آیین «جوش‌زنی» کردکوی، میعادگاه عاشقانه‌های سوگواران حسینی+ فیلم

گرگان- ایرنا- آئین «جوش‌زنی» کردکوی از آیین‌های سنتی و مذهبی غرب گلستان است که در دهه اول محرم با شکوه و جلوه خاص خود گردشگران مذهبی بسیاری را از جای جای استان و کشور به سمت خود فرا می‌خواند.

به گزارش ایرنا، آیین‌های ماه محرم تنوعی به وسعت تاریخ غنی گلستان دارد و سنت‌ها و رسوم چند صدساله ساکنان این استان در نمایشی تمثیلی، بازسازی و یادآوری واقعه کربلاست که در آن عزاداران با برگزاری مراسم‌هایی که برخی از آن‌ها به ثبت ملی نیز رسیده، واقعه خونین کربلا را به ذهن‌ها متبادر می‌کنند.

از جمله آیین‌های عزاداری ماه محرم، جوش‌زنی کردکوی است که همه ساله در دهه اول ماه محرم برگزار می شود و کردکویی های بسیاری که در دیگر مناطق استان، کشور و حتی جهان سکونت دارند برای حضور در مراسم جوش زنی به زادگاهشان سفر می کنند.

آیین «جوش‌زنی» کردکوی، میعادگاه عاشقانه‌های سوگواران حسینی+ فیلم

رئیس هیات حسینی کردکوی در این ارتباط گفت: «جوش زنی» به عنوان مراسم سنتی سینه‌زنی عزاداران امام حسین (ع) در کردکوی نمادی از حلقه ماتم دور حضرت زینب (س)، فرزندان امام حسین (ع) و یاران شهید کربلاست.

سید خسرو حسینی در گفت و گو با ایرنا افزود: مراسم جوش زدن سابقه ای کهن در فرهنگ مردم این منطقه دارد که نسل به نسل از گذشتگان به امروز انتقال پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: در دسته روی عزاداران حسینی در ابتدای شب جوش مختصری زده تا کم کم بقیه افراد هم جمع شده و این جوش زنی گسترده اجرا می شود که در شب های اول حدود یکساعت بوده ولی در تاسوعا و عاشورا به چهار ساعت هم می رسد.

جوش زدن، حرکات آهنگین با پا چرخیدن در جهت عقربه‌های ساعت و خواندن اشعار حماسی و مذهبی توسط شخصی است که در وسط میدان ایستاده و جواب ترجیع بندهای آن توسط افراد جوش زن داده می‌شود.

وی بیان کرد: طبق سنت حسنه و قدیمی در دهه اول محرم هیات های کردکوی با نظم خاص به سمت محله ولاغوز حرکت کرده و آیین جوش زنی را اجرا می‌کنند که حتی تعداد کثیری از مردم روستاهای شهرستان کردکوی و حتی شهرها و استان های اطراف را به سوی این مراسم روانه و تجمع عظیمی ایجاد می شود.

ایمان جهانگیری از شهروندان کردکویی هم در این ارتباط گفت: در شب عاشورا دور میدان اصلی شهرستان کردکوی اجتماع بزرگی شکل گرفته و آیینی برگرفته از واقعه عاشورا را ترسیم می کنند که یاران امام حسین (ع) کنار هم جمع شده تا از هجوم یزیدیان به چادر اهل بیت (س) جلوگیری کنند که آیین جوش زنی برگرفته از همان رخداد است.

وی افزود: جوانان کردکویی دست خود را روی کتف نفر کناری خود قرار داده و همانطور نفرات زنجیره انسانی تشکیل می دهند.

وی بیان کرد: مراسم جوش زدن سابقه ای دیرین در فرهنگ مردم داشته و حداقل بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد.

آیین «جوش‌زنی» کردکوی، میعادگاه عاشقانه‌های سوگواران حسینی+ فیلم

حجت الاسلام مهدی فاطمی منش رئیس تبلیغات اسلامی کردکوی هم در این ارتباط گفت: آیین سنتی جوش زنی نشات گرفته از قرن‌ها ارادت مردم به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بوده و مردم کردکوی این آیین را طی سالیان متمادی زنده نگه داشتند.

وی افزود: در این آیین بزرگترها ابتدای صف قرار گرفته و افراد دیگر در صف‌های بعدی و هر کدام با شال سبز و یا مشکی در این مراسم حاضر شده و دوش در دوش کنار هم حرکت می‌کنند.

فاطمی منش بیان کرد: در حلقه های جوش زنی افراد سید شال سبز و افراد دیگر با شال مشکی ذکر یا علی می گویند.

به گزارش ایرنا، امام حسین(ع) سومین اختر تابناک امامت و ولایت در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در خانه حضرت امیرالمومنین (ع) پیشوای اول شیعیان و حضرت فاطمه زهرا (س) یگانه دختر رسول اکرم(ص) در مدینه دیده به جهان گشود.

آن حضرت در مکتب نورانی حضرت محمد (ص) و پدرش مولای اول شیعیان(ع) و مادری چون حضرت زهرا(س) درس آزادی، ایستادگی و جوانمردی را آموخت و پس از شهادت پدرش، همدوش با برادرش امام حسن مجتبی(ع) در راه تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن گام برداشت، هنگامی‌که امام دوم شیعیان در سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند، رسالت سنگین امامت و هدایت مردم بر دوش امام حسین(ع) واگذار و آن حضرت به مدت ۱۱ سال عهده‌دار این امر مهم شدند.

سرانجام در روز دهم محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری، امام حسین(ع) و یارانش باوفایش در راه دین اسلام و ترویج آموزه‌های آن، احیای احکام دین و زدودن انواع انحراف‌های دینی به شهادت رسیدند و درس آزادی و ولایتمداری را در تاریخ ماندگار کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha