۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۴۳
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85226330
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چاه غیرمجاز در ایلام وجود ندارد

ایلام - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام گفت: تمامی چاه‌های غیرمجاز در مناطق مختلف تعیین تکلیف شده و در حال حاضر هیچ چاه غیرمجازی در این استان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، صادق علیمرادی روز سه‌شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: برای جلوگیری از حفاری چاه‌های غیر مجاز به طور مستمر از طریق گروه‌های گشت و بازرسی در سطح استان مراقبت می شود و به محض مشاهده تخلف از طریق مرجع قضایی اقدام پیشگیرانه انجام و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: برداشت از منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی بیش از آنچه که در پروانه بهره‌برداری درج شده است تخلف بوده و بهره‌بردار صرفا مجاز به استفاده از آب به میزان مجوز صادره است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام یادآور شد: بخش زیادی از کشاورزی به منابع آب زیرزمینی وابسته است تجهیز چاه‌ها به کنتور حجمی هوشمند در قالب طرح تعادل بخشی موجب کنترل برداشت‌ها و نهایتا جبران کسری و احیای آبخوان‌ها خواهد شد بنابراین همه بهره‌برداران باید چاه‌های خود را به کنتور تجهیز کنند.

علیمرادی بیان کرد: برداشت مستمر از منابع آب زیرزمینی، دمای بالای هوا و اجرای طرح تغذیه مصنوعی در دشت‌های ایلام تبخیر ناشی از آن، رشد جمعیت و نیاز به تولید هر چه بیشتر محصولات کشاورزی نهایتا منجر به اضافه برداشت و به تبع آن کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان شده است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از ادامه روند افت سطح ایستایی مخازن زیرزمینی در سال‌های گذشته پروژه تغذیه مصنوعی در دو دشت پایلوت مهران و دهلران اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: میانگین بارش ها در استان ایلام سالانه ۴۲۵ میلیمتر است که این میزان نسبت به میانگین کشوری با ۲۳۵ میلی متر بالاتر و نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

علیمرادی با اشاره به توپوگرافی خاص و کوهستانی بودن استان بیان کرد: این عامل باعث کم آبی در استان شده است که به ناچار باید برای تامین آب به سمت سد سازی حرکت کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون چهار سد ایلام ، دویرج، کنگیر و گلال در دست بهره برداری است، گفت: هم اکنون کار اجرایی سد سیکان، گدارخوش و چناره در دست اجرا بوده و هفت سد نیز در دست مطالعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام با اشاره به طرح تصفیه خانه آب شرب شهرستان ایوان افزود: طرح آبرسانی به ایوان آماده بهره برداری و برای تامین کننده مرکز شهرستان و روستاهای تابعه تا افق ۱۴۲۵ است.

علیمرادی اضافه کرد: این طرح شامل بهسازی چشمه ها، ۳۲ کیلومتر خط انتقال، احداث سه فقره ایستگاه پمپاژ، سه مخزن یک هزار متر مکعبی و تصفیه خانه آب شرب با ظرفیت ۲۳۰ لیتر بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام بیان کرد: عملیات اجرایی این پروژه سال ۱۳۹۵ شروع و چندین سال با توجه به عدم تخصیص اعتبار کافی، با روند کندی فعالیت داشت که با روی کار آمدن دولت کار و کرامت، پیگیری های استاندار ایلام و حمایت و نگاه ویژه وزیر نیرو، با تزریق اعتبارات مناسب ، تسریع لازم در راستای تکمیل طرح به عمل آمد و هم اکنون آماده بهره برداری است.

علیمرادی یادآور شد: نگاه به افق بلند مدت، رشد جمعیت و افزایش نیاز در طراحی این پروژه لحاظ شده و منطبق بر جدیدترین تکنولوژی روز و با کیفیت بسیار بالا اجرا شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha