قانون عفاف و حجاب باید زودتر به تصویب می‌رسید

تهران- ایرنا- رئیس هیات مدیره بنیاد ملی عفاف و حجاب از تصویب و تایید لایحه عفاف و حجاب استقبال کرد و گفت: این کار می‌بایست زودتر انجام می‌گرفت و مجریان هم باید تلاش کنند که این قانون را اجرا کنند. 

آیت الله محمدحسن اختری در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا درباره تصویب لایحه عفاف و حجاب از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: من جزییات لایحه را نمی دانم ولی در مجموع تصویب یک قانون خوب که نمایندگان مردم به آن رای دهند و مورد توافق قرار گیرد و شورای نگهبان هم آن را امضا کند، این مساله نشان می دهد که یک قانون بررسی شده و حساب شده خوب است.

وی افزود: همیشه در قوانین و مقرراتی که تنظیم و تصویب می شود، اشکال وجود دارد یا ممکن است بعدا اشکالاتی بوجود آید که برخی افراد، درست یا نادرست، ملاحظاتی داشته باشند ولی به هرحال این قانون یک قانون مهم و ارزشمندی است.

رئیس هیات مدیره بنیاد عفاف و حجاب ادامه داد: در گذشته شاید هر کسی به خودش اجازه می داد که نسبت به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه حجاب ایرادی بگیرد. مثلا بگوید قانون نیست یا مجلس قبول نکرده یا امضا نشده ولی وقتی مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرد، همه باید به قانون عمل کنند. لذا کار بسیار پسندیده ای است و این کار می بایست زودتر انجام می گرفت و مجریان هم باید تلاش کنند که این قانون را اجرا کنند.

به گزارش ایرنا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۲۹ شهریور با تصویب لایحه عفاف و حجاب، مهلت اجرای آزمایشی آن را سه سال تعیین کردند. این لایحه که از سوی قوه قضاییه تهیه شده بود، پس از تصویب در هیات دولت در خرداد سال جاری با نام «لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» برای تبدیل به قانون شدن، به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد و در مجلس نیز مقرر شد تا بررسی این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی انجام شود یعنی کمیسیون حقوقی و قضایی به جای بررسی در صحن، درباره این لایحه تصمیم گیری کند.

قانون عفاف و حجاب باید زودتر به تصویب می‌رسید

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تغییرات بسیار زیادی در این لایحه ایجاد کرد به نحوی که متن آن از ۱۵ ماده به ۷۲ ماده افزایش یافت و در نهایت مهلت سه ساله را برای اجرای آزمایشی آن پیشنهاد کرد که باوجود طرح پیشنهادات مختلف برای تغییر در این مدت، نظر کمیسیون به تصویب رسید.

حجت الاسلام حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی فردای تصویب این لایحه از ارسال آن به شورای نگهبان خبر داد و به خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: بر اساس این مصوبه، دیگر گشت ارشاد به سبک سابق نخواهیم داشت و فردی دستگیر نمی شود. بلکه به این روش است که افرادی که دست به ولنگاری می زنند، از طریق پیامک به آنها اخطار داده می شود؛ مورد قطعی برای کسانی است که باندی، گروهی و یا به نحو خاصی با نظام اسلامی تقابل می کنند.

وی با بیان اینکه در جلسات بررسی لایحه عفاف و حجاب، نمایندگانی از کمیسیون های فرهنگی و آموزشی هم حضور داشتند ادامه داد: همه مواردی که قرائت می شد، نماینده عضو کمیسیون فرهنگی هم در خصوص مجازات فرد خاطی پیشنهاد می داد که آیا حبس باشد یا جریمه نقدی کافی است؛ در رابطه با وظایف دانشگاه ها، آموزش و پرورش و دستگاه ها هم نماینده کمیسیون فرهنگی نظر می داد و در رابطه با بقا یا عدم بقای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، کمیسیون فرهنگی نظر می داد. هر آنچه مجازات درباره فضای حقیقی در این لایحه به تصویب رسید، در خصوص فضای مجازی نیز لازم الاجراست.

متن کامل گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه حجاب و عفاف را اینجا ببینید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha