۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۲۵
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85191688
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تامین آب شرب بجستان مطالبه مردم،‌ دغدغه مسوولان

۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۲۵
کد خبر: 85191688
تامین آب شرب بجستان مطالبه مردم،‌ دغدغه مسوولان

گناباد- ایرنا- تامین آب آشامیدنی پایدار برای بَجستان در ۱۰ سال گذشته همواره به عنوان یکی از خواسته‌های مهم مردم و دغدغه‌های مسوولان این شهرستان جنوبی خراسان رضوی مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استمرار خشکسالی و کمبود بارندگی در سالهای اخیر و از طرفی بروز اتفاقات مکرر در خط انتقال آب شهرستان بجستان موجب تشدید مشکل این شهرستان شده، به طوری که در یک ماه اخیر مشکلات زیادی برای بخش زیادی از مشترکان بجستانی در نواحی شهری و روستایی ایجاد کرده است.

این اتفاق های مکرر و شکستگی خط انتقال آب در تیرماه امسال موجب شد آب بخش هایی از این شهرستان برای چند روز متوالی قطع شود و آب مورد نیاز اهالی این مناطق با تانکر تامین شود که بررسی ها نشان داد فرسودگی تجهیزات و شبکه و نیز اختلاف ارتفاع از عوامل بروز مشکلات پیاپی در مسیر خط انتقال آب شهرستان بجستان است.

سطح اختلاف ۲۴۰ متری ارتفاع مسیر خط انتقال آب بین ایستگاهها موجب افزایش فشار بر خطوط انتقال آب شده و فرسودگی اتصالات هم قوز بالا قوز شده است که با اندک فشاری شبکه آب را دچار مشکل می کند.

بر اساس آمار اکنون ۱۵ هزار مشترک شهری و روستایی زیر پوشش خدمات امور آب و فاضلاب بجستان هستند.

تامین آب شرب بجستان مطالبه مردم،‌ دغدغه مسوولان

رفع مشکل آب بجستان، نیازمند طرحی بلندمدت

علاوه بر مشکلات پیش‌گفته، میزان شوری آب بجستان نیز بالا است و به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی ها،‌ مقدار این شوری در یکسال گذشته از ۶ هزار به هفت هزار واحد افزایش یافته است.

با توجه به مشکلات مزبور،‌ دولت سیزدهم در کوتاه مدت با اجرای طرح احداث آب‌شیرین‌کن و در بلندمدت با اجرای طرحهایی مانند ایستگاه پمپاژ و مخزن ذخیره آب، گامهای موثری برای حل این مشکل برداشته است.

رییس شورای اسلامی شهر بجستان با اشاره به مشکلات آب این شهرستان، گفت: افزایش انشعاب ها و به تبع آن افزایش مصرف آب شرب در بجستان، قطعی برق و یا خرابی اتصالات منجر به قطع آب می شود و فرسودگی اتصالات و شیرفلکه ها و هدررفت آب هم بر دامنه این مشکلات افزوده است.

قاسم استاد زاده افزود: با وجود سه برابر شدن مصرف آب شرب در بجستان به دلیل ساخت شهرک های مسکن مهر، مجتمع های رفاهی بین راهی و شهرک صنعتی در ۱۸ سال اخیر هیچ مخزن جدیدی برای ذخیره آب در این شهرستان ساخته نشده است که این مساله بر دامنه بحران و مشکلات تامین آب شرب این شهرستان می افزاید.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیصی برای اجرای طرحهای آبرسانی بجستان و از جمله ۵۰۰ میلیارد ریال از محل سفر استانی رییس جمهور به استان، افزود: با صرف این اعتبار مخازن، تاسیسات آب شیرین کن، ایستگاه پمپاژ و مخزن و دستگاههای تصفیه خانه شهرک فرهنگیان در یک سال جاری احداث و راه اندازی شده و یا در دست ساخت است.

مدیر امور آب و فاضلاب بجستان هم گفت: ۹۰ درصد آب شرب مشترکان این شهرستان از فاصله ۳۵ کیلومتری و با اختلاف سطح ۵۰۰ متر از "دشت منصوری" انتقال می یابد و همین اختلاف ارتفاع، موجب بروز اتفاقات زیادی در طول مسیر می‌شود.

محمدرضا اکبرنیا تصریح کرد: بروز اتفاقات و نشتی در "سرج تانک" و یا واشر مقابله کننده با نوسانات فشار و نوسانات در خطوط پرفشار، تیرماه امسال بروز اتفاقات متعددی را در خط انتقال آب شهرستان بجستان موجب شد.

فرماندار بجستان مشکل شبکه آبرسانی این شهرستان را مربوط به ۱۵ سال اخیر دانست و تصریح کرد: به دلیل کوتاهی در برخی از بخش ها، شاهد تشدید این مسائل بوده ایم ولی با عنایت دولت سیزدهم مشکلات تامین آب شرب پایدار بجستان کاهش می یابد.

حسن حیدری اظهار داشت: به منظور کاهش این مشکلات روند احداث مخزن سه هزار متر مکعبی آب شهرستان سرعت یافته و به تازگی به اتمام رسیده است.

وی توجه به رفع مشکلات آب شرب روستایی و فرسودگی شبکه آب شرب شهر "یونسی" و لزوم نوسازی آن را از دیگر نیازهای این شهرستان برشمرد.

تامین آب شرب بجستان مطالبه مردم،‌ دغدغه مسوولان

ساخت مخزن آب‌شیرین‌کن بجستان برای کاهش شوری آب

شوری زیاد آب بجستان و غیرقابل استفاده بودن آن در شرایط کنونی، مردم این شهرستان را ناگزیر از خرید آب از طریق ایستگاه های برداشت آب کرده است.

بعد از ارتقای بجستان به شهرستان در سال ۱۳۸۶ تاکنون و با وجود گذشت ۱۶ سال از آن زمان،‌ همچنان مردم این شهرستان با مشکل تامین آب شرب سالم دست به گریبان بوده و چشم انتظار نتایج اقدامات دولت سیزدهم برای رفع این مساله هستند.

مدیر امور آب و فاضلاب بجستان با اشاره به فعالیت ۱۸ ایستگاه برداشت آب شیرین در این شهرستان ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی دستگاه آب شیرین کن، بخش اعظمی از مشکلات تامین آب شرب این شهرستان رفع شود.

رییس اداره منابع آب گناباد و بجستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش شوری آب به دلیل استمرار حدود ۲۰ سال خشکسالی، موجب آلودگی شدید خاک و غیر اقتصادی شدن کشت برخی محصولات کشاورزی در این شهرستان ها شده است.

احمد تمامگر افزود: خشکسالی همچنین موجب افت سالانه ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتری سطح سفره های آب زیرزمینی در این منطقه شده است.

وی با اشاره به وجود ۴۳۲ حلقه چاه، ۴۱۱ رشته قنات و ۱۰۹ دهنه چشمه مجموعا با آبدهی بیش از ۱۵۱ میلیون متر مکعب در گناباد و بجستان اظهار داشت: استمرار خشکسالی، کاهش شدید آبدهی این منابع و خشک شدن برخی از آنها را به همراه داشته است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار بجستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کیفی سازی و ذخیره سازی آب در این شهرستان در اولویت برنامه ای مسوولان منطقه قرار دارد و در مصوبه های سفر رییس جمهور و هیات دولت نیز بر آن تاکید شده است.

حمید عدالتی تصریح کرد: با توجه به شوری بالای آب بجستان که "ای سی" آن به هفت هزار رسیده است، احداث سوله و مخزن آب شیرین کن در این شهرستان از سال گذشته آغاز شد و عملیات ساخت آن با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه اکنون خرید و نصب آب شیرین کن در مرحله انتخاب پیمانکار است،‌ گفت: با راه اندازی و نصب آب شیرین کن، بخش زیادی از مشکل تامین آب شرب این شهرستان کاهش می یابد.

تامین آب شرب بجستان مطالبه مردم،‌ دغدغه مسوولان

تامین آب پایدار بجستان دغدغه چندساله مسوولان

با استمرار معضل تامین آب شرب سالم و پایدار بجستان و بروز مشکلات متعدد در خط انتقال آب این شهرستان، مسوولان منطقه در راستای رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر توجه خاص به مسائل و مشکلات مناطق محروم و یا درگیر تنش آبی با دغدغه خاصی این مشکلات را در سطوح استانی و ملی پیگیری کردند که این اقدامات به رفع بخش زیادی از مطالبات مردم در این بخش منتهی شده است.

استاندار خراسان رضوی پیش مدتی پیش در سفر به بجستان گفته بود که اجرای طرح احداث منبع ذخیره و تامین آب شرب شهرستان بجستان مشکل اعتباری ندارد.

یعقوبعلی نظری افروده بود: اجرای طرحهای مهم آبرسانی و از جمله احداث مخزن ذخیره سه هزار متر مکعبی آب بجستان نقش مهمی در کاهش مشکلات تامین آب شرب مردم این شهرستان خراسان رضوی دارد.

امام جمعه بجستان هم از مشکل تامین آب به عنوان یکی از دغدغه ها و مطالبات اصلی مردم این شهرستان یاد و بیان کرد:‌ مسوولان در سطوح شهرستانی و استانی و حتی ملی برای کاهش این معضل و تبعات ناشی از آن از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنند و مردم باید در شرایط کمبود منابع آبی ناشی از استمرار خشکسالی، با صرفه جویی به دیگران هم در این زمینه تذکر دهند تا شاهد سرعت بخشی در برون رفت از این معضل باشیم.

فرماندار بجستان گفت: رفع مشکل آب شرب این شهرستان در اولویت اقدامات و برنامه ریزی های مسوولان اجرایی قرار دارد و در سفر سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت به استان خراسان رضوی مورد توجه قرار گرفت که از از جمله نتایج آن می توان به اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال برای ساخت مخزن ذخیره سه هزار متر مکعبی و تامین ۸۰ میلیارد ریال برای ساخت ایستگاه پمپاژ اشاره کرد.

حیدری گفت: علاوه بر پیگیریهای مستمر از سوی مسوولان استانی در خصوص مسائل و مشکلات تامین آب شرب بجستان در دیدار چند ماه اخیر مسوولان گناباد و بجستان با وزیر نیرو نیز این مساله مطرح و تصمیمات خوبی برای کاهش تنش آبی بجستان گرفته شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال برای خرید آب شیرین‌کن، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل فاضلاب شهرک فرهنگیان بجستان اختصاص یافت و مقرر شد این میزان از محل اعتبارات تنش آبی تامین شود.

وی احداث مخازن ۵۰ تا هزار متر مکعبی ذخیره آب در روستاهای مرندیز، مزار، جزین، نیان، بقچیر، ابراهیم آباد، نصرت آباد، حسین آباد، ردگز افکان، آهنگ و نوق را از دیگر دستاوردهای این دیدار برشمرد و گفت: با پیگیری و جذب اعتبارات لازم و اجرای این طرحها، بخش زیادی از مشکل تامین آب شرب این مناطق برطرف می شود.

تامین آب شرب بجستان مطالبه مردم،‌ دغدغه مسوولان

ضرورت کاهش فشار خط انتقال آب بجستان

یکی از دلایل مهم در بروز اتفاقات مکرر در خط انتقال آب بجستان که امسال به اوج خود رسید و به تبع آن قطعی آب مشترکان بجستان به مدت حدود یک هفته در تیرماه، بالا بودن فشار آب در خط انتقال است.

مدیر امور آب و فاضلاب بجستان با اشاره به رسیدن این فشار به حدود ۲۴ در مسیر خط ۲۷ کیلومتری انتقال آب از دشت منصوری به بجستان، گفت:‌ با هدف تعدیل فشار این خط که ۹۰ درصد آب بهداشتی شهر ۱۲ هزار نفری بجستان را با اختلاف سطح ۵۰۰ متر تأمین می‌کند، ساخت ایستگاه پمپاژ شماره سه در دستور کار قرار گرفت و با اجرای آن دبی آب از ۴۰ لیتر به ۶۰ لیتر بر ثانیه رسید.

اکبرنیا گفت: با بهره‌برداری از این ایستگاه در کمتر از ۶ ماه و صرف هزینه ۱۲۰ میلیارد ریالی، فشار بار بین ایستگاه‌های یک و ۲ با ۱۳ کیلومتر فاصله به ۱۳.۵ کاهش یافت و امکان وقوع اتفاقات نیز به حداقل رسید.

وی گفت: ساخت ایستگاه پمپاژ شماره چهار هم در دستور کار قرار دارد که بعد از اختصاص اعتبار لازم، روند اجرایی آن آغاز می شود.

مرکز شهرستان بجستان در ۲۷۸ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha