برزیل: سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی درحال از دست دادن اعتبار خود هستند

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل با تاکید بر اینکه «جی۷۷» (بزرگ ترین ائتلاف کشورهای درحال توسعه با ۱۳۴ عضو) «بنیادی برای محکوم کردن ناهنجاری‌های تجارت جهانی و دفاع از ایجاد نظم اقتصادی بین‌المللی جدید» است،تاکید کرد «سازمان ملل، سیستم برتون وودز و سازمان تجارت جهانی درحال از دست دادن اعتبار خود هستند».

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای ریاست جمهوری برزیل، لولا داسیلوا در جریان سخنرانی در اجلاس جی۷۷+ چین که در هاوانا، پایتخت کوبا برگزار شد، با انتقاد از حاکمیت جهانی سازمان ملل، سیستم برتون وودز و سازمان تجارت جهانی گفت: متاسفانه بسیاری از خواسته‌های ما هرگز برآورده نشده‌ است.

وی افزود: حکومت جهانی نامتقارن باقی می‌ماند. سازمان ملل، سیستم برتون وودز و سازمان تجارت جهانی، اعتبار خود را از دست می‌دهند. ما نمی‌توانیم خودمان را تقسیم کنیم. ما باید یک چشم‌انداز مشترک ایجاد کنیم که نگرانی‌های کشورهای کم درآمد و متوسط و همچنین سایر گروه‌های آسیب‌پذیر را در نظر بگیرد.

داسیلوا یادآور شد که جی۷۷، نماینده ۷۹ درصد از جمعیت جهان و ۴۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است، به همین دلیل ضروری است که ناهنجاری‌های تجارت جهانی افشا شده و از ساختن نظم اقتصادی بین المللی جدید دفاع شود.

رئیس‌جمهوری برزیل تاکید کرد که «کشورهای جنوب کاملاً قادر به تصرف خط مقدم علم، فناوری و نوآوری هستند».

با پایان اجلاس دو روزه سران گروه۷۷+ چین که ۱۵ و ۱۶ سپتامبر (۲۴ و ۲۵ شهریور) در پایتخت کوبا برگزار شد، شرکت‌کنندگان در اجلاس که سران ۳۰ کشور و هیات‌های رسمی ۱۱۶ کشور بودند، بیانیه نهایی را با تعهد به تقویت وحدت و همبستگی این بلوک و تثبیت نقش آن در شرایط بین المللی حاضر تایید کردند.

لولا داسیلوا پیشتر نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد تحولات مختلف در سازمان‌هایی همچون سازمان ملل متحد گفت: بدون اصلاح شورای امنیت، با گنجاندن اعضای دائمی جدید، سازمان ملل اثربخشی یا اقتدار سیاسی و اخلاقی برای رویارویی با درگیری‌ها و معضل‌های قرن بیست‌ویکم را به دست نخواهد آورد.

رئیس‌جمهوری برزیل همچنین تصریح کرد سازمان ملل متحدِ سال ۲۰۲۳ از اعتباری که این نهاد در سال ۱۹۴۵ داشت، فاصله گرفته است.

داسیلوا بر اصلاح ساختار شورای امنیت و گنجاندن کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین در این نهاد سازمان ملل تاکید کرد.

این روزها بحث در مورد لزوم اصلاح شورای امنیت به منظور افزایش اثربخشی این نهاد، البته با در نظر گرفتن واقعیت‌های جاری، به طور فزاینده و با قدرت بیشتری از سوی سیاستمداران و کارشناسان مطرح می‌شود. با این حال، وجود اختلاف‌های عمیق میان رقبای ژئوپلیتیکی در مورد گسترش شورای امنیت سازمان ملل و همچنین عملکرد آن، پیشرفت چندانی برای دستیابی به اجماع میان طرف‌ها حاصل نشده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha