ایران در تربیت پزشک به خودکفایی مطلق رسیده است

اردبیل - ایرنا - رئیس نظام پزشکی کشور گفت: میهن اسلامی ما در تربیت جامعه پزشکی به خودکفایی مطلق رسیده است و حتی امکان صادرات توانمندی‌های خود را نیز داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رئیس زاده عصر پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز پزشک در ساختمان نظام پزشکی استان اردبیل اظهار کرد: از سال ۶۲ تا امروز شمار پزشکان عمومی در کشور ۱۲ برابر، تعداد پزشکان متخصص ۱۰ برابر، آمار دندانپزشکان ۲۲ برابر و تعداد پزشکان داروساز ۱۵ برابر افزایش یافته و ۷۰ دانشکده پزشکی با بیش از ۳۰ رشته تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در کشور فعال است.

وی افزود: به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت کشور ۱۳ جراح مغز و اعصاب داریم که ۲ برابر میانگین جهانی است و مراکز آموزش جراحی مغز و اعصاب ما به ۳۵ مرکز افزایش یافته است.

این مسوول یادآور شد:سازمان نظام پزشکی کشور ۳۲۰ هزار عضو دارد.

کمبود پزشک ناشی از توزیع نامناسب است

وی ادامه داد: مهاجرت پزشکان موضوع جدیدی نیست و قبلا نیز بوده است و در هر کشوری وجود دارد اما زمانی جای نگرانی دارد که به آن دکتر که قصد مهاجرت دارد، نیاز داشته باشیم و او نیز به خاطر ناراحتی از شرایط کاری خود به فکر مهاجرت باشد.

رئیس زاده اضافه کرد: آمار مهاجرت پزشکان را اعلام نمی‌کنم اما در اختیار مسئولان بالادستی قرار داده ایم تا برای آن با حساسیت ویژه چاره‌اندیشی کنند و اگر جایی کمبود پزشک داریم، ناشی از توزیع نامناسب پزشکان است.

وی همچنین گفت: حدود ۴۲ درصد پزشکان متخصص در پنج کلان شهر هستند و ۵۸ درصد در سایر مناطق خدمت می‌کنند و نتوانسته ایم شرایط ماندگاری پزشکان در شهرهای کوچک را فراهم کنیم، البته جامعه پزشکی نیز مثل هر صنف دیگری به دنبال شرایط کار و زندگی مطلوب تر، رو به کلان شهرها می آورد.

احکام ۸۰ درصد شکایت علیه پزشکان به نفع مردم صادر شده است

رئیس نظام پزشکی کشور گفت: سالانه حدود ۱۴ هزار پرونده قصور پزشکی یا شکایت علیه پزشکان ثبت می‌شود و این رقم در قیاس با کشورهای دیگر کم است و آشنا نبودن مردم با حقوق خود نیز گاهی اوقات سبب شکایت علیه پزشکان می‌شود.

رئیس زاده افزود: برای ۴۵ درصد پرونده‌های قصور پزشکی کیفرخواست صادر شده و سازمان نظام پزشکی کشور با داشتن هیئت بدوی و تجدید نظر و استادان بی طرف، هرگز از قصور پزشکان چشم پوشی نمی‌کند و طبق قانون برخورد می‌نماید.

پزشکان فاقد کارتخوان موجب وهن جامعه پزشکی هستند

رئیس نظام پزشکی کشور اظهار کرد: آمار دقیقی از پزشکان فاقد کارتخوان نداریم و آنهایی که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند متخلف و موجب وهن جامعه پزشکی هستند و با موارد گزارش شده، مطابق مقررات برخورد می‌کنیم.

وی اظهار کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده این تخلف موارد را برای رسیدگی به نظام پزشکی گزارش دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: تعرفه غیرواقعی و ناهمخوان با تورم و فاصله دار با قیمت واقعی خدمات پزشکی، هم به جامعه پزشکان و هم به مردم فشار وارد می‌کند و باید تعرفه‌ها مطابق با قانون تعریف شود.

وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون میانگین افزایش تعرفه پزشکان ۱۵ درصد بوده در حالی که در پنج سال اخیر میزان تورم ۴۵ درصد رشد داشته است.

این مسوول تصریح کرد: خدمات پزشکی ما جزو برترین‌های دنیاست و از نظر بها ویزیت، ایران جزو صد و یکمین کشور دنیا به حساب می آید.

تحصیل ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

وی شمار دانشجویان خارجی در حال تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران را ۶ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: اینها از ۵۰ کشور جهان در ایران حضور دارند و به عنوان سفیران فرهنگی و علمی، ارزش‌های ما را به کشورهای خود منتقل می‌کنند.

رئیس زاده اظهار کرد: این مقدار دانشجوی خارجی در مقایسه با حدود ۱۲۰ هزار دانشجوی ایرانی رشته‌های پزشکی، قابل مقایسه نیست و آنها در واقع جای فرزندان ما را تنگ نمی‌کنند.

رسانه‌ها ارتباط جامعه پزشکی و مردم را تقویت کنند

رئیس نظام پزشکی کشور گفت: برخی عوامل نفوذی می‌خواهند بنیان‌های خودباوری مردم به دانش عظیم پزشکی و خدمات با کیفیت بهداشتی و درمانی را بشکنند و رسانه‌ها و مسئولان باید به این موضوع دقت داشته باشند.

رئیس زاده افزود: سابقه پزشکی ایران نشان می‌دهد که می‌توانیم به اوج قله‌های پزشکی دنیا برگردیم و جامعه پزشکی سامان یافته، ضامن سلامت جامعه است و ضمن واقعی شدن تعرفه‌ها باید شرایط ماندگاری پزشکان در مناطق محروم تسهیل گردد.

وی از رسانه‌ها خواست با معرفی برجستگان جامعه پزشکی و کارهای درمانی شاخص آنها به مردم، رابطه محکم جامعه پزشکی با مردم را مستحکم‌تر کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha