۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84897996
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارایه بسته تشویقی دولت به دیم‌کاران/ ۵۰ هزار هکتار دیمزار خراسان‌شمالی زیر کشت رفت

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بسته تشویقی شامل پرداخت تسهیلات، تامین بذر و تخفیف بیمه ای برای اجرای طرح جهش تولید و مقابله با بیان زدایی در این استان ارایه می شود.

به گزارش ایرنا، طرح ملی جهش تولید به منظور تولید غلات بیشتر در دیمزارهای کشور با حمایت ستاد اجرای فرمان امام(ره) از ۲ سال پیش در سطح محدود پنج استان کار را آغاز کرد و در سال زراعی گذشته اجرای این طرح در ۱۵ استان توسعه و در سطح ۲.۶ دهم میلیون هکتار کار خود را دنبال کرد.

وحید صباغ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید ادوات خاص از جمله عمیق کار، دستگاه کشت مستقیم و سایر ادوات کشاورزی خراسان شمالی اختصاص یافت.

وی افزود: کشاورزان دیمکار استان در این طرح شناسایی و در خصوص تامین ماشین آلات مورد حمایت قرار می گیرند.

صباغ تصریح کرد: علاوه بر این، تامین بذر مورد نیاز دیمکاران نیز در اولویت قرار دارد و کشاورزان استان در این زمینه مشکلی نخواهند داشت و بذر مورد نیاز آنها توسط جهاد کشاورزی تامین می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: پوشش بیمه ای محصولات دیمکاران استان از دیگر موراد تشویقی است که اجرا و در این طرح بخشی از تعرفه بیمه دیمکاران شامل تخفیف های ویژه می شود.

وی بر برگزاری کلاس های آموزشی برای کشت و کار در اراضی دیم نیز تاکید کرد و افزود: کلاس های مشاوره ای برای بهره برداران در خصوص مراحل کاشت، داشت و برداشت برگزار می شود و کارشناسان فنی جهاد کشاورزی در این زمینه ورود کرده و در بیشتر روستاها حضور می یابند.

صباغ تصریح کرد: در سال جاری علاوه بر کاشت مکانیزه، رعایت تناوب، کاشت با دستگاه مستقیم و تبدیل آیش زرد به سبز از اصول اجرای طرح جهش تولید خواهد بود.

کشت در ۵۰ هزار هکتار دیمزار

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار هکتار از دیمزارهای این استان در راستای افزایش تولید و امنیت غذایی زیر پوشش طرح جهش تولید قرار گرفت، افزود: برنامه ابلاغی به خراسان شمالی کشت ۲۷ هزار هکتار گندم، ۱۰ هزار هکتار جو، سه هزار هکتار نخود، ۲ هزار هکتار عدس، پنج هزار هکتار دانه های روغنی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار علوفه و ۵۰۰ هکتار گیاهان دارویی در اراضی دیم استان است و باید این برنامه در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ عملیاتی شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: بر اساس این طرح، حفظ بقایای گیاهی در سطح چهار هزار هکتار، کشت عمود بر جهت شیب در سطح چهار هزار هکتار، کشت مستقیم بدون شخم در سطح ۹ هزار هکتار و تبدیل آیش زرد به سبز در سطح هفت هزار هکتار از اراضی دیم خراسان شمالی اجرا خواهد شد.

در مجموع سطح اراضی زراعی و باغی استان ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است که شامل ۱۴۹ هزار و ۵۸۳ هکتار اراضی آبی و ۱۵۶ هزار و ۶۴۱ هکتار اراضی دیم است.

خراسان شمالی بیش از ۲۵۴ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که از مجموع این میزان ۱۰۹ هزار و ۴۴۶ هکتار اراضی زراع آبی و ۱۴۴ هزار و ۵۵۶ هکتار اراضی دیم است.

سطح زمین های آیش آبی  و دیم بخش کشاورزی استان نیز ۱۴۶ هزار و ۳۸۹ هکتار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha