۱۲۵ میلیون تن یعنی پنج برابر رسیده و این افزایش با وجود تغییرات اقلیمی، تنش های محیطی و زیست محیطی مرهون بکارگیری علم و دانش در بخش های مختلف کشاورزی بوده است.

وی یکی از رسالت های مهم سازمان حفظ نباتات را حفظ و ارتقا ضریب سلامت و امنیت غذایی کشور دانست و گفت: طبق آمار سازمان جهانی غذا؛ کشورهای با میانگین کمتر از ۵۰۰ میلیمتر بارندگی، کشاورزی پر مشقت و بدون توجیه اقتصادی دارند اما در کشور ما در حالی که میانگین بارش کمتر از ۲۰۰ میلیمتر است، در سال جاری در تولید گندم به خود کفایی رسیدیم و این موفقیت بزرگ ثمره دستاوردهای علمی دانشمندان دانشگاه های ما است.

حدود ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور مرهون تحقیقات علم گیاه‌پزشکی و حشره‌شناسی است

رنجبراقدم اضافه کرد: به لطف دانشمندان، محققان، کارشناسان و شرکت های دانش بنیان حوزه های مختلف کشاورزی بویژه گیاه پزشکی و حشره شناسی؛ بیش از ۸۰ درصد محصولات استراتژیک کشور را باوجود شرایط جوی و تغییرات اقلیمی در داخل تولید می کنیم.

کشاورزان باید به روش های تولید محصول بدون آفت کش و سموم آگاه شوند

این مقام مسئول با اشاره به افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی پس از انقلاب در کشور؛ گفت: اما ما هنوز با استاندارد های مورد نیاز، در فرایند مدیریت مبارزه با آفات، بیماریها و مدیریت کنترل علف های هرز در مزارع فاصله داریم؛ زیرا اکنون غالب روش مبارزه با آفات در کشاورزی استفاده از سموم و آفات شیمایی است و این در حالی است که در بخشی از محصولاتی توانایی محصول را بدون مصرف حتی یک سی سی سم را داریم.

رنجبراقدم در ادامه مشکل اساسی در این حوزه را ارتباط ضعیف خروجی پژوهش ها و تحقیقات دانشمندان و محققان با عرصه های کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: اکثر کشاورزان از نتایج تحقیقات مطلع نیستند و این نتایج علمی؛ کاربردی نمی شوند.

وی با اشاره به هزینه های هنگفت انجام تحقیقات، پژوهش ها و پایان نامه های دانشگاهی گفت: یکی دیگر از مشکلات عمده ما ارتباط ضعیف دانشگاه ها با نیاز دستگاه های اجرایی و کشور در حوزه کشاورزی است که باید این رویکرد تغییر اساسی کند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، در ادامه از دانشگاه ها، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه های اجرایی خواست پژوهش های علمی و تحقیقاتی در راستای رفع نیازهای کشور و کشاورزان را در دستور کار قرار دهند.

رنجبراقدم در پایان ابراز امیداوری کرد در این همایش خواستار تغییر رویکردها در خصوص کاربردی کردن پژوهش های علمی در عرصه کشاورزی، پرهیز از نگاه تک محوری و خاص و همچنین جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی شد.

حدود ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور مرهون تحقیقات علم گیاه‌پزشکی و حشره‌شناسی است

در پایان مراسم افتتاحیه این همایش از تزهای دکتری و پایان نامه برتر کشور در حوزه حشره شناسی و گیاه شناسی تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی،۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha