۱ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۳۶
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85207597
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وزیر انرژی لبنان: حفاری در بلوک ۹ نفت و گاز لبنان شنبه آغاز می‌شود

تهران-ایرنا- وزیر انرژی لبنان ضمن دیدار با مسئولان ارشد شرکت نفتی فرانسوی «توتال» تاکید کرد که عملیات حفاری در بلوک ۹ نفت و گاز در آب های جنوبی لبنان از ۲۶ ماه جاری میلادی آغاز می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه النشره، ولید فیاض وزیر انرژی و آب دولت پیشبرد امور لبنان بعد از بازدید از سکوی حفاری بلوک ۹ در نشستی با مسئولان ارشد شرکت توتال تاکید کرد که عملیات حفاری در این بلوک از تاریخ ۲۴ آگوست (سوم شهریورماه جاری) آغاز خواهد شد.

وی گفت: این روز یک روز تاریخی خواهد بود که روی آن حساب باز کردیم و بعد از ۶۷ روز منتظر نتایج این حفاری خواهیم بود.

فیاض تاکید کرد: امیدواریم که این اقدام آغازی برای خیر و برکت برای لبنانی ها باشد و توتال و شرکای آن به طور کامل به فعالیت حرفه‌ای پایبند هستند و انتظارات ما تا این لحظه مثبت بود.

وزیر انرژی لبنان گفت: شرکت توتال و شرکای آن اعلام کردند که به بلوک‌های کنار بلوک ۹ نیز اهتمام می‌ورزند و در این چارچوب پیشرفت‌هایی خواهیم داشت و زمانی که امور قطعی‌تر شد، علنی خواهیم کرد.

فیاض تاکید کرد: درخصوص انرژی تجدیدپذیر نیز رایزنی کردیم و آن ها اهتمام آشکاری نسبت به این امر داشتند و پیام هایی در این چارچوب به ما ارسال کردند، ما نیز در وزارتخانه و دولت در این راستا تلاش می کنیم تا به نتایج خوبی برسیم.

روز گذشته (سه شنبه) شرکت توتال فرانسه به همراه غول انرژی ایتالیایی "انی" و شرکت انرژی دولتی قطر، در بیانیه‌ای اعلام کردند که فعالیت‌های اکتشافی در بلوک شماره ۹ لبنان از امروز آغاز شده است.

رومن دی لامارتینیر مدیر کل شرکت توتال انرژی EP لبنان، در این باره گفت: خوشحالیم که به لطف تعهد تیم‌های توتال انرژی و حمایت مقامات لبنانی و دو شریک‌مان، اعلام می‌کنیم که پس از آغاز فعالیت حفاری تا چند روز دیگر آغاز خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که شرکت توتال انرژی با ۳۵ درصد سهام به همراه شرکای خود انی (۳۵ درصد) و شرکت انرژی قطر (۳۰ درصد)؛ اپراتور راه‌اندازی بلوک شماره ۹ در آب‌های لبنان هستند.

وزیر انرژی لبنان: حفاری در بلوک ۹ نفت و گاز لبنان شنبه آغاز می‌شود

آغاز فعالیت اکتشافی در بلوک ۹ دیروز همزمان با بازدید «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشبرد امور (موقت) و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان از دکل حفاری نفت و گاز در این بلوک صورت گرفت.

رئیس پارلمان لبنان در جریان این بازدید اظهار داشت: از دل این تاریکی، روز شادی فرا می‌رسد که سال‌ها برای آن تلاش کردیم.

بری گفت: امیدواریم که طی چند ماه آتی درهای رحمت الهی بر روی ملت لبنان کشوده شود و این اتفاق سرآغازی برای غلبه بر بحران اقتصادی کشور باشد و در نهایت منجر به توافق بر سر انتخاب رئیس جمهوری جدید شود.

نجیب میقاتی نیز در سخنانی به همین مناسبت تاکید کرد: امیدواریم این اتفاق مهم طی روزهای آینده آثار و نتایج خوبی را رقم بزند و به لبنان کمک کند تا با بحران‌های زیادی که از آن رنج می‌برد مقابله کند.

میقاتی افزود: این اتفاق دستاوردی برای میهن و لبنانی‌هایی است که بر مصیبت‌های خود صبور هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم در مرحله بعدی همه برای پیشرفت کشورمان همکاری کنند و جلوی وخامت اوضاعی را بگیرند که در حال حاضر شاهد آن در تمامی سطوح هستیم.

«علی حمیه» وزیر خدمات عمومی و حمل و نقل لبنان ۲۵ مرداد اعلام کرده بود: کشتی اکتشافی و حفاری نفت و گاز Transocean Barents امروز چهارشنبه برای آغاز فعالیت های اکتشافی و حفاری وارد منطقه بلوک ۹ شد.

کنسرسیوم سه جانبه حفاری در بلوک ۹ تحت رهبری شرکت توتال فرانسه است. این کنسرسیوم شامل توتال فرانسه و غول انرژی ایتالیایی "انی" و شرکت انرژی دولتی قطر است.

حفاری در بلوک ۹ پس از توافق سال گذشته برای ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی با واسطه گری آمریکا آغاز شد. پافشاری مقاومت اسلامی لبنان بر حق این کشور در برخورداری از ثروت های طبیعی خود و هشدار قاطع به رژیم صهیونیستی در این باره عامل تعیین کننده در تن دادن تل آویو به خواسته های دولت لبنان درباره چگونگی ترسیم مرز آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha