عضویت در بریکس، یک فرصت اقتصادی بی نظیر برای ایران است/ نقش بریکس در شکستن هیمنه غرب

تهران- ایرنا- تحلیلگر ارشد روابط بین الملل لبنان در گفت وگو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا گفت: پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه بریکس یک فرصت اقتصادی بی نظیر برای آن و اعضای بریکس است.

«عدنان علامه» روز پنجشنبه افزود: عضویت ایران در بریکس می تواند بیش از هرزمان دیگری به توسعه پایدار کشورهای عضو گروه بریکس و قدرت بیش از پیش هر دو طرف منجر شود.

وی اضافه کرد: عضویت در بریکس یک هدف مهم در سیاست چندجانبه گرایی است، به همین خاطر جمهوری اسلامی ایران درخواست پیوستن به این گروه اقتصادی را ارائه کرده است.

علامه گفت: ایران در دوره کنونی به ریاست سید ابراهیم رئیسی، دستاوردهای بسیار و سریعی داشته و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه فعال این دولت با فعالیت خود و درپیش گرفتن سیاست درهای باز در صحنه بین المللی، توانسته در مدت زمان کوتاهی، ایران را صاحب جایگاه پیشرفته ای در صحنه سیاسی و اقتصادی جهان کند.

وی تصریح کرد: جایگاه جغرافیایی و سیاسی ایران این امکان را به این کشور می دهد که نقش بزرگی در تجارت جهانی و برقراری امنیت و صلح بین المللی ایفا کند.

این تحلیلگر سیاسی لبنانی اضافه کرد: گروه بریکس به دنبال پیشرفت اقتصادی همه اعضا و کشورهای دوست براساس کمک به توسعه پایدار است، درحالی که گروه ۷ به عنوان بازوی اجرای سیاست های آمریکا بر اساس استعمار، اشغالگری و غارت منابع کشورها فعالیت می کند.

علامه ادامه داد: براین اساس، آمریکا و گروه۷ به بریکس به عنوان یک تهدید وجودی نگاه می کنند و افزایش اعضای بریکس بدون شک به تضعیف جایگاه سیاسی، اقتصادی و مالی آمریکا و هم پیمانانش منجر خواهد شد و از نظر نظامی نیز این کشور به طور کامل از رویارویی به گروه بریکس ناتوان خواهد بود.

وی گفت: افول سلطه دلار بر تجارت جهانی مدتی است که آغاز شده و با تصمیم کشورهای عضو بریکس مبنی بر مبادلات تجاری با پول های ملی، این افول سرعت می گیرد، ولی نباید خرابکاری سیاسی آمریکا در کشورهای عضو این گروه و هم پیمانان آن ها را دور از انتظار دانست.

علامه اظهار داشت: اعضای بریکس دارای وزن اقتصادی، سیاسی و نظامی مهمی در جهان هستند، بطوری که ۳۰ درصد تولیدات جهانی و ۴۰ درصد جمعیت جهان متعلق به این کشورهاست، به همین خاطر می توانند برمسیر و سرنوشت بازرگانی بین المللی از جمله سرنوشت دلار تاثیر بگذارند، بویژه اینکه اعضای بریکس در حال بررسی توقف مبادلات با دلار و جایگزینی یک ارز واحد و یا استفاده از واحد پول کشورهای عضو در مبادلات میان خود هستند تا به این ترتیب از زیر فشارهای آمریکا خارج شوند.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: گروه بریکس در حال برداشتن گام های حساب شده برای افزایش اعضا است که می تواند، قدرت فعالی برای مقابله با فشارهای آمریکا و گروه ۷ به بریکس اضافه کند.

علامه اضافه کرد: گروه بریکس به دنبال مجموعه ای از اهداف اقتصادی، سیاسی و امنیتی است که می تواند نقش مهمی در ایجاد نظم نوین جهانی چند قطبی از طریق در هم شکستن هیمنه غرب به رهبری آمریکا ایفا کند.

وی افزود: همه جهان و بویژه آمریکا در حال رصد نتایج احتمالی نشست بریکس درباره توافق برسر ایجاد یک پول واحد هستند، بویژه اینکه «بانک جدید توسعه» بریکس نیز به خبر روز و موضع مورد بررسی کارشناسان و تحلیلگران تبدیل شده و این بانک می تواند جایگزینی برای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول باشد.

علامه اظهار داشت: با توجه به اینکه سرمایه این بانک ۱۰۰ میلیارد دلار است، محافل مالی جهانی پیش بینی می کنند که واحد پول بریکس بتواند دلار را از عرش اقتصاد جهانی به زیر بکشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha