۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۲
کد خبر: 85193088
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خشونت پلیس فرانسه؛ پنج افسر در پرونده مرگ یک جوان بازداشت شدند

تهران- ایرنا- دفتر دادستان عمومی مارسی از ابعاد جدید پرونده مرگ یک مرد جوان ۲۷ ساله در جریان ناآرامی‌های اخیر فرانسه پرده برداشت و از بازداشت پنج افسر پلیس در ارتباط با این پرونده خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه لو فیگارو، دفتر دادستان عمومی مارسی روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اضافه کرد که در همین پیوند سه افسر پلیس دیگر نیز به عنوان شاهد احضار شدند.

این پرونده به مرگ مشکوک محمد-ب (محمد بندریس Mohamed Bendriss) اشاره دارد که در حاشیه ناآرامی‌های اوایل ماه ژوئیه که در پی کشته شدن نائل ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه رخ داد، در مارسی جان خود را از دست داده است.

در این پرونده شلیک گلوله ال‌بی‌دی (LBD نوعی گلوله پلاستیکی) به قفسه سینه مقتول در جریان کالبدشکافی تایید شده است و احتمال می‌رود که همین موضوع عامل ایست قلبی و مرگ وی باشد.

محمد ۲۷ ساله، متاهل و دارای یک فرزند بود و بیوه وی هم اینک در انتظار تولد فرزند دومشان است.

پرونده دیگری نیز برای خشونت عمدی پلیس فرانسه در مارسی تشکیل و چهار افسر متهم به ضرب و شتم و وارد کردن ضربه‌های مرگبار به یک جوان و معلولیت وی شدند که یکی از پلیس‌ها در هفته های اخیر در بازداشت به سر می‌برد.

لازم به یادآوری است فرد قربانی خشونت پلیس فرانسه اوایل مرداد از پلیس این کشور به دلیل اعمال خشونت و شلیک گلوله ال‌بی‌دی که منجر به مجروحیت و از دست دادن چشم چپ وی شده است، شکایت کرد.

عبدالکریم-ی به عنوان شاکی این پرونده در شب ۳۰ ژوئن تا یکم ژوئیه بر اثر اصابت گلوله ال‌بی‌دی مجروح شد و چشم چپ خود را از دست داد.

این شهروند ۲۲ ساله فرانسوی شکایت خود را بر مبنای اعمال خشونت عمدی منجر به قطع عضو یا معلولیت دائمی توسط یک مقام دولتی با استفاده از سلاح، تنظیم کرده است.

لو فیگارو بر پایه گزارش‌های منتشر شده در روزنامه اینترنتی مدیاپارت (Mediapart) و لیبراسیون یادآوری کرد که عبدالکریم اعلام داشته در شب مورد اشاره که همزمان با ناآرامی‌های این کشور پس از کشته شدن نائل ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه بود، در حال رفتن به خانه یکی از دوستانش در مرکز شهر مارسی بوده و در اعتراضات شرکت نداشته است.

این قربانی خشونت پلیس فرانسه تاکید دارد: در شب حادثه در مسیر پلیس‌ها بودم و مسیرم را تغییر دادم تا به خیابان دیگری بروم که در آنجا به من شلیک کردند. من روبروی آنها بودم و دیدم که یک نفر مرا هدف قرار می‌دهد اما تصور نمی‌کردم که به من شلیک کند.

آریه علیمی (Arié Alimi) وکیل عبدالکریم نیز اعلام کرده است که او به شدت از ناحیه چشم چپ آسیب دیده و مجبور به انجام ۲ عمل جراحی شده است.

وی یادآوری کرد: پلیس‌هایی که او را هدف قرار دادند لباس‌های کاملا مشکی پوشیده بودند و کلاه سیاه داشتند و با خودروهای زرهی تیره رنگ همراهی می‌شدند.

لو فیگارو اعلام کرده است که توصیف‌های این قربانی خشونت پلیس فرانسه می‌تواند با یکی از واحدهای مشهور این نیرو موسوم به رِد (Raid) که در شب مورد اشاره در مارسی مستقر شده بودند، مطابقت داشته باشد.

وکیل قربانی به روزنامه لو فیگارو اعلام کرده است که در همین ارتباط شکایت دیگری علیه ژان-بتیست دولیون (Jean-Baptiste Dulion) رئیس واحد پلیس رِد و فردریک وُ (Frédéric Veaux) مدیرکل پلیس ملی فرانسه مبنی بر مشارکت در جریم با تحریک [نیروها] در دفتر دادستانی مارسی ثبت کرده است.

لازم به یادآوری است که رئیس بازرسی کل پلیس ملی فرانسه (IGPN) در تاریخ ۱۲ ژوئیه از تشکیل دست‌کم ۲۱ پرونده تحقیق در زمینه اقدامات پلیس این کشور در جریان تظاهرات و ناآرامی‌های پس از مرگ نائل خبر داده بود؛ رقمی که بر اساس گزارش‌های اخیر هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha