۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85208996
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رئیس جمهوری برزیل: افزایش اعضا، قدرت عمل بریکس را بیشتر می کند

تهران- ایرنا- «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهوری برزیل گفت: افزایش و تنوع اعضا، قدرت عمل بیشتری به بریکس در نظام نوین جهانی می دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، داسیلوا روز پنجشنبه در نشست سران بریکس در شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی افزود: گروه بریکس به فعالیت برای ایجاد نظم جهانی براساس صلح و چندجانبه گرایی ادامه می دهد.

وی روز چهارشنبه نیز در دومین روز برگزاری پانزدهمین نشست سران بریکس با اشاره به توانمندی اقتصادی و جمعیتی این گروه هشدار داد که بازگشت به ذهنیت جنگ سرد چند جانبه گرایی را تهدید می کند.

رئیس جمهور برزیل گفته بود که جنگ اوکراین نقاط ضعف و شکنندگی شورای امنیت را نشان داد، این جنگ تبعات جهانی نداردو برزیل همواره بر اصول سازمان ملل و سلامت و حاکمیت کشورها تاکید کرده است.

داسیلوا افزود: یمنی ها، سودانی ها، سوری ها، فلسطینی ها همه حق دارند که در سلامت زندگی کنند.

رئیس جمهور برزیل با بیان اینکه تخطی از هزینه نظامی جهانی ۲ تریلیون دلاری قابل قبول نیست، اضافه کرد: ما در بریکس ۴۱ درصد ساکنان جهان را تشکیل می دهیم و با سناریوهای پیچیده ای مواجه هستیم.

وی گفت: ما نیازمند یک نظام حمایت مالی بین المللی هستیم

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریورماه جاری (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ آفریقای ادامه دارد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه - یکم شهریور - در صدر هیأتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو «بریکس»، به دعوت «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha