ایجاد ۵۰ هزار شغل دانش‌بنیان/افزایش۵۰ درصدی ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی

تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تبیین برخی دستاوردهای وزارتخانه طی دو سال گذشته گفت: ۵۰ هزار فرصت شغلی دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده و تعداد خوابگاه‌های متاهلی از ۱۲۹۶ واحد به دو هزار واحد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل چهارشنبه شب و در آخرین روز از هفته دولت با حضور در یک برنامه تلویزیونی در مورد اقدامات این وزارتخانه طی دو سال گذشته اظهار داشت: بیش از ۸۰ هزار سند علمی سال گذشته در کشور منتشر و بالغ بر ۱۰۰ هزار مقاله علمی نوشته شده و اکنون رتبه ۱۵ در تولید علم را در جهان داریم که نتیجه ریل‌گذاری درست مدیران پیشین آموزش عالی کشور است.

وی با اشاره به افزایش تعدد پارک‌های علم و فناوری از ۴۰ پارک به ۵۰ پارک، پردیس‌های علم و فناوری از دو پردیس به ۲۲ پردیس و مراکز رشد از ۲۰۰ مرکز به ۲۶۰ مرکز افزود: ۵۰ هزار فرصت شغلی در پارک‌های علم و فناوری طی دو سال گذشته ایجاد شده است.

وزیر علوم به افزایش شمار دانشمندان پراستناد و یک درصد و دو درصد برتر دانشمندان ایرانی اشاره کرد و گفت: در حالیکه قبل از سال ۱۳۸۳ تعداد دانشمند پراستناد در کشور بسیار محدود بود، امروز ۸۴۰ دانشمند یک درصد برتر بین‌المللی و ۱۹۰۰ دانشمند دو درصد بین‌المللی در کشور داریم که این امر نشان‌دهنده مرجعیت علمی ایران در جهان است. همچنین بیش از ۳۷ درصد تولیدات علمی با مشارکت بین‌المللی انجام می‌شود که این نشان می‌دهد دانشمندان دیگر کشورها برای همکاری با دانشمندان ایرانی ارزش قائل هستند.

زلفی‌گل افزود: این دستاوردهای علمی در سایر وزارتخانه‌ها و نهادها نفوذ کرده و برای نمونه امروز ۹۵ درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل است. همچنین در رشته‌های کوآنتوم، هوش مصنوعی، صنایع دفاعی و آزمایشگاهی سرامد هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به افزایش تعداد نشریات نمایه‌شده در پایگاه‌های علمی بین‌المللی افزود: تعداد مجلات ایرانی نمایه‌شده در پایگاه اسکوپوس به ۴۶ مجله رسیده که ۲۶ عنوان آن فارسی است؛ در حالیکه تا پیش از دولت سیزدهم هر سال دو مجله نمایه می‌شد، در این دولت هر ماه دو عنوان مجله وارد این پایگاه‌های نمایه بین‌المللی می‌شود.

وی با اشاره به پنج اولویت خود در ابتدای فعالیت در وزارت علوم گفت: اولویت‌ها را محدود انتخاب کردیم تا همه ظرفیت کاری به سمت ارتقای آن برود؛ این اولویت‌ها شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآورپروری؛ تولید، خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است.

ایجاد ۵۰ هزار شغل دانش‌بنیان/افزایش۵۰ درصدی ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی

ایجاد سامانه نان و تاسیس صندوق عالی عتف
زلفی‌گل یکی دیگر از اقدامات را ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیازها به صورت مخفف نان اعلام کرد و گفت: این سامانه برای ثبت نیازهای فناورانه همه دستگاه‌ها اردیبهشت گذشته راه‌اندازی شد و تاکنون ۱۰ هزار نیاز در آن ثبت شده است. استادانی که رساله دکترا یا پایان‌نامه ارشد دانشجویان خود را از نیازهای این سامانه انتخاب و برای رفع آن کار تحقیقاتی بکنند از مزایای زیادی از جمله پژوهانه ویژه برخوردار می‌شوند.

همچنین بخشی از این سامانه به نام جریان اقتصادی نوین به صورت مخفف «جان» محل عرضه و نمایش محصولات شرکت‌های دانش بنیان است که در این سامانه معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به تاسیس صندوق عالی عتف نیز افزود: این صندوق به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در قانون بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد از بودجه پژوهش شرکت‌های دولتی و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰ درصد از بودجه پژوهش شرکت‌های دولتی به این صندوق واریز شد تا استادان یا پژوهشگرانی که در راستای نیازهای سامانه نان تحقیق می‌کنند بتوانند از این بودجه استفاده کنند. بنابراین صندوق عالی عتف، همرسان مالی بین نیاز و ظرفیت تحقیقاتی کشور است.

روند جذب اعضای هیات علمی
وزیر علوم در بخش دیگری از این برنامه‌ در پاسخ به سوالی در مورد روند جذب اعضای هیات علمی نیز با اشاره به تاسیس هیات عالی جذب در وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه‌ها هم هر کدام هیات جذب دارند که بسته به تعداد دانشجو و استاد، اعضا و تعداد آن متفاوت است.

وی افزود: بعد از انتشار هر فراخوان جذب اعضای هیات علمی، دانشگاه‌ها غربالگری اولیه متقاضیان را انجام داده و بعد برای هر ظرفیت سه نفر را برای مصاحبه علمی دعوت می‌کنند و افراد منتخب به هیات عالی جذب در وزارتخانه معرفی می‌شوند. البته یک مسیر جذب دیگر نیز وجود دارد که اعضای بنیاد ملی نخبگان شامل مدال‌آورندگان المپیادهای علمی و افراد شاخص علمی هستند و این افراد خارج از فراخوان و در صورت تایید علمی و عمومی می‌توانند عضو هیات علمی شوند.

عضو دولت سیزدهم با اشاره به دشواری‌ها وحساسیت‌های کار تدریس در دانشگاه تاکید کرد: ممکن است برخی متقاضیان احساس کنند به آنها در روند جذب ظلم شده است، قانون در این زمینه وجود دارد و آنها می‌توانند درخواست بررسی بدهند.

تاخیر در اعلام نتایج نهایی کنکور به دلیل تقاضای آموزش و پرورش
وی در مورد تاخیر در اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ (که به ۱۵ مهر موکول شده است) نیز اظهار داشت: از آنجایی که امسال معدل تاثیر قطعی در نتیجه کنکور دارد، اطلاعات آموزش و پرورش کمی دیر در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت که طبیعی است زیرا امسال اولین سالی است که کنکور با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی برگزار می‌شود.

همچنین تعداد ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان امسال بیشتر شد و تا رتبه داوطلبان مشخص شود برای گزینش دانشجومعلمان وقتی کمی وجود داشت، بنابراین شورای سنجش و پذیرش دانشجو دو هفته فرصت بیشتری برای گزینش به آموزش و پرورش داشت. اما سال آینده برای گزینش دانشگاه فرهنگیان، کنکور جداگانه خواهیم داشت و تمهیدات لازم را هم برای ورودی‌های امسال در نظر می‌گیریم که نسبت به بقیه دانشجویان عقب نباشند.

وزیر علوم در مورد توسعه خوابگاه‌ها نیز توضیح داد: ساخت خوابگاه‌های مجردی و متاهلی به عزم فرابخشی و حمایت دولت و اعتبار سازمان برنامه و بودجه نیاز دارد. اما با وجود کمبودها ما توانسته‌ایم تعداد خوابگاه‌های مجردی را از ۹۸۰ بلوک خوابگاه در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۳۰۳ بلوک برسانیم؛ یعنی پوشش خوابگاهی از ۱۸۶ هزار نفر به ۲۱۰ هزار نفر افزایش یافته است.

زلفی‌گل گفت: خوابگاه‌های متاهلی هم از ۱۲۹۶ واحد به ۲ هزار واحد رسیده است. بر اساس توافقی با وزارت راه و شهرسازی ساخت ۲۰۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی را در دستور کار داریم که اقدامات اولیه برای آن انجام شده است.

ایجاد ۵۰ هزار شغل دانش‌بنیان/افزایش۵۰ درصدی ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی

حذف ۱۰۰۰ رشته‌محل از دفترچه
وزیر علوم در مورد اجرای سند تحول دولت در بخش آموزش عالی و سند آمایش آموزش عالی نیز خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی آموزش رایگان تا سرحد خودکفایی در کشور باید باشد، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تکلیف ما را روشن کند که این شامل چه دانشگاه‌هایی است؟ آیا دانشگاه‌های دولتی یا دانشگاه‌های غیردولتی هم شامل این اصل هستند؟

وی با اشاره به روزآمدسازی رشته‌ها گفت: رشته‌های زیادی داریم که قبلا توسعه یافته‌اند؛ ولی اکنون دانشجویان زیادی در این رشته‌ها تحصیل نمی‌کنند. البته برای این رشته‌ها استاد جذب شده است و باید آنها را بازآرایی کنیم. به همین دلیل کارگروه‌های آمایش استانی را با ریاست استاندار تشکیل داده‌ایم، نمایندگان دانشگاه‌های دولتی، آزاد و انتفاعی هم در این کارگروه حضور دارند تا در مورد حذف یا افزایش رشته‌ها تصمیم بگیرند. اما ایجاد رشته‌های جدید فقط با داشتن پیوست اشتغال ممکن است. امسال بر اساس بررسی ها ۱۰۰۰ رشته محل حذف شد.

۵ هزار نفر از نخبه‌ها بورس صنعت

وزیر علوم در توضیح بورس صنعت که امسال برای اولین بار در دفترچه کنکور سراسری لحاظ شده است گفت: بر اساس موافقت‌نامه‌ای با بنیاد ملی نخبگان توانستیم ۱۳۸۰ نفر از رتبه‌های برتر آزمون سراسری را در رشته‌های اولویت دار بورس کنیم.

همچنین در توافق با صنایع مختلف تعدادی را بورس صنعت می‌کنیم. یعنی برای نمونه شرکت سایپا هزار نفر از رتبه‌های برتر را برای رشته‌های مد نظر خود بورس می‌کند. همچنین آموزش و پرورش هم دو هزار نفر را بورس کرده است و در مجموع ظرفیت بورس صنعت و جامعه در دفترچه آزمون سراسری به پنج هزار نفر رسید تا به این شکل نخبگان نگران آینده شغلی خود نباشند.

زلفی‌گل در مورد تفاوت آموزش در دو وزارتخانه بهداشت و علوم گفت: دانشجویان در وزارت بهداشت می‌توانند همزمان با تحصیل مهارت‌های لازم را هم در بیمارستان‌ها و به شکل عملی بگذرانند اما دانشجویان در وزارت علوم اجازه و امکان حضور در صنایع مختلف را ندارند. مهارت‌محور کردن دروس در آموزش عالی نیاز به عزم فرابخشی و همه وزارت‌خانه‌های صنعت، کشاورزی، نفت، نیرو و تمام دستگاه‌ها دارد تا از صنایع برای کاربینی، کارورزی و کارآمدی دانشجویان استفاه شود.

وزیر علوم همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا با افزودن بندی در لایحه برنامه هفتم توسعه، صنایع مختلف دولتی و خصوصی را که نخبگان را بورس می‌کنند از میزانی از مالیات معاف کنند تا به این شکل آنها ترغیب شوند.

وی خواسته دیگری هم از صدا وسیما مطرح کرد تا به ظرفیت دانشمندان و نخبگان برای امیدآفرینی و توزیع متوازن استعدادهای جوانان شد و گفت: ۴۴۰ انجمن علمی در کشور داریم، صداوسیما می‌تواند زمان مشخصی را برای یک برنامه هر هفته به آنها اختصاص دهد تا جامعه را با زیبایی‌ها و کاربردهای هر علم آشنا کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha