افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی اقتدار ایران در حوزه مهندسی را اثبات کرد

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی از سوی رییس جمهور گفت: این فاز از لحاظ فنی، پیچیدگی خاصی داشت لذا زمانی که به دست متخصصین  ایرانی ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت، اقتدار علمی و جایگاه فنی و مهندسی ایران در حوزه نفت و گاز را در دنیا به نمایش گذاشت.

هادی بیگی نژاد در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی از سوی رییس جمهور گفت: برنامه استخراج گاز از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی از اواسط سال ۱۳۷۹ شروع شد و رایزنی های برای شروع بکار این فاز آغاز شد چون لایه های هیدروکربنی این فاز بسیار پیچیده است از لحاظ فنی تکنولوژی بالایی می خواهد که بتواند استخراج را انجام دهد لذا دولت گذشته به دنبال رایزنی برای حضور شرکت‌های خارجی بود تا این کار انجام شود و به مجموعه متخصصین داخلی اعتماد نکرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: مطالعات فنی و مهندسی برای توسعه فاز ۱۱ ادامه داشت و از شرکت فرانسوی توتال ( TOTAL ) دعوت شد تا برای عملیاتی کردن این پروژه وارد قرارداد شود، اما هیچ کاری انجام نشد، ولی دولت سیزدهم این کار را با اعتماد به توان داخلی انجام داد و بر مبنای اعتماد به متخصصین داخلی این پروژه از سوی رییس جمهور افتتاح شد.

نمایند مردم ملایر افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی را نشانه اقتدار ایران اسلامی در حوزه فنی و مهندسی عنوان کرد و گفت: این فاز از لحاظ فنی، پیچیدگی خاصی داشت لذا زمانی که به دست متخصصین ایرانی ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت، اقتدار علمی و جایگاه فنی و مهندسی ایران در حوزه نفت و گاز را در دنیا به نمایش گذاشت.

وی افزود: اجرای هر پروژه گازی و نفتی حداقل ۵ سال زمان می برد، اما با ابتکاری که شرکت ملی نفت به خرج داد در این پروژه استخراج زودهنگام گاز انجام شد و اجرای این پروژهن حدود دو سال زمان برد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تولید اولیه فاز ۱۱ گاز پارس جنوبی روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب گاز است که تا ۵۶ میلیون مترمکعب در گام‌های بعدی افزایش می‌یابد. همچنین تولید ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، یک تن گوگرد در شبانه‌روزی از دیگر ویژگی‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی است.

بیگی نژاد افتتاح این فاز را هنر و ابتکار دولت سیزدهم خواند و با توجه صرفه جویی انرژی عنوان کرد و گفت: اگر در سال جاری این پروژه افتتاح نمی شد و ۱۲ میلیون متر مکعب گاز را استخراج نمی‌کردیم، مجبور بودیم در زمستان و اوج مصرف گازوئیل بسوزانیم و از این بابت روزانه ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل به نفع کشور است که ما توانستیم چنین برداشت زود هنگامی را داشته باشیم.

وی با تشکر از اقدامات دولت سیزدهم اظهار داشت: از اقدامات، ابتکار، برنامه ریزی و سرعت عمل دولت در این زمینه تشکر می کنم کار بسیار جالبی بود و دستاورد های خوبی برای کشور به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، محسن خجسته مهر معاون وزیر نفت در این خصوص گفت:با شروع به کار دولت سیزدهم توسعه میدان گازی پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفت. این میدان بزرگترین میدان گازی جهان است و حدود ۵۰ درصد ذخایر گازی کشور در این میدان گازی است. طبیعی است که اولیت راهبردی ما در این میدان گازی تعریف شود. چاه‌های فاز ۱۱ پارس جنوبی به عمق ۴ هزار متر است و چهار لایه گازی را در برمی‌گیرد که ظرفیت بالایی برای تولید گاز دارد. جا به جایی این سکو یکی از جلوه‌های توانمندی دولت سیزدهم است. با جا به جایی این سکو به همت متخصصان داخلی بهره برداری از چاه های گاز این سکو ۴ سال زودتر انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha