ایجاد زنجیره ارزش مرغ در کهگیلویه و بویراحمد یک گام تا خودکفایی

یاسوج - ایرنا - التهاب بازار مرغ از نوسان قیمت تا کمبود و یا نبود مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد در بیشتر ایام سال به ویژه تعطیلات، مناسبت ها و حتی برخی روزهای عادی به گره کوری در استان تبدیل شده و هم‌اکنون با همت دولتمردان سیزدهم با تعریف چند زنجیره ارزش مرغ مشتمل بر حلقه های مختلف چاره ای اساسی برای رفع این معضل همیشگی اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا، صنعت مرغداری در ایران به دلایل متعدد فنی، اقتصادی و بهداشتی در مقایسه با سایر صنایع دامپروری از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است اما به رغم این اهمیت و تلاشهای دولت در حمایت از این صنعت تولیدات این بخش هنوز به نحو اطمینان بخشی پاسخگوی تقاضای فزاینده داخلی نیست.

تولید کننده واقعی، مسئولان و متولیان امر و هم مصرف کنندگان از بازار موجود مرغ نگرانند و دوست دارند این وضعیت در استان کهگیلویه و بویراحمد سامان یابد به گونه ای که دیگر شاهد نوسان و یا کمبود مرغ در استان نباشند.

در حال حاضر تولید گوشت مرغ به یک خواسته جدی مبدل شده و تولید گوشت سفید به میزان کافی و با قیمت مناسب دغدغه اصلی متولیان امر است.

به گفته متولیان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ۶ سال گذشته مجوز احداث مرغداری از مرکز به استان داده نشده بود و این موضوع موجب کاهش تولید و جوجه ریزی شده نوجب گردیده تا همیشه پای استان در تامین مرغ برای مردم و مسافران به شهرهای مختلف آن بلغزد.

ایجاد زنجیره ارزش مرغ در کهگیلویه و بویراحمد یک گام تا خودکفایی

۲ زنجیره ارزش مرغ در کهگیلویه و بویراحمد استان تعریف شده است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ زنجیره ارزش مرغ در این استان هر کدام مشتمل بر چند حلقه از تولید و پرورش گرفته تا ذبح و نگهداری ایجاد می شود.

سید احسان عسکری اظهار کرد: این حلقه ها شامل واحد تولید خوراک دام و طیور، مرغ مادر گوشتی، جوجه کشی، مزرعه پرورش مرغ گوشتی، کشتارگاه و سردخانه است.

وی افزود: یکی از این حلقه ها در شهرستان های باشت و گچساران ایجاد شده که ۲۵۰ هزار قطعه مرغ در هر دوره است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی دیگر هم در بهمئی با ظرفیت یک میلیون قطعه در هر دوره است که ظرفیت تولید استان را به طور معناداری افزایش می دهند.

ایجاد زنجیره ارزش مرغ در کهگیلویه و بویراحمد یک گام تا خودکفایی

سیاست دولت راه اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید که در بهترین شرایط نمی توانیم بیش از ۶۰ درصد مرغ و گوشت سفید استان را تأمین کنیم.

سید علی معتمدی پور ادامه داد: سیاست دولت راه اندازی زنجیره تولید گوشت مرغ است، لذا کار ایجاد ۲ زنجیره بزرگ مرغ در استان شروع شده است.

وی بیان کرد: پیشرفت زنجیره در گچساران و باشت بیشتر از ۶۰ درصد است که حلقه های مرغ مادر، کارخانه خوراک و کشتارگاه به نتیجه رسیده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در بهمئی زنجیره یک میلیون قطعه ای مرغ است که بخشی از آن در بهمئی و بخشی از آن در مرز با استان خوزستان است، که بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طرح زنجیره ای تولید گوشت سفید توسط سرمایه گذار بومی شهرستان در حال انجام است که بزرگترین طرح این استان و جنوب کشور در طول عمر پر برکت این نظام و انقلاب است.

این طرح زنجیری شامل پنج حلقه یا واحد تولیدی می باشد که دارای ۱۷۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و ۳۰۰ نفراشتغالزایی غیرمستقیم بوده و اعتبار مورد نیاز این طرح تا زمان بهره برداری ۸۵۰ میلیارد تومان می باشد.

بر اساس سرانه تولید مصرف ۲۸ کیلوگرم در سال ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم تولید گوشت صنعتی استان است که در استان ۷۵ درصد نیاز مردم تامین می شود.

میزان مصرف مرغ در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۸ تن مرغ گرم روزانه، یک هزار و ۷۵۰ تن مرغ ماهانه و حدود یک هزار تن سالانه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha