هشت طرح بزرگ تحقیقاتی- درمانی در مشهد به ثمر نشست

مشهد- ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هشت طرح تحقیقاتی بزرگ با محور درمان بیماریهای مختلف نظیر تومور مغزی، انسداد ریه، زخم پای دیابتی، زخم بستر و دیابت توسط پژوهشگران این دانشگاه طی یک سال گذشته انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محسن موهبتی روز یکشنبه در نشست خبری بدین منظور افزود: بررسی عبور از سد خونی مغزی در درمان سرطان مغز، شیوع فشار خون و میزان اطلاع و کنترل آن در شهر مشهد، بررسی اثر پیشگیرانه شیر شتر بر پاسخ دهی مجاری تنفسی و ریوی و بررسی اثر محصولات پروبیوتیک در بیماران پره دیابتیک ( در معرض دیابت) از دیگر طرح‌های تحقیقاتی پایان یافته محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به پژوهش کاربردی بررسی میزان شیوع فشار خون در مشهد بیان کرد: در این پژوهش ۹ هزار و ۷۰۰ شهروند ۳۰ تا ۶۵ سال مورد ارزیابی قرار گرفتند که بر طبق بررسی ها، یک سوم این افراد مبتلا به فشار خون بالا بودند، یک سوم فشار خون نرمال و یک سوم نیز در شرایط بین این دو حالت قرار دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۶۰ درصد افراد از بیماری خود (فشارخون) اطلاع نداشتند، افزود: بر این اساس ۴۰ درصد بیماران از فشار خون بالای خود اطلاع داشتند که ۲۵ درصد آنان بیماری خود را از طریق مصرف دارو کنترل کرده بودند.

به گفته وی، یکی از علل مرگ ومیر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی است که فشار خون در این موضوع نقش مهمی را ایفا می‌کند.

موهبتی با اشاره به اینکه بیماریهای قلبی و عروقی در افراد فعال جامعه در رده سنی ۴۰ تا ۶۰ سال رخ می دهد، ادامه داد: ۹۰ درصد علل ابتلا به فشار خون ناشناخته است و ۱۰ درصد ابتلا به فشار خون مربوط به ژنتیک، اضافه وزن، رژیم غذایی و مصرف نمک، شکر و کربوهیدرات‌ها و بی تحرکی است.

وی بیان داشت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده در مشهد شیوع فشار خون بالا در مردان ۱۹ درصد بیشتر از زنان است.

کشف نانوداروی درمان تومورهای مغزی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به پایان نامه کاربردی دوره دکتری درمان سرطان مغز گفت: به دلیل وجود سدخونی مغزی، بیشتر داروهای موجود امکان ورود به محیط مغزی و اثر بر روی سلول های سرطانی را ندارند.

دکتر محمود رضا جعفری افزود: در طرح تحقیقاتی نانو ذرات دارویی می توانند از سد خونی مغزی گذشته و در دسترس سلولهای نامیرای انواع سرطان مغز قرار گیرند و در نهایت باعث از بین رفتن سلولهای سرطانی شوند.

این مخترع و دانشمند یک درصد برتر جهان ادامه داد: مشابه این طرح در خارج از کشور انجام شده است، روش ابداعی در دانشکده داروسازی مشهد نسبت به مشابه خارجی ساده تر و مقرون به صرفه تر است.

جعفری گفت: این طرح تحقیقاتی در صورت گذراندن موفقیت آمیز مراحل تایید، وارد مرحله تجاری سازی خواهد شد.

هشت طرح بزرگ تحقیقاتی- درمانی در مشهد به ثمر نشست

درمان بیماری انسداد مزمن ریه با شیر شتر

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست خبری در خصوص طرح تحقیقاتی بررسی اثر شیر شتر بر تغییرات انسداد مزمن ریه در موش‌های صحرایی گفت: بر اساس فرمایش پیامبر اکرم(ص) شیر شتر برای آسم نقش درمانگر دارد، در این طرح ابتدا موش‌های صحرایی به مدت ۲ ماه در معرض دود سیگار قرار گرفتند.

دکتر محمد بسکابادی افزود: پس از ایجاد مدل تجربی بیماری انسداد مزمن ریه در موشهای صحرایی، به مدت ۲۱ روز شیر شتر به آن‌ها خورانده شد که این امر در بهبود و درمان بیماری آن‌ها موثر واقع شد.

به گفته وی، مصرف سیگار و آلاینده های محیطی فاکتور مهم د بروز بیماری انسداد مزمن ریه است.

اثر پروبیوتیک‌ها در پیشگیری از دیابت

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در خصوص طرح تحقیقاتی تاثیر پروبیوتیک بر بیماران پره دیابتیک ( در معرض خطر دیابت) گفت: شیوع دیابت در ایران طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است، با توجه به استفاده از سیگار و الکل و مصرف کمتر سبزی و میوه شاهد شیوع دیابت در افراد جامعه هستیم.

دکتر مینا اکبری راد ادامه داد: دیابت بیماری مزمن ناتوان کننده است که مشکلات قلبی، چشمی، کلیوی و قطع اندام را به همراه دارد و بار مالی زیادی بر حوزه سلامت تحمیل می‌کند، اما می‌توان با اقدامات پیشگیرانه، انجام آزمایش، ورزش کردن و تغذیه مناسب از دیابت پیشگیری کرد.

این متخصص بیماری‌های داخلی بیان کرد: بیماران پره دیابت یا پیش دیابت در خطر ابتلا به دیابت هستند و ضمن تحریک بدن موجب بروز عوارض می‌شود و ما می‌توانیم با مدیریت درست هم در پیشگیری و هم در درمان موثر نقش‌آفرین باشیم.

اکبری‌راد با بیان اینکه «پروبیوتیک‌ها» و میکروارگانیسم‌های زنده از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت جلوگیری می‌کند و مصرف آنها موجب کاهش قندخون شده است، بیان کرد: پیاده روی به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته و ۳۰ دقیقه در روز و اصلاح روش تغذیه ای از دیگر راههای پیشگیری از دیابت است.

درمان زخم‌ها با عصاره زردچوبه

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با اشاره به تاثیر پماد عصاره زردچوبه بر درمان زخم‌ها و عفونت‌های خطرناک گفت: در این طرح باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک پس از صحت سنجی در معرض عصاره زردچوبه که به روش نانو تولید شده قرار داده شده است.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: تولید پماد عصاره زردچوبه در درمان زخم‌های ناشی از سوختگی و عفونتهای خطرناک با باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک بسیار موثر است و روند بهبود را سرعت می‌بخشد.

وی در خصوص طرح تحقیقاتی «پی.آر.پی» برای جوان سازی پوست، جلوگیری از ریزش مو و درمان زخم های آکنه غرور جوانی، درمان زخم پای دیابتی، زخم بستر و زخم ناشی از سوختگی عنوان کرد: در پی.آر.پی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاکت آن جدا می‌شود و خون دوباره به بیمار تزریق می‌شود و با پلاکت جدا شده پودری برای درمان زخم‌ها و جوان سازی پوست تولید می شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه پلاکت جداشده از خون تنها به مدت پنج روز قابل استفاده است و بعد از آن منقضی می شود، افزود: مقایسه پلاکت منقضی شده با پلاسمای غنی شده از پلاکت تازه در این طرح تحقیقاتی نشان داد که پلاکت منقضی شده هیچ تفاوتی با پلاکت تازه ندارد و قابلیت تبدیل به پودر برای درمان زخم‌ها را دارد.

رحیمی گفت: در برخی از بیماران به دلیل کم خونی یا ابتلا به بیماری‌های مزمن نمی‌توان از آنها خون گرفت، از این رو با اداره کل انتقال خون استان خراسان رضوی هماهنگ شده است که پلاکتی که تبدیل به زباله و منقضی شده است را تحویل گرفته تا برای تبدیل به پودر درمانی برای زخم‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha