۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85213926
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۸۴ شرکت دانش بنیان در گیلان فعالیت می کنند

۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 85213926
۸۴ شرکت دانش بنیان در گیلان فعالیت می کنند

رشت- ایرنا-  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت : در حال حاضر ۸۴ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت می کنند ضمن آنکه ۱۵۰ واحد تولیدی مستعد برای آغاز فرآیند دانش بنیان نیز شناسایی شده اند.

به گزارش ایرنا، تیمور پورحیدری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۱ به سال "حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" توضیح داد: به منظور آشنایی با روند دانش بنیان شدن واحدهای صنعتی، برنامه های مشاوره و راهنمایی واحدهای صنعتی دارای پتانسیل دانش بنیانی را آغاز کردیم و در این راستا با برگزاری جلسات منظم نزدیک ۱۵۰ واحد صنعتی مستعد برای ارائه مشاوره و آغاز فعالیت دانش بنیانی شناسایی شد.

وی افزود: از ۸۴ واحد دانش بنیانی که اکنون در استان فعالیت دارند ۳۹ واحد صنعتی در سه دسته نوپا، نوآور و فناور فعالیت می کنند.

پورحیدری یادآور شد: واحدهای تولیدی مذکور با توجه به بسته های حمایتی تعریف شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری حدود ۱۱۰ کمک حمایتی مختلف را می توانند دریافت کنند که معافیت‌ها و حمایت‌های مالیاتی و گمرکی، توسعه بازار، تسهیلات مالی، شرکت در نمایشگاههای بین المللی، استفاده از سربازان نخبه به عنوان سرباز صنعت از آن جمله اند.

وی تصریح کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت صندوقی بنام صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) در زمینه پرداخت تسهیلات و ضمانت نامه های بانکی به صنایع پیشرفته و دانش بنیان تا سقف ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات می پردازد. واحدهای صنعتی می توانند با معرفی این اداره کل روند تشکیل پرونده در صندوق مذکور را پیگیری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه از آغاز دولت سیزدهم ۹۷ واحد راکد و نیمه فعال به چرخه تولید بازگشته اند، گفت: امسال نیز پنج واحد تولیدی با کمک دستگاه‌های مرتبط و ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید احیا می شوند.

پور حیدری تصریح کرد: ۸۱ واحد تولیدی تحت تملک بانک‌های استان گیلان قرار دارند که برابر قانون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هیچ بانکی حق ندارد جلوی کار تولید را گرفته و یا واحد های تولیدی را متوقف کند. مکاتبات لازم در این زمینه انجام و به همه دستگاههای عضو ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ابلاغ شده است. این مصوبه قانونی و لازم الاجراست و بانکها ملزم به اجرای آن هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه کرد: همگرایی لازم در استان بوجود آمده است و تا پایان سال این ۸۱ واحد با کمک بانکها فعال می شوند. این بانکها یا خود سرمایه گذار جدید می آورند و یا بعنوان متولی در این واحد سرمایه گذاری می کنند.

وی، عمده مشکلاتی که واحدهای تولیدی استان با آن مواجه اند را تامین مواد اولیه اعلام و عنوان کرد: به دلیل مشکل تامین نقدینگی در مراجعه به این سازمان از طریق بانکها و استفاده از تبصره های قانونی از جمله تبصره ۱۸ و رونق تولید نقدینگی این کارخانه ها را تامین می کنیم.

پورحیدری اضافه کرد: برخی از این واحدهای تولیدی مواد اولیه خود را از طریق بورس تامین می کنند که با مشکلاتی همراه است، این سازمان طی مکاتباتی با دستگاههای بالا دستی پیگیری لازم را صورت می دهد تا واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه نشوند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان موضوع دیگر را زمانبر بودن تخصیص ارز مواد اولیه خارجی توسط بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: در همه موارد ذکر شده این اداره کل مکاتبات لازم جهت افزایش سهمیه پس از ایفای تعهدات توسط شرکت مربوطه انجام می‌دهد و یا با دفتر تخصصی وزارت مطبوع جهت تسریع در تخصیص ارز مکاتبه می کند.

پورحیدری در مورد آن دسته از کالاهایی که متاثر از قیمت ارز هستند نیز گفت: اگر قیمت ارز کاهش یابد و کارخانه قیمت خود را اصلاح نکند برخورد لازم انجام خواهد شد. امسال بیش از هفت هزار بازرسی در این حوزه با کمک بسیج اصناف، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی انجام شد. اگر چنانچه تولید کننده در سطح عرضه در برابر کاهش ارز نسبت به تغییر قیمت اقدام نکند پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه با اشاره به صادرات ۲۳۷ میلیون دلاری استان چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ را ۲۳۷ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: سهم گروه صنعت و معدن از بخش های عمده کالاهای صادراتی استان در چهار ماهه اول سال بیش از ۴۳ درصد از کل کالاهای صادراتی از گمرکات استان بوده است.

وی ارزش کل صادرات استان در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ را به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: گزارش عملکرد گمرکات استان در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲ نشان از صادرات ۱۰۳ میلیون دلاری در این بخش دارد.

پورحیدری سهم گروه صنعت و معدن از بخش های عمده کالاهای صادراتی استان در سال ۱۴۰۱ را بیش از ۵۱ درصد از کل کالاهای صادراتی استان دانست و اضافه کرد: در سال گذشته، ۷۱۳ میلیون دلار صادرات داشتیم که از این مقدار ۳۶۶ میلیون دلار مربوط به گروه صنعت و معدن می باشد.

افتتاح ۱۵ واحد تولیدی در هفته دولت ۱۴۰۲

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه به رغم تنگناهای بانکی و سایر مشکلات در هفته دولت ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی با مجموع سرمایه گذاری بیش از هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان در این استان افتتاح و به بهره برداری رسید، گفت: با افتتاح این طرح ها برای ۷۴۱ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: برای افتتاح این عرصه ها بانکها باید همکاری و مشارکت کنند تا طرح ها آماده بهره برداری شوند، برابر فرمایشات مقام معظم رهبری تولید پاشنه آشیل برون رفت از همه مشکلات است؛ ولی متاسفانه بانکها سیاست های خود را داشته و منابع را در اختیار تولید قرار نمی دهند.

پورحیدری تاکید کرد: گلایه ای از بانکهای استان نداریم اما سیاست بانکها به گونه ای است که نقدینگی را به سمت تولید هدایت نمی کنند و یا تسهیلات کمی در تولید استفاده می کنند. در استان از ظرفیت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار برای رفع این مشکلات استفاده می کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان، عمده مساله استان را خروج منابع توسط بانکهای خصوصی اعلام کرد و افزود: استاندار گیلان دستورات ویژه ای برای آنکه بانکهای خصوصی منابع خود را به سمت تولید هدایت کنند، صادر کرده است.

پورحیدری تاکید کرد: باتوجه به ظرفیت و پتانسیلی که استان در حوزه صنعت دارد در صورت مشارکت بانکها طرح های قابل ملاحظه ای در استان خواهیم داشت. برای تامین منابع از محل تبصره ۱۸ و نیز بانکی برای این بخش برنامه های پیش بینی شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هفت واحد (در زمینه های پزشکی، فولاد، خودرو) تا پایان سال برای بهره برداری آماده می شود که مجموع سرمایه گذاری آنها هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با اشتغال بیش از ۸۰۰ نفر می باشد.

درخصوص تخلفات معدنی اغماضی در کار نیست

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به شرایط خاص مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی استان گفت: گیلان برخلاف استان‌های دیگر معدن خیز نیست. ما در سطح تامین مصالح با مشکلاتی مواجه بوده و درصددیم پهنه های مختلف را با همکاری دستگاههای مرتبط مانند امور اراضی، منابع طبیعی و محیط زیست شناسایی کرده و برابر قانون معادن پس از تائید صلاحیت ها و سایر مقررات طبق آنچه در قانون پیش بینی شده واگذار کنیم.

پورحیدری نکته حائز اهمیت برای این سازمان را در این حوزه پیوست های زیست محیطی برای معادن اعلام کرد و افزود: پیش از آنکه پروانه بهره بردای معدن برای فردی صادر کنیم حداقل از ۱۶ دستگاه استعلام کرده و همه الزامات و ضوابط زیست محیطی و منابع طبیعی را اخذ می‌کنیم.

به گفته وی بهره‌بردار (به عنوان مستاجر دولت) موظف است در همان محدوده مورد موافقت دستگاه‌ها کار کند، ابزارهای نظارتی اعم از مسئول فنی معدن و نقشه برداری، میزان برداشت مصالح و بازدیدهای دوره‌ای رصد می‌کنند. اگر بهره‌بردار در محدوده خود خارج از ضوابط، مصالح و مواد معدنی را برداشت کند بلافاصله به مرجع قضایی معرفی کرده و برخورد لازم صورت می گیرد.

پورحیدری تاکید کرد: در تمام پروانه‌های صادره معادن به طور دقیق بر رعایت ضوابط زیست محیطی در حال و آینده توسط بهره‌بردار تاکید شده و در بخش برداشت‌های موقت هم حساسیت کار خیلی بالا است و به شدت در صحنه حضور داریم.

وی تصریح کرد: این سازمان به صورت عملیاتی بر روند برداشت بهره برداران نظارت می‌کند و با ابزارهای مختلف از جمله نصب دوربین، ناظر فنی و گشت‌های دوره‌ای و مستمر با کمک آب منطقه‌ای و محیط زیست به میزان برداشت مصالح نظارت می‌کند.

پورحیدری خاطر نشان کرد: اگر واحدی نسبت به انجام این کار اهمال ورزید حتما از ظرفیت قانونی و اعمال ماده ۲۰ جهت سلب صلاحیت اقدام می کنیم در بازدیدهای متناوب پرونده های متعددی برای شهردایها، پیمانکاران و بهره برداران تشکیل شده است و تحت هیچ شرایطی در این حوزه اغماض نمی کنیم چرا که باید از انفال صیانت شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در خصوص تدابیر انجام شده برای بازگشایی مدارس و برگزاری نمایشگاههای عرضه مسقیم کالا نیز گفت: برای بازگشایی مدارس برنامه ریزی ویژ] و طرح داریم. همه شهرستانها و اتاق اصناف شهرستانها و اتحادیه های مرتبط با این موضوع از هفته گذشته کار را از طریق فروش فوق العاده در مرکز استان و شهرستانها تابعه آغاز کردند.

وی تصریح کرد: امسال نمایشگاه پاییزه در مرکز استان از ۱۹ لغایت ۳۰ شهریور با تعداد ۲۱۲ غرفه راه اندازی خواهد شد که در آن پوشاک، کیف و کفش، لوازم تحریر و اقلام خوراکی تولیدات داخلی با تخفیفات مناسب عرضه می شود.

پورحیدری با بیان اینکه این سازمان غرفه های رایگان را در اختیار تولید کنندگان داخلی فعال در این زمینه قرار می دهد، گفت: به این ترتیب کالا از تولید به مصرف در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه باید ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر نرخ بازار باشد تا مردم به سهولت بتوانند نسبت به تهیه این اقلام اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha