۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85182243
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گلستان تجلی‌گاه سیل اشک عاشقان حسینی در تاسوعا

۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۳۰
کد خبر: 85182243
گلستان تجلی‌گاه سیل اشک عاشقان حسینی در تاسوعا

گرگان- ایرنا- همزمان با تاسوعای حسینی، بیرق‌های عزا در گلستان برافراشته شد و مردم داغدار، در سوگ حضرت سید الشهدا (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم شهرها و روستاهای استان گلستان از بامداد امروز پنجشنبه همزمان با روز تاسوعا با حضور در مساجد و حسینیه‌ها، پس از قرائت زیارت عاشورا، با مرثیه‌خوانی و عزاداری به خیابان‌های شهرها و روستاها آمده و با حرکت در مسیرهای منتهی به اماکن مقدس و آستان امامزادگان به سینه‌زنی و زنجیرزنی می پردازند.

در شهرستان گرگان دسته‌جات عزاداری به سمت حرم مطهر امامزاده عبدالله گرگان در حرکت بوده و ارادت خود را به حضرت در یوم تاسوعا با عزاداری و ذکر مصیبت بر حسین بن علی و یارانش نشان می دهند.
امامزاده عبدالله (ع) روستای زیارت این شهرستان نیز پذیرای خیل عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) در روز تاسوعا است.

در گنبدکاووس عزاداران با پابوسی حضرت یحیی بن زید علیه السلام در صحن مطهر ایشان عزاداری می‌کنند.

خیابان‌های شهرستانهای استان مملو از جمعیتی است که به خیابان‌ها آمده و فریاد عزا و ماتم سر داده‌ و کوچک و بزرگ، زن و مرد در عزای عزیز دل پیامبر اسلام بر سر و سینه می زنند.

در امامزاده علیرضا (ع) روستای سرطاق بندرگر، امامزاده ابراهیم (ع) روستای النگ کردکوی، امامزاده عبدالله و فضل الله (ع) روشن آباد کردکوی، امامزاده هارون(ع) الازمن علی آبادکتول، امامزاده قاسم (ع) دلند، امامزاده جعفر (ع) مینودشت، امامزاده اسحاق (ع) روستای قلمی مینودشت، امامزاده آق امام (ع) آزادشهر و امامزاده علی اکبر (ع) اسپو محله گرگان نیز زائران و مجاوران با حضور در صحن این امامزادگان عزاداری می کنند.

دسته‌های عزاداری با راه‌انداختن کاروان‌ها و کجاوه‌هایی به یاد کجاوه زینب (س) و کاروان حسینی یاد آن ایام سراسر غم و اندوه را گرامی می‌دارند.

بسیاری از عاشقان خاندان عصمت و طهارت با برپا کردن سفره های اطعام از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.

امروز مصادف با روز تاسوعا، به حضرت ابوالفضل عباس(ع)، علمدار دشت کربلا اختصاص دارد.
عباس ابن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبدصالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام‌البنین در چهار شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه منوره متولد شد.
آن حضرت در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و امام حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقای خیمه‌های اطفال و اهل ‌بیت امام حضور داشت.

حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن؛ تصمیم گرفته شد تا برای آوردن آب به فرات برود، مشک‌ها را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند و ایشان را مظلومانه به شهادت رساندند.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha