۱ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85206535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بوعلی سینا، گوهر نایاب علم و حکمت

۱ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبر: 85206535
بوعلی سینا، گوهر نایاب علم و حکمت

همدان- ایرنا- اول شهریورماه زاد روز تولد ابوعلی سینا، اندیشمند و فیلسوف مطرح جهان و ایران است، شخصیت ارزشمندی که برای بزرگداشت او در تقویم رسمی کشور، زادروزش به نام روز پزشک ثبت و ضبط شده است.

به گزارش ایرنا، ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا، دانشمند ایرانی قرن چهارم هجری در اول شهریور ۳۵۹ هجری خورشیدی در روستای خرمیثن از توابع بخارا(ایران قدیم) دیده به جهان گشود و بعدها یکی از اندیشمندان بزرگ این سرزمین کهن شد.

او قرآن و سایر علوم را در بلخ آموخت و از محضر استاد عبدالله ناتلی بهره جست و در ۱۸ سالگی همه علوم را فراگرفته و در ۲۱ سالگی دست به تالیف زد و مجموعه ای با نام «حاصل و محصول» را در ۱۰ جلد نگاشت، سپس ۲ کتاب یکی در باب اخلاق با عنوان «البر و الائم» و دیگری در باب ‏فلسفه به نام «حکمت عروضی» را در ۲۱ جلد به رشته تحریر درآورد.

ابوعلی سینا حدود ۴۵۰ کتاب و مقاله دارد که ۲۴۰ مورد آن از آنها حفظ شده‌اند، از این میان ۱۵۰ کتاب در مورد فلسفه و ۴۰ کتاب نیز در مورد علم پزشکی است. کتاب‌ شفا به‌عنوان دایرة‌المعارف علم و فلسفه و همچنین کتاب قانون به‌عنوان دایرةالمعارف علم پزشکی از یادگارهای ارزشمند این دانشمند بزرگ هستند.

بوعلی سینا، گوهر نایاب علم و حکمت

قانون و شفا، یادگاری های ارزشمند بوعلی

از ابن سینا آثار فراوانی به جای مانده که از میان آنها می توان به قانون، شفا، المختصرالاوسط، المبدا و المعاد، الهدایه، الادویة القلبیه، نجات، بعض الحکمة المشرقیه، الحاصل و المحصول، دانشنامه علایی و اشارات اشاره کرد که شهرت بیشتری نسبت به سایر آثار این دانشمند بزرگ دارند.

با آغاز نهضت ترجمه در قرن ۱۲ میلادی، کتاب قانون ابن سینا به زبان های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی ترجمه شد که تا حدود دو قرن پیش در دانشگاه های بزرگ دنیا به عنوان مرجع مورد استفاده پزشکان بوده و به بیشتر زبان های دنیا ترجمه شده‌است.

با حمله مسعود پسر سلطان محمود غزنوی به اصفهان و اشغال این شهر، علاء الدوله با سپاهیان ‏خود از اصفهان خارج و به سمت همدان حرکت کرد در این سفر ابوعلی سینا نیز به همراه او بود که وی در راه به بیماری سختی مبتلا شد.

ابوعلی سینا بدنبال این بیماری، در هشتم آبان ۴۱۵ هجری خورشیدی برابر با اول رمضان سال ۴۲۸ هجری قمری در حالی که ۵۸ ساله داشت، دارفانی را وداع گفت و در شهر همدان به خاک سپرده شد.

ابن سینا متعلق به همه ایران و جهان است

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در این باره گفت: ابن سینا متعلق به همه ایران و جهان است و اخبار آن در رسانه ملی انعکاس گسترده ای دارد.

«توکل دارائی» افزود: بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا با مصوبه ۵۵۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است و از زمان تشکیل در سال ۸۵ تاکنون برنامه های مهم ملی و بین المللی با شرکت ابن سینا پژوهان داخلی و خارجی و در زمینه های فلسفی و پزشکی اجرا کرده است.

وی ادامه داد: طرح تصحیح انتقادی و علمی «القانون» برنامه مهم پژوهشی و انتشاراتی این بنیاد به شمار می رود که به طور مستمر طی یک دهه ادامه داشته است.

دارائی گفت: تاکنون ۲ جلد از این تصحیح منتشر شده که در محافل تخصصی در دانشگاه های دنیا مورد نقد، بررسی ، مطالعه و مورد پذیرش قرار گرفته است.

بوعلی سینا، گوهر نایاب علم و حکمت

وجود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نسخه از آثار ابن سینا در داخل و خارج از کشور

وی افزود: ۸۰۰ تا ۹۰۰ نسخه از آثار ابن سینا در دوره های گذشته از داخل و خارج کشور در آرشیو وجود دارد و برای استفاده در اختیار محققان قرار می گیرد.

دارائی گفت: جدیدترین فعالیت بنیاد در سفر رییس جمهور به ازبکستان بود که طی آن تفاهم نامه ای بین بنیاد همدان و ازبکستان منعقد شد که در این راستا رئیس بنیاد عمومی ابن‌سینای ازبکستان در صدر یک هیات علمی، در راستای تفاهم فرهنگی بین ایران و ازبکستان که به امضای رؤسای جمهوری دو کشور رسیده است؛ در سفری یک هفته‌ای به ایران سفر کرد.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا ادامه داد: این سفر که با حمایت و هدایت وزارت امور خارجه انجام شد، افق تازه‌ای از همکاری‌های علمی و فرهنگی برای تحکیم مشترکات ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین گفت: این هیات در نخستین روز سفر خود در تهران از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد و با رئیس و کارشناسان آن سازمان درباره نسخ خطی ابن‌سینا گفت و گو کردند.

تهیه نسخه دیجیتالی آثار ابن سینا

دارائی افزود: طرح جامع گردآوری آثار مخلوط و چاپی بوعلی سینا از برنامه های در دست اقدام بنیاد بوعلی است که در نتیجه آن تاکنون ۸۰۰ نسخه خطی دیجیتالی از دانشگاه های ایران، ترکیه و برخی از کشورهای منطقه اروپا آمریکا تهیه شده است.

دارائی افزود: طرح جامع گردآوری آثار مخلوط و چاپی بوعلی سینا از برنامه های در دست اقدام بنیاد بوعلی است که در نتیجه آن تاکنون ۸۰۰ نسخه خطی دیجیتالی از دانشگاه های ایران، ترکیه و برخی از کشورهای منطقه اروپا آمریکا تهیه شده است.رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گفت: همچنین بیش از هزار مقاله به زبان های انگلیسی، عربی، فارسی و پایان نامه هایی از دانشگاه های ترکیه در قالب این طرح گردآوری شد.

اول شهریور، پاسداشت ابن‌سینا حکیم هزاره‌ها در همدان

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گفت: همایش حکیم هزاره‌ها روز اول شهریور ماه سال جاری با حضور اندیشمندان و ابن‌سینا پژوهان و علاقه مندان حکمت و فلسفه در همدان برگزار می‌شود.

دارائی اظهار داشت: با توجه به تشکیل ستاد هفته ملی بزرگداشت ابن‌سینا به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همت و مساعدت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، بزرگداشت بوعلی‌سینا از یکم تا هفتم شهریور در گستره کشوری و در استان‌های مختلف برگزار خواهد شد.

وی افزود: در همدان نیز به عنوان محل آرامگاه شیخ‌الرئیس، مثل سال‌های گذشته برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری متنوعی با اشراف و مدیریت استانداری همدان و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی، اجرایی و دانشگاهی برپا می‌شود که این برنامه‌ها به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

بوعلی سینا، گوهر نایاب علم و حکمت

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا بیان کرد: یکم شهریور مهمترین برنامه به عنوان گشایش هفته بزرگداشت بوعلی‌سینا در همدان و کشور صبحگاه اول شهریور با عنوان آئین ادای احترام به مقام شامخ حجت‌الحق ابن‌سینا در آرامگاه آن حکیم جهانی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نامگذاری این روز به نام پزشک، سوگند نامه گروهی از دانش آموختگان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان با لباس فارغ‌التحصیلی بر مزار شیخ‌الرئیس ابن‌سینا ادا خواهد شد.

دارائی ادامه داد: همچنین از ساعت ۹ تا ۱۲ چهارشنبه اول شهریور « همایش حکیم هزاره‌ها با حضور ابن‌سینا پژوهان کشور در مجتمع فرهنگی شهید آوینی برگزار می‌شود که در این همایش مباحثی در زمینه «حکمت مشرقیه»، «فلسفه سیاسی»، «بررسی کتاب سوم قانون» و «تاریخ شارحان و مترجمان قانون در هزاره‌های گذشته» ارائه می‌شود.

وی اعلام کرد: در این همایش از کارنامه مشعشع زنده یاد استاد «سید عبدالله انوار» با عنوان «شارح و مترجم شفا» یاد خواهد شد. ‌‎

گنج واقعی حکیم ابوعلی سیناست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در رابطه با این مناسبت گفت: گنج واقعی آن نیست که خیلی‌ها در اعماق زمین و کتاب‌های تاریخی دنبالش می‌گردند گنج واقعی حکیم ابوعلی سیناست که در دل خاک شهر همدان آرمیده و بعد از گذشت هزار سال همچنان مانند خورشیدی است که به کشور نور می‌دهد.

«مسعود ویژه» افزود: ما ایرانی‌ها افتخار می‌کنیم که گنجینه‌هایی مانند ابن‌سینا را در کشورمان داریم. اگرچه جا داشته است که طی سال‌های مختلف این گنجینه عظیم بیشتر معرفی شود. شاید اگر ابن‌سینا در کشورهای دیگر بود، بیشتر از این‌ها به او توجه می‌کردند.

تصویب روز همدان در تقویم رسمی کشور

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر نامگذاری یک روز به نام همدان که به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده بود به تصویب رسیده و یکم شهریور در تقویم رسمی به نام "روز همدان" مصوب شد.

ویژه توضیح داد: برنامه‌هایی که امسال تدارک دیده شده در سه بخش است برخی از آن‌ها در عرصه بین‌المللی است و کشورهای مرتبط با این حوزه رویدادهایی را با نام بوعلی رقم خواهند زد و حدود ۳۰ برنامه نیز تدارک دیده شده که بخشی از آن‌ها در همدان و برخی دیگر در سطح کشور برگزار خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha