اجلاس زنان نهادهای اجرایی با محوریت مطالبه لایحه عفاف و حجاب برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر عامل بنیاد ملی عفاف و حجاب از برگزاری اجلاس زنان دستگاه‌های اجرایی با محوریت مطالبه لایحه عفاف و حجاب به میزبانی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش ایرنا از بنیاد ملی عفاف و حجاب، طهورا نوروزی گفت: نخستین نشست زنان دستگاه های اجرایی در اریبهشت برگزار شد که در آن اجلاس از مشاوران امور زنان سازمان‌هایی که طبق قانون عفاف و حجاب، تکالیفی دارند، دعوت شده بود که بعد از جمع بندی، مواردی همچون تشکیل شوراهای اندیشه ورزی با محوریت تحکیم خانواده، تبیین و الگوسازی هویت زن انقلابی، ارائه پیشنهادات برای تدوین یک برنامه و دستورالعمل فرهنگی مشترک در حوزه عفاف و حجاب به تصویب رسید تا مورد اخیر بعد از تایید وزارت کشور به دستگاه ها ابلاغ شود.

وی با اعلام برگزاری دومین اجلاس زنان دستگاه های اجرایی در شهریور در مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست گزارشی از عملکرد دستگاه ها ارائه خواهد شد. همچنین با توجه به تصویب لایحه عفاف و حجاب ، از دستگاه ها خواسته شده است تا چالش ها و نقطه نظرات خود را پیرامون اجرای لایحه عفاف و حجاب عنوان کنند.

نوروزی با اشاره به تدوین برنامه فرهنگی مشترک ادارات در این اجلاس گفت: یکی از اهداف برگزاری دومین اجلاس زنان دستگاه های اجرایی، جمع آوری پیشنهادات برای تدوین برنامه فرهنگی مشترک ادارات است. دستگاه ها باید پیرامون موضوع عفاف و حجاب با توجه به ظرفیت آن دستگاه، پیشنهاداتی مبنی بر تهیه دستورالعمل مشترک فرهنگی ارائه دهند تا با جمع بندی پیشنهادات ارائه شده، یک برنامه و دستورالعمل فرهنگی تدوین شود. سپس این برنامه مشترک پیشنهادی به وزارت کشور به عنوان ناظر عفاف وحجاب در قانون ارسال می شود که در صورت موافقت از طریق مراجع ذی صلاح ابلاغ شده و بنیاد پیگیر آن از دستگاه های اجرایی خواهد بود.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی بنیاد، مطالبه گری در حوزه عفاف و حجاب است. بر این اساس با ورود به دستگاه های اجرایی از ظرفیت حوزه زنان برای این مطالبه گری استفاده شده است؛ به طوری که حوزه امور زنان در دستگاه های اجرایی، محور مطالبه گری بر مبنای لایحه عفاف و حجاب خواهد بود.

دایره گفتمان حجاب را گسترش دهیم

نوروزی با اشاره به خلاء اندیشه ورزی در حوزه عفاف و حجاب گفت: ما باید دایره گفتمان حجاب و عفاف را گسترش دهیم. به این معنی که اگر فردی با ادبیات دینی و مذهبی در گفتمان ما راه پیدا نمی کند، بتوانیم با بیان یک دیدگاه دیگر آن فرد را با هر گرایش و اعتقادی در این گفتمان همراه خود کنیم.

وی با اشاره به موضوع تحکیم خانواده، به عنوان یکی از سرفصل های عفاف و حجاب، افزود: امروزه بر اساس آمار، فقر و اعتیاد به عنوان علت اصلی طلاق، جای خود را به خیانت داده است. با توجه به این آمار، هر زنی با هر گرایش اعتقادی و مذهبی، دوست نخواهد داشت کانون خانواده اش تحت تاثیر قرار بگیرد. بر این اساس بنیاد به عنوان محور مطالبه گر باید برای افزایش مخاطبان، دایره گفتمان عفاف و حجاب را گسترش دهد. با این اقدام قطعا افرادی که بدون عنادورزی مقابل عفاف و حجاب قرار گرفته اند در کنار ما خواهند بود و این یعنی تحقق همان بیان مقام معظم رهبری که فرمودند یک عده بدون عناد و با عدم آگاهی در حلقه های هنجار شکنان قرار گرفته اند و این ها نیاز به تبیین و آگاهی بخشی دارند.

به گفته نوروزی در شوراهای اندیشه ورزی که قرار است راه اندازی شود، به طور ویژه به هویت زن انقلابی پرداخته می شود. بر این اساس، وقتی می خواهیم کسی به لحاظ ظاهر شبیه ما شود، بایستی ابتدا افکار آن فرد را شبیه خودمان کنیم و پوشش به عنوان بخشی از سبک زندگی است. متاسفانه برای تغییر افکار و الگو دهی، نگاه ما، نگاه صفر و صدی بوده است. بنابراین ممکن است افرادی به لحاظ ظاهر و پوشش با ما متفاوت باشند اما افکاری نزدیک به زن انقلابی داشته باشند.

وی اظهار داشت: شوراهای اندیشه ورزی با همکاری فعالان، نهادهای مردم نهاد و اساتیدی که در حوزه عفاف و حجاب فعالیت دارند، باید در دستگاه ها راه اندازی شود اما طبیعی است که اساس این شورا ها باید اجرای بندهای لایحه عفاف و حجاب بر اساس محتوای تحکیم خانواده و هویت زن انقلابی باشد.

نوروزی با اشاره به موضوع بودجه های فرهنگی در دستگاه های اجرایی برای اجرای لایحه عفاف و حجاب عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف این نشست مطالبه گری از دستگاه های اجرایی جهت دیده شدن مساله خانواده و عفاف و حجاب و مباحث هویتی زنان در لایحه بودجه امسال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha