بازی هیجان و مرگ با موتورسواری + فیلم

۳ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۲۴
کد خبر: 85208777
بازی هیجان و مرگ با موتورسواری + فیلم

بیرجند - ایرنا - موتورسواری و انجام حرکات نمایشی یکی از عوامل وقوع تصادفات است که با توجه به نبود زیرساخت لازم در معابر شهری خراسان جنوبی، عمده جوانان مغلوب بازی هیجان و مرگ می‌شوند.

به گزارش ایرنا، ویراژ، تک چرخ، حرکت خلاف جهت و در نهایت کات؛ صحنه‌هایی است که در خیابان‌های شلوغ و کم‌عرض شهر شاهد آن هستیم، حرکاتی که در بیشتر مواقع برای جوانان موتورسوار و شهروندان مشکلات زیادی ایجاد کرده است، صحنه‌هایی که در آن چند دقیقه خودنمایی گاه با پایانی تلخ همراه می‌شود.

موتور و نبود فرهنگ صحیح موتورسواری همه ساله هزاران جوان را در کشور به کام مرگ می‌کشد و با وجود هشدارها هنوز جوان‌ها کمتر به رعایت مقررات رانندگی توجه می‌کنند.

امید یکی از همین جوانانی است که عشق موتور و شوق تک چرخ زدن داشت و در سن ۱۶ سالگی دچار آسیب مغزی شد و بعد از ۱۰ سال سهمش از دنیا به اندازه یک مترمربع از کنج خانه است.او بعد از حادثه رانندگی، هیچ خاطره‌ای را به یاد ندارد، نه رویای موتورسواری در ذهنش است و نه شوق تک چرخ زدن، فقط می‌توان میان قاب چشمانش آیینه عبرتی را دید برای آنانکه که رویاهایی مشابه امید دارند.

علی اما جوان ۱۹ ساله علاقه‌مند به موتور است که از سن ۹ سالگی موتور سوار می‌شود اما علیرغم همه شوق و اشتیاقی که به تک چرخ زدن دارد هنوز جرات نکرده دست به انجام حرکات نمایشی زند.

از دید او این حرکات نمایشی خطر آفرین بوده و برای موتور هم آسیب زا است، اما سرعت زیاد ، هیجان دارد و به همین خاطر جوانان علاقه به موتورسواری دارند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از کلاه ایمنی در جلوگیری از آسیب به سر بسیار اهمیت دارد عنوان کرد: چند بار تاکنون تصادف داشته ام اما خوشبختانه مشکل جدی در این تصادفات برایم رخ نداد.

با این حال خبری که هفته گذشته از تصادف منجر به فوت ۲ نوجوان موتورسوار در یکی از روستاهای اطراف شهر بیرجند منتشر شد بسیار ناگوار بود و علت حادثه توسط کارشناسان پلیس انحراف به چپ یکی از موتورسیکلت‌ها تشخیص داده شد اما این حادثه تلخ ۲ خانواده را به طور همزمان داغدار کرد.

مرگ ۱۸ موتور سوار در جاده‌های خراسان جنوبی

به گفته رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از ابتدای امسال ۲۰۰ فقره تصادف در جاده‌های استان مربوط به موتورسیکلت ها بوده که معادل ۱۰ درصد کل تصادفات برون شهری استان است.

سرهنگ علیرضا رضایی با اشاره به اینکه ۱۸ نفر در این تصادفات جان باختند به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲۵۶ نفر در تصادفات برون شهری مجروح شده اند که ۱۴ درصد مجروحین تصادفات برون شهری و ۱۳ درصد متوفیان برون شهری مربوط به موتورسیکلت سواران است.

وی در خصوص بیشترین علت تصادف برون شهری موتورسیکلت ها نیز گفت: بیشترین علل، توجه نکردن به جلو با ۲۹ درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با ۱۹ درصد و رعایت نکردن حق تقدم با ۱۹ درصد است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد موتورسیکلت سواران در جاده‌های استان از کلاه ایمنی استفاده می کنند ادامه داد: در جاده‌ها شاهد حرکات نمایشی از سوی موتورسواران نیستیم اما در صورت مشاهده طبق دستورالعمل برای دفعه اول تا یک هفته و برای مرحله بعد تا یک ماه وسیله نقلیه توقیف می شود.

بازی هیجان و مرگ با موتورسواری + فیلم

وی یادآور شد: از ابتدای امسال پنج هزار و ۴۸۹ راننده موتورسیکلت متخلف برون شهری اعمال قانون شده که این عملکرد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش دارد.

سرهنگ رضایی ادامه داد: تعداد ۵۲۸ دستگاه موتورسیکلت در جاده‌ها توقیف و به پارکینگ منتقل شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی گفت: همچنین چهار هزار و ۳۲۵ دستگاه موتورسیکلت در جاده ها متوقف و نسبت به اخذ تعهد از رانندگان آن ها مبنی بر تکرار نشدن تخلف اقدام شده است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷۷ درصد تصادفات موتوسواران در محورهای روستایی و فرعی و مابقی در جاده‌های اصلی ادامه داد: ۴۸ درصد تصادفات موتورسیکلت سواران برون شهری از ساعت ۱۶ تا ۲۲ است.

وی خاطر نشان کرد:در ۵۲ درصد تصادفات برون شهری موتورسیکلت‌ها مقصر حادثه بوده‌اند.

۹۰ درصد کشته شدگان در تصادف موتور کلاه ایمنی ندارند

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۶۰۱ فقره تصادف موتورسیکلت سواران در معابر درون شهری رخ داده گفت: این آمار معادل ۱۲ درصد تصادفات درون شهری استان است.

سرهنگ علیرضا عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۹ راکب و ترک‌نشین موتوسیکلت از ابتدای سال جاری در این تصادفات درون شهری کشته و ۶۵۴ نفر مجروح شده اند که ۴۵ درصد مجروحان و ۵۷ درصد متوفیان حوادث رانندگی درون شهری استان موتورسواران هستند.

وی یادآور شد: بیشترین علت تصادفات موتورسواران رعایت نکردن حق تقدم عبور با 34 درصد و توجه نکردن به جلو با 32 درصد است همچنین در ۲۰ درصد تصادفات درون شهری موتورسیکلت ها مقصر حادثه بوده‌اند.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی بیان کرد: پلیس بصورت مستمر و با گشت های محسوس و نامحسوس انجام طرح‌های انتظامی نسبت به برخورد با موتورسیکلت سواران متخلف اقدام می‌کند که از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۲۸۲ دستگاه موتورسیکلت توقیف که نسبت به مدت سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سه هزار و ۶۸۲ دستگاه موتورسیکلت هم از ابتدای امسال اعمال قانون شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد افزایش داشته است.

بازی هیجان و مرگ با موتورسواری + فیلم

وی یادآور شد: براساس تحقیقات انجام شده ۹۰ درصد جان باختگان موتورسیکلت‌های درون شهری استان در هنگام تصادف از کلاه ایمنی استفاده نکرده که اگر موتورسوران همین یک مورد را رعایت کنند می‌توانیم با کاهش قابل توجهی در آمار جان باختگان موتورسوار روبرو شویم.

وی عنوان کرد: با این وجود توزیع کلاه ایمنی و آموزشی موتورسیکلت سواران از اقدامات پلیس بوده که در این راستا امسال ۷۵۶ نفر آموزش داده شده است.

موتورسواری، ورزشی مهیج اما بدون زیرساخت

کمبود پیست استاندارد موتورسواری در خراسان جنوبی و جوانان علاقه‌مند به حرکات نمایشی تهدیداتی را متوجه خانواده‌ها می‌کند طوری که عمدتا در سنین پایین دست به اقدامات خطرآفرین‌ زده و شاهد اتفاقات ناگوار در این زمینه هستیم.

بررسی‌های روانشناسی روی افرادی که از موتور به عنوان یک وسیله ابزاری خطرناک استفاده می‌کنند، نشان داده که این افراد فقط برای جلب توجه دیگران و از روی غرور یا برای نشان دادن مهارت رانندگی خود اقدام به چنین کاری می‌کنند لذا برای آنها جریمه تک چرخ موتور مهم نیست یا به عواقب خطرناکی که ممکن است منجر به مرگ شود هم فکر نمی کنند.

این در حالی است که پیست های موتورسواری مکان مناسبی برای دیده شدن این افراد است تا مهارت خود را پرورش داده و در معرض دید علاقه‌مندان به نمایش بگذارند.

گرچه پیست‌های ورزشی استاندارد بهترین مکان برای تخلیه انرژی جوانانی است که تمایل به انجام حرکات نمایشی با وسیله نقلیه در خیابان دارند اما از دید رئیس هیأت اتومبیل‌رانی و موتورسواری خراسان‌ جنوبی هنوز زیرساخت مناسبی در این زمینه برای جوانان خراسان جنوبی فراهم نیست.

بازی هیجان و مرگ با موتورسواری + فیلم

سامان اکبرپور با این وجود به اقدامات فرهنگی اشاره کرد که توسط هیأت اتومبیل‌رانی و موتورسواری خراسان‌ جنوبی در سطح شهرها انجام می شود تا جوانان عشق موتور به پیست های موجود هدایت شوند.

وی با بیان اینکه حتی موتورهای هوندای معمولی هم می‌توانند وارد پیست شوند ادامه داد: از همین رو به تازگی شاهد حضور جوانان و علاقه‌مندان در پیست هستیم که بعد از انجام حرکات نمایشی تخلیه می شوند.

رئیس هیأت اتومبیل‌رانی و موتورسواری خراسان‌ جنوبی مهمترین مشکل را نبود پیست استاندارد در سطح شهر بیرجند برشمرد و افزود: البته یک پیست نزدیک شوکت آباد در حال ساخت است اما با جابه جایی مدیران کل تکمیل این قبیل پروژه‌ها عقب می‌افتد.

وی یادآور شد: پیست موتور سواری در هر شهر وجود دارد اما به شکل استاندارد فقط در شهر سرایان پیست داریم، لذا شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان نیازمند یک پیست استاندارد است که اگر این مکان جدید احداث شود می توان به عنوان بزرگترین پیست موتورسواری و اتومبیل‌رانی شرق کشور از آن استفاده کرد.

اکبرپور با اشاره به وجود جوانان علاقه‌مند به رشته موتورسواری در روستاها نیز گفت: این افراد باید توسط دهیاری‌ها شناسایی و به هیات تخصصی معرفی شود تا بتوان به شکل حرفه‌ای در رشته موتورسواری آموزش دیده و مسابقه دهند.

وی اظهار کرد: پیست موتورسواری مرکز استان روزهای جمعه به مدت یک ساعت برای موتورسواران فعال است اما اگر پیست جدید راه‌اندازی شود در طول هفته می‌توان پذیرای علاقه‌مندان به این رشته مهیج بود.

ورود به پیست موتورسواری از هر سنی آزاد است

رئیس هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری خراسان‌ جنوبی تاکید کرد: افرادی که وارد رشته موتور سواری می‌شوند الزاما باید بیمه این رشته ورزشی بوده و با وسایل ایمنی از جمله کلاه وارد پیست شوند.

وی با اشاره به اینکه داشتن گواهی‌نامه برای ورود به پیست الزامی نیست ادامه داد:از هر گروه سنی می‌توانند وارد رشته موتور سواری شوند و حتی کودکان هم اجازه ورود به پیست موتورسواری و تمرین دارند اما در بیرون از پیست نمی توانند از موتور استفاده کنند.

اکبرپور گفت: حتی در رشته موتور کراس بانوان هم می‌توانند ثبت نام کنند و مربی هم داریم لذا مانعی برای تمرین نیست.

وی استقبال از رشته موتورسواری و اتومبیل رانی در استان را وصف ناشدنی دانست و افزود: روزهای جمعه حضور مردم و جوانان در پیست دیدنی است و حتی ساعت ها به طور ایستاده حرکات نمایشی را تماشا می کنند.

قهرمانان موتورکراس بدون حامی

رئیس هیأت اتومبیل‌رانی و موتورسواری خراسان‌جنوبی گفت: برای هدایت جوانان علاقه مند به موتور برای ورود به رشته تخصصی باید فرهنگ سازی انجام شود تا شاهد اتفاقات ناگوار در سطح معابر نباشیم.

وی تاکید کرد: همین هفته گذشته چند موتور هوندا وارد پیست شدند و حرکات نمایشی انجام می دادند که بسیار مورد استقبال تماشاچی ها قرار گرفت لذا اگر جوانان به پیست هدایت شوند قطعا در خیابان دست به حرکات نمایشی و تک چرخ نمی زنند.

اکبر پور افزود: در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر بیمه شده رشته موتورسواری و اتومبیل رانی هستند و در رشته موتورکراس چند نوبت قهرمان ملی داشتیم اما هیچ حمایتی از قهرمانان این رشته نمی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha