تحول در بخش ارتباطات خراسان‌شمالی با اتصال ۱۱۵ روستا به اینترنت

بجنورد- ایرنا- گسترش چتر اینترنت پایدار و پرسرعت بر سر خراسان‌شمالی با اتصال ۱۱۵ روستای این خطه به شبکه ملی اطلاعات نشان از نگاه عدالت محور دولت برای بهره‌مندی سایر مناطق کشور از عصر ارتباطات و فناوری دارد.

به گزارش ایرنا، همین ۲ سال پیش بود که بسیاری از دانش آموزان روستایی خراسان شمالی برای اتصال به اینترنت و دسترسی به شبکه شاد، کتاب به دست راهی تپه ها می شدند تا شاید ارتفاع به داد آنها برسد و از قافله آموزشی عقب نمانند.

هنوز یادمان نرفته است که چگونه دانش آموزان روستایی به ویژه مناطق مرزنشین در سرما و گرمای ایام کرونایی در ارتفاعاتی که به قول خودشان اینترنت خوب جواب می دهد، حضور پیدا می کردند.

مردم این خطه محروم از کشور در قبل تر حتی برای تماس تلفنی نیز باید در نقاط بلند روستایی حضور پیدا می کردند تا شاهد آنتن دهی باشند و تماس ها برقرار شود اما این روزها با نگاه عدالت محور دولت، مردم در دورترین نقطه مرزی نیز از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند.

کافی است یک گوشی هوشمند داشته باشید و بسته ای از اپراتورهای تلفن همراه خرید کنید تا در دورترین نقاط هم از آنچه که دهکده جهانی نام می برند، بهره مند شوید.

دولت در این خطه با این نگاه که هیچ تفاوتی میان مناطق شهری و روستایی نیست و آنها نیز باید به یک اندازه از مزایای عصر اطلاعات بهره‌مند شوند به سوی توسعه ارتباطات روستایی رفته است تا جایی که در طول عملکردش ۱۱۵ روستای خراسان شمالی در قالب «توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی» یا (USO) از اینترنت پرسرعت بهره مند شدند.

استانی که ۴۴ درصد از جمعیتش در مناطق روستایی سکونت دارند و بهره مندی از اینترنت پرسرعت می تواند نقش ویژه ای در معرفی جاذبه‌های آن منطقه، فروش آنلاین تولیدات محلی و عرضه بدون واسطه صنایع دستی به بازارهای دوردست داشته باشد.

تحول در بخش ارتباطات خراسان‌شمالی با اتصال ۱۱۵ روستا به اینترنت

بهره مندی ۱۱۵ روستا از اینترنت پرسرعت

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی در این خصوص می گوید: ۱۱۵ روستای استان با ۱۷ هزار خانوار طی عملکرد دولت با احداث سایت تلفن همراه و نصب تکنولوژی فور جی (۴G) از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.

سیدعلی مرتضوی می افزاید: اعتبارات این طرح از محل خدمات اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO ) تامین شده است.

وی ادامه می دهد: براساس برنامه ریزی های انجام شده ۱۳ روستای دیگر نیز به زودی از اینترنت پرسرعت سیار بهره مند خواهد شد.

مرتضوی با بیان اینکه توسعه زیرساخت های ارتباطی پایدار، پرسرعت و امن در مناطق روستایی از اولویت های دولت است، گفت: سرمایه گذاری ها در این حوزه نشان می دهد که عزم دولت برای رفع مشکلات ارتباطی در دوردست ترین روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان جدی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی ادامه داد: اینک براساس برنامه های ابلاغی وزارتخانه، تامین پوشش و اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان به شبکه ملی اطلاعات در دستور کار قرار دارد.

تحول در بخش ارتباطات خراسان‌شمالی با اتصال ۱۱۵ روستا به اینترنت

پوشش اینترنت روستایی در مرز ۹۳ درصد

مرتضوی می گوید: اکنون میزان پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به مرز ۹۳ درصد رسیده و از متوسط ۹۱ درصد کشوری پیشی گرفته است.

وی ادامه می دهد: تکمیل اتصال مابقی روستاهای استان به شبکه ملی اطلاعات که فاقد زیرساخت‌های مخابراتی است از طریق اجرای پروژه فیبرنوری تا پایان سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌شمالی تصریح می کند: سیاست دولت مردمی در همان ابتدای کار توجه به مناطق محروم، کمتر برخوردار و دورافتاده بود و عمده تمرکز و یکی از مهمترین دغدغه های این اداره کل توسعه ارتباطات در حوزه روستایی و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا است.

مرتضوی یادآور شد: ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار در خراسان شمالی ۱۳۸.۴۹ درصد است و یک میلیون و ۲۱۴ هزار مشترک اینترنت ثابت و سیار دارد.

تحول در بخش ارتباطات خراسان‌شمالی با اتصال ۱۱۵ روستا به اینترنت

۶۰۰ کیلومتر فیبرنوری در دست اجرا

مدیرعامل شرکت مخابرات خراسان شمالی نیز می گوید: اکنون ۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری استان در دست اجرا است که با بهره برداری از آن شبکه ارتباطی این خطه ارتقا می یابد.

رسول علی اصغرپور می افزاید: اجرای هزار و ۱۵۳ کیلومتر فیبر نوری در استان نیز به تازگی از سوی شرکت مخابرات ایران ابلاغ شده است.

وی ادامه می دهد: با آغاز و تکمیل شدن این پروژه شاهد توسعه زیرساخت ها، خدمات ارتباطی و مخابراتی مناطق مرزی و روستایی و همچنین ارایه سرویس پهن باند و ارتقای بیشتر شاخص های حوزه ICT استان خواهیم بود.

اصغرپور می گوید: فاز اول پروژه فیبر نوری به طول ۳۳۹ کیلومتر در خراسان شمالی اجرا شد که هشت هزار و ۴۰۵ خانوار استان زیر پوشش آن قرار گرفتند.

خراسان شمالی از لحاظ بافت جمعیتی شرایط ویژه ای دارد و ۴۴ درصد از اقوام کرد، ترک، لر و ترکمن در این خطه از شمالشرق کشور در نواحی روستایی سکونت دارند و این نکته بیانگر اهمیت و نقش روستا در اقتصاد استان دارد.

۸۴۰ روستای این استان از جمعیتی بالغ ۴۴۰ هزار نفر تشکیل شده است که همین جمعیت زیاد اقتصاد استان را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق داده است و رسیدگی به این جوامع چرخ استان را هم خواهد چرخاند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha