۲۵ هزار نظر درباره تغییر کتاب‌های درسی دریافت شد/محدودتر شدن عناوین درسی دوره ابتدایی

تهران - ایرنا - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: اشکالات مطرح شده ازسوی معلمان و دانش‌آموزان تا جایی که امکان دارد در کتاب‌های درسی اعمال می‌شود و تا به امروز ۲۵ هزار نظر دریافت شده است.

حجت الاسلام علی لطیفی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره اینکه برخی معلمان نسبت به روش‌های ارتباط با مولفان کتاب درسی انتقاد دارند و این فرآیند را فرسایشی می‌دانند که در نهایت منجر به آن شده است تا نتوانند انتقادات و اشکالات درباره کتاب‌های درسی را به تیم مولفان منتقل کنند، افزود: در یک سال گذشته سامانه اینترنتی nazar.roshd.ir آماده دریافت نظرات معلمان و دانش‌آموزان درباره کتاب‌های درسی است، تا امروز ۲۵ هزار نظر دریافت شده است و اطلاع رسانی درباره این سامانه در ابتدای راه اندازی از طریق صفحه اصلی شبکه شاد انجام شد.

وی افزود: سامانه پس از ثبت نظر توسط معلمان و دانش‌آموزان به آنها پیام می‌دهد که نظر دریافت شد و پس از آن کارشناسان در بازه‌های زمانی مشخص، نظرات ثبت شده را جمع آوری و در اختیار گروه‌های تألیف کتاب‌های درسی قرار می‌دهند تا پس از تحلیل توسط آنها، بازخورد آن در فضای مدیریتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: پس از امضای تولید برخی کتاب‌های درسی، نظرات ثبت شده را مشاهده و حتی در برخی از موارد با دانش‌آموزان تماس گرفتم و از معلمان و دانش‌آموزان برای توضیح بیشتر به صورت حضوری دعوت کردیم.

وی گفت: برخی اشکالات مربوط به مباحث کلان است به عنوان مثال گفته می‌شود که کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم از نظر ساختار نیازمند ویرایش است، این موضوع صحیح است و در تغییر عناوین دروس بر مشکل متمرکز خواهیم شد اما برخی نظرات جزئی‌تر است به عنوان مثال گفته می‌شود که این عبارت به خوبی نمی‌تواند معنا را منتقل کند و این مباحث در چاپ کتاب درسی سال بعد اصلاح می‌شود.

عناوین درسی دوره ابتدایی محدودتر می‌شود

لطیفی درباره تغییر عناوین دروس دوره ابتدایی مطرح کرد: با تمرکز بر ۴ شایستگی و تجارب سایر کشورها، تلاش می‌کنیم تا عناوین درسی دوره ابتدایی را محدودتر و تلفیق را بیشتر انجام داد همچنین بخشی از محتوا متناسب با نیازهای واقعی زندگی دانش‌آموزان ارائه خواهد شد، برای زمان اختصاص یافته به دروس نیز تدابیری در نظر گرفته شده و چند پیشنهاد مطرح است اما باید نهایی شود تا بتوانیم آن را اعلام کنیم.

وی درباره ۴ شایستگی گفت: این شایستگی‌ها شامل هویت اسلامی و ایرانی، تفکر و تعقل با مواردی همچون تقویت روحیه کنجکاوی و اکتشاف به ویژه در دوره ابتدایی، تفکر و بینش، استدلال و خلاقیت، ارتباط مسئولانه موثر چرا که هم اکنون یکی از زمینه‌های ضعف جدی دانش‌آموزان توان برقرای ارتباط مناسب است و خودسازی و مدیریت خود است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha