تمهیدات بهداشتی و درمانی برای خدمات رسانی به زوار اربعین در مرز خسروی فراهم شده است

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین از انجام تمهیدات بهداشتی و درمانی برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در قصرشیرین و مرز رسمی خسروی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، «عمران آزادی » روز سه شنبه در جلسه کارگروه بهداشت قصرشیرین افزود: تمام توان خود را برای خدمات دهی به زائران به کار گرفتیم و زیرساخت های درمانی مرز خسروی و شهرستان نیز کاملا تجهیز شده است.

وی اظهار کرد: کار ساخت قرارگاه عملیاتی اورژانس پیش بیمارستانی و خدمات سلامت اربعین ثارالله در مرز خسروی ۵۶۰میلیارد ریال توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و مجمع خیرین سلامت از نیمه دوم اردیبهشت ماه آغاز شده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: این ساختمان در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع در ۲ طبقه شروع شده که طبقه اول این پروژه که شامل اتاق های ویزیت پزشک، ویزیت مامایی، سرم تراپی، داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی، اتاق های سرد اتاق cpr (احیاء) است که طبقه اول آن از اوایل هفته آینده در خدمت زائران خواهد بود.

آزادی اضافه کرد: طبقه اول آن شامل اتاق های سرد و سرم تراپی با تیم خدمات رسان از یکشنبه پذیرای مراجعه کنندگان است ضمن اینکه درمانگاه مرز خسروی نیز تجهیز شده و۲ کانکس سرد ۶۰ متری نیز در مرز خسروی با ۲ پزشک و ۲ پرستار و ماما و دارویار در این مکان برای خدمات رسانی به زائران استقرار یافته اند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: مرکز بهداشتی درمانی شماره یک نیز در صورت نیاز و ازدحام زائران به صورت شبانه روزی خدمات ارائه می کند و علاوه بر آن نیز ۱۰ پایگاه اورژانس شامل ۲ پایگاه ثابت و هشت پایگاه سیار با ۱۳۷ نفر تکنیسین و ۲۶ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه بالگرد نیز برای خدمات رسانی به زائران به کار گیری شده است.

وی ادامه داد: در بیمارستان قصرشیرین نیز ۲۱ هزار سرم و تجهیزات دارویی مستقر شده و از نظر پزشک و خدمات درمانی و دارویی هیچ گونه کمبودی نداریم و از فردا متخص قلب و عروق، و سونوگرافی و اورتوپد، داخلی، اطفال، زنان و زایمان و بیهوشی و اعصاب و روان نیز در بیمارستان مستقر می شوند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری قصرشیرین نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت اربعین و تردد زائران از مرز خسروی گفت: تمام شهرستان مهیای خدمات رسانی به زوار است و در این راستا همه دستگاه ها پای کارند تا میزبانان خوبی برای زائران باشیم.

«مراد باباخانی» با اشاره به اهمیت سلامت و بهداشت بر اجرای مصوبه های کمیته بهداشت به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و افزود: تلاش ما خدمت به مردم است و همه باید در هر مسوولیتی که داریم صادقانه به مردم خدمت کنیم.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر آمار سالک در سال جاری از تلاش های متولیان بهداشتی و سلامت مردم تقدیر کرد و بر ادامه جمع آوری سگ های ولگرد توسط شهرداری تاکید کرد.

بیماری سالک که نوع خشک آن بیشتر در نواحی گرمسیر شیوع پیدا می‌کند با زخم تاول شکل و بدون درد همراه است که با توجه به درمان بسیار سخت آن رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیری مهمترین راهکار مقابله با آن است.

این بیماری از طریق گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده بسیار کوچک که به اندازه یک سوم پشه‌های معمولی است انتقال می یابد و محل زندگی این پشه در جاهای تاریک، سایه و مرطوب مانند لانه موش های صحرایی، اطراف زباله ها، نخاله های ساختمانی و شکاف در و دیوارها است.

شهرستان قصرشیرین دارای یک بیمارستان است که سال ۷۶ ساخته شده و بخش های اطفال، اتاق عمل، جراحی عمومی، آزمایشگاه، بخش زنان و زایمان، سونوگرافی، رادیوگرافی، اورژانس، داروخانه، بخش سرپایی، بستری و تخت های CPR در آن مستقر است.

ظرفیت بیمارستان اکنون ۳۲ تختخواب است که این بیمارستان با ۹۶ تخت مصوب دارای چهار بخش داخلی، اطفال، بیهوشی و جراحی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

سال گذشته در مجموع ۵۰۰ هزار زائر در ایام اربعین از مرز خسروی تردد کردند که به گفته ی مسوولان با توجه به توسعه زیر ساخت ها و ۲۴ ساعته شدن تردد از این گذرگاه، امسال پیش بینی ها حاکی از سه برابر شدن تردد زائران از این مرز رسمی به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین محل تردد زائران به عتبات عالیات و کربلای معلا است.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha