موتورسواران چشم انتظار پیست چند منظوره بیرجند

بیرجند - ایرنا - موتورسوران و اتومبیلرانان خراسان جنوبی که در پیست امیرآباد به تمرین و مسابقات می‌پرداختند، مدتی است چشم‌ انتظار تکمیل و واگذاری پیست چند منظوره مجموعه ورزشی غدیر بیرجند هستند.

به گزارش ایرنا، پیست امیرآباد بیرجند چند سال است که میزبان ورزشکاران رشته جوان‌پسند موتورسواری و اتومبیلرانی بوده تا تمرینات و مسابقات خود را در اوج هیجان و نشاط با رعایت قوانین و مقررات هیات مربوطه انجام دهند.

پرش از تپه‌های شنی شیب‌دار و ناهموار، حرکات نمایشی و عبور از پیچ‌ها با تبحر خاص بخش‌های جذاب، هیجانی و البته خطرناک از رشته ورزشی موتورسواری است که جوانان علاقه‌مند برای تماشاگران حاضر در پیست خلق می‌کنند؛ رشته ورزشی که خراسان جنوبی جایگاه خوبی در سطح کشور دارد.

اگرچه پیست امیرآباد مشکلاتی از جمله خاکی بودن فضا و نداشتن سکو برای تماشاگران را داشته اما به عنوان تنها پیست شهر بیرجند نیاز موتورسواران و اتومبیلرانان را تا حدودی برآورده کرده است.

این در حالی است که با افزایش جمعیت در روستاها یا همان شهرک‌های اقماری بیرجند، احداث منازل مسکونی به دیوار پیست امیرآباد رسیده و هیات موتورسورای و اتومبیلرانی و ورزشکاران این رشته را تحت‌الشعاع قرار داده است مانند مستاجری که اختیار آن در دست صاحبخانه بود و هر آن احتمال داشت که حکم تخلیه صادر شود.

روز به روز گلایه‌های مردمی بیشتر ‌می‌شد تا اینکه بعد از پیگیری‌های متعدد با ورود مراجع ذیربط، مهلت استفاده از این پیست تا پایان آذر امسال اعلام شد.

حالا غرش و زوزه موتورها در روزهای تعطیل عده‌ای را به وجد می‌آورد و عده‌ای را می‌ترساند، موتورهای سنگینی که به خاطر نداشتن مجوز تردد در سطح شهر در تلاشند به سرعت خود را به خارج شهر و پیست موتورسواری برسانند.

اما این پایان ماجرا نیست، تکمیل پیست چند منظوره و استاندارد موتورسواری بیرجند در جوار مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و پیش‌بینی شد تا پایان همان سال به بهره‌برداری برسد.

موتورسواران چشم انتظار پیست چند منظوره خراسان جنوبی

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی در این باره گفت: پیست چند منظوره موتورسواری و اتومبیلرانی بیرجند که از چند سال گذشته در دستور کار قرار گرفته به دلیل اختلافات بین اداره ورزش و جوانان و پیمانکار همچنان بلاتکلیف مانده است.

مهدی خواجوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیمانکاری که در مزایده پیست موتورسواری برنده اعلام شده بود باید تا پایان سال گذشته پیست را تحویل می‌داد.

وی گفت: به عنوان نماینده ورزشکاران پیگیر این موضوع هستم و در بررسی‌های انجام شده، پیمانکار می‌گوید اداره ورزش و جوانان پول ندارد در حالی که اداره ورزش و جوانان معتقد است پیمانکار پای کار نیست لذا بین این چالش‌ها قرار گرفته‌ایم.

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی افزود: این مشکل باعث نشد منتظر پیمانکار بمانیم، در نتیجه ورزشکاران به صورت خودجوش در حوزه پیست موتورکراس در حال فعالیت هستند و این بخش ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: پیست اسلالوم، موتور ریس (سنگین) و اتومبیلرانی در این مجموعه باید آسفالت شود اما به دلیل هزینه‌های بالا، کاری از دست ما ساخته نیست و باید توسط پیمانکار به سرانجام برسد.

خواجوی گفت: زیرسازی، جدول‌کشی و فنس‌کشی این مجموعه انجام شده و باید آسفالت شود تا برای بهره‌برداری و استفاده ورزشکاران مهیا شود.

وی یادآور شد: از طرفی پیست امیرآباد که از قدیم ورزشکاران ما از آن استفاده می‌کردند به جهت اینکه منازل مسکونی مردم توسعه پیدا کرده و تقریبا دیوار به دیوار این پیست شده است قابل استفاده نیست.

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی با اشاره به گلایه‌های اهالی مجاور پیست امیرآباد گفت: اکنون امکان استفاده از این پیست برای موتورسواری و اتومبیلرانی وجود ندارد حتی شورای تامین تا پایان آذر ماه اجازه استفاده از این پیست را داده بود.

وی با بیان اینکه ورزشکاران موتور ریس بلاتکلیف مانده‌اند گفت: عده‌ای در سطح شهر تردد دارند که هم خطراتی در پی داشته و هم سبب شده نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نسبت به تردد این موتورها حساس شوند.

خواجوی تصریح کرد: تنها راه‌حل این است که هرچه زودتر پیست موتورسواری مجموعه غدیر بیرجند راه‌اندازی شود تا موتورسواران از تردد در سطح شهر بپرهیزند.

موتورسواران چشم انتظار پیست چند منظوره خراسان جنوبی

وی بیان کرد: در سطح کشور شاید یک یا ۲ پیست قابلیت استفاده ورزشی برای موتور ریس باشد و پیست استان‌های دیگر در حد حرکات نمایشی است.

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیلرانی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۲۰۰ نفر موتورسوار سنگین (ریس) در استان حضور دارند همچنین ۵۰ نفر موتورکراس دارند که بیشترین تعداد موتورسوار و تمرکز ما در سرایان، سه قلعه، فردوس و بشرویه است.

وی تصریح کرد: خیلی از شهرستان‌های استان موفق به تامین زمین برای پیست موتورکراس شده‌اند اما در زمینه موتور سنگین و اتومبیلرانی دچار مشکل جدی هستیم.

مسئول دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: منابع تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به طور کامل جذب شد اما با توجه به مشکلاتی فنی که برای پیمانکار پیش آمد، کارگاه پیست چند منظوره مجموعه غدیر را تعطیل کرد.

مرتضی توانا افزود: چند مرتبه اخطاریه‌هایی به پیمانکار ابلاغ و در بازدید استاندار خراسان جنوبی از پروژه دستور داده شد هرچه سریعتر نشستی با محوریت استانداری برگزار و مشکل رفع شود اما این نشست برگزار نشده است.

وی بیان کرد: طی نشست‌هایی که با پیمانکار پیست موتورسواری و اتومبیلرانی بیرجند داشتیم از ۲ هفته گذشته اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها برای شروع مجدد پروژه انجام شده است و پیمانکار باید قراردادهای جدید منعقد و نسبت به ادامه روند پروژه اقدام کند.

مسئول دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح کرد: براساس قراردادی که با پیمانکار منعقد شده بود باید پایان سال قبل این پروژه تحویل می‌شد اما به پایان نرسید.

وی عنوان کرد: گویا طوفان خسارت پنج میلیارد ریالی به پروژه زد و پیگیری برای جبران خسارت مشمول زمان چندین ماهه شد، در این زمان پیمانکاران جزیی به دلیل تعطیلی کارگاه با پیمانکار اصلی فسخ قرارداد کردند.

توانا گفت: در حال حاضر پیمانکار پیست موتورسواری و اتومبیلرانی حتی یک ریال از اداره ورزش و جوانان طلبکار نیست و برای ادامه و تکمیل پروژه قول مساعد داده است.

وی افزود: مبلغ قرارداد این پروژه ۱۱۰ میلیارد ریال است که اکنون به حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مسئول دفتر فنی و مهندسی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: پیمانکار اصلی شروع به کار کرده و در فاز نخست دیوار ساحلی در حال اجرا است تا نسبت به احداث سکوها اقدام کند، امیدواریم ابتدای سال آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه و حل مشکل ورزشکاران باشیم.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را ۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی اعتبار در منابع ملی انجام شده و استانداری نیز برای اختصاص ۲۰ میلیارد ریال قول مساعد داده است.

توانا اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پیست علاوه بر ورزشکاران هیات موتورسواری و اتومبیلرانی سایر هیات‌ها از جمله دوچرخه‌سواری، اسکیت، نجات غریق و آمادگی جسمانی هم از فضای آن می‌توانند برای تمرین و مسابقات استفاده کنند.

وی مساحت این پیست را ۴۰ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: به دلیل استقبال فراوان شهروندان از مسابقات موتورسورای و اتومبیلرانی، احداث سکوها در این مجموعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha