«کژآگاه‌سازی» راهبرد رسانه‌های خارجی در ایران

ساری- ایرنا- تحلیلگر رسانه، گفت: ادبیات موجود نشان می‌دهد، جنگ ترکیبی می تواند از ترکیب ۲ یا چند روش یا ابزار رخ بدهد که بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات ناتو" کژآگاهسازی و دروغ‌پراکنی" با بهره‌گیری از ابزار رسانه در صدر روش‌ها قرار می گیرد.

سینا قربانی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: وسعت منطقه نبرد، سرعت چرخش اطلاعات، توجه به افکارعمومی، سرعت تولید و توزیع محتوا، استفاده وسیع از جنگ رسانه‌ای و ابزارهای اطلاع‌رسانی با هدف تغییر اندیشه‌ها و عدم تقارن، بخشی از ویژگی‌های مهم جنگ‌های مدرن آینده است.
وی، افزود: ادبیات موجود نشان می‌دهد، جنگ ترکیبی می تواند از ترکیب دو یا چند روش یا ابزار رخ بدهد که بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات ناتو" کژآگاهسازی و دروغ‌پراکنی" با بهره‌گیری از ابزار رسانه در صدر روش‌ها قرار می گیرد.

 «کژآگاه‌سازی» راهبرد رسانه‌های خارجی در ایران

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره بر اینکه جنگ‌های ترکیبی در بستر ابزارهای ارتباطی معطوف به اهداف راهبردی و عمیق جامعه است، اظهار کرد: فرسایش اعتماد شهروندان نسبت به نهادها، دامن زدن به بی‌اعتمادی در نهادها، تخریب انسجام اجتماعی و انگاره‌های اجتماعی ملت‌ها، ثبات‌زدایی از اقتصاد و تاثیرگذاری بر دستگاه‌های محاسباتی و تصمیم‌سازی نخبگانی برخی از این اهداف راهبردی هستند.
قربانی، تصریح کرد: نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که مولفه‌های نوین بر پایه ارتباطات به دلیل ریسک و زمان کمتر و قدرت تغییر و مانورپذیری راهبردی‌تر نسبت به مولفه‌های پیشین هستند.

 «کژآگاه‌سازی» راهبرد رسانه‌های خارجی در ایران

این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه راهبرد کژآگاه‌سازی با اخبار جعلی تفاوت دارد، افزود: اخبار جعلی به راحتی قابلیت نقض کردن یا بی اعتبار سازی دارد، در حالی که کژآگاه‌سازی علاوه بر جعل خبر به ساخت خبر، ترکیب خبر با دروغ و موارد بسیار دیگری مبادرت دارد و از این جهت شناخت جنبه‌های شایعه و فرایند کژآگاه سازی بسیار دشوار و پیچیده است و لذا به راحتی امکان نقص آن نیز وجود ندارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha