۱۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85224213
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای خراسان‌شمالی زیر پوشش طرح جهش تولید رفت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای این استان در راستای افزایش تولید و امنیت غذایی در سال زراعی جاری زیر پوشش طرح جهش تولید رفت.

وحید صباغ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان از اراضی استان شامل ۹۰ درصد دیمزارهای قابل کشت استان در سال زراعی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲) است.

وی افزود: اجرای طرح جهش تولید در سال زراعی جاری در ۵۰ هزار هکتار پیش بینی شده بود که با توجه به استقبال کشاورزان و تلاش کارشناسان، این سطح به ۶۵ هزار هکتار افزایش یافت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: این میزان از دیمزاره به زیر کشت گندم، جو، انواع حبوبات، گیاهان دارویی، دانه های روغنی رفت و بهره برداران از سوی سازمان جهاد کشاورزی این استان خدمات مختلفی نیز دریافت کردند.

وی گفت: کشاورزان در طرح جهش تولید از نهاده های کشاورزی از جمله سموم، کودهای شیمیایی و بذور با تخفیف هایی استفاده کردند.

صباغ خاطرنشان کرد: علاوه بر کمک ها و حمایت های سازمان برای تهیه نهاده های کشاورزی این سازمان ۴۳ دستگاه کشت مستقیم کار نیز در اختیار بهره برداران قرار گرفت که کمک بسیار چشمگیری در کشت و کار اراضی دیم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است بیان کرد: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف‌های هرز و آفات گندم می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه نباید مزارع ها رها شوند تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان بارش بارندگی دیمزارها را باید مدیریت کنیم که در این خصوص باید به ارقام کشت شده متناسب با دیم توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است به طوری که بر اساس شاخص اس. پی. آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه ۱۰ ساله تا پایان اسفند ماه سال گذشته، بیش از نیمی از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

اکنون ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

۱۳۳ هزار تن گندم از سطح کشتزارهای استان در سال جاری برداشت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

کشاورزان در سال جاری ۱۴۳ هزار و ۶۴۰ هکتار گندم کشت کرده بودند که از این سطح ۴۸ هزار و ۹۱۵ هکتار اراضی آبی و ۹۴ هزار و ۷۲۵ هکتار مربوط به اراضی دیم است.

کشت پاییزه در سطح اراضی کشاورزی خراسان شمالی با کشت دانه روغنی کلزا در مناطق سردسیر استان آغاز شده است و کشت غلات نیز از ۱۵ مهر ماه آغاز خواهد شد که هم اینک بهره برداران در حال آماده سازی هستند.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha