۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۱۵
کد خبر: 85178560
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهاردهمین اندیشکده حکمرانی کشور در یزد افتتاح شد

یزد- ایرنا- چهاردهمین اندیشکده حکمرانی استان‌های کشور روز یکشنبه با حضور معاونان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی در دانشگاه یزد افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این اندیشکده ترکیبی از دانش آموختگان، نخبگان و خبرگان به منظور مردمی سازی نظام حکمرانی کشور است و مسائلی همچون آب، انرژی، محیط زیست، فناوری، اقتصاد و اشتغال در اولویت برنامه‌های آن در استان یزد قرار دارد.

این اندیشکده که چهاردهمین مورد از این دست در ایران است در استان‌ها به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس فعالیت می کند و در آن مسائل متعدد ملی و استانی به منظور تولید محتوا بررسی می شود و زمینه‌ای برای ورود نخبگان به مباحث قانونگذاری، تصمیم‌گیری و سیاستگذاری است.

معاون هماهنگی و خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آیین آغاز فعالیت اندیشکده حکمرانی در دانشگاه یزد گفت: راه‌اندازی این اندیشکده‌ با توجه به ضرورت تحول در نظام حکمرانی و تمرکززدایی با مشارکت‌ فراگیر استان‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌آموختگان و نخبگان در دستور کار قرار گرفته است.

بهروز طهماسب کاظمی با بیان اینکه تشکیل اندیشکده‌ها گامی اساسی در مسیر اندیشه‌ورزی، تصمیم‌سازی و مردمی‌سازی نظام حکمرانی در حوزه قوه مقننه است، افزود: تشکیل اندیشکده‌ها جزو موفق‌ترین الگوها در نظام‌های حکمرانی در دنیاست و پشتوانه مناسب برای تصمیم‌سازی نهادهای حاکمیتی است.

وی با قدردانی از مسئولان دانشگاه یزد برای راه اندازی اندیشکده حکمرانی اظهار کرد: اندیشکده‌های حکمرانی دارای این ویژگی است که به طور مستقیم به مجرای تصمیم‌گیری در مورد قوانین کشور وصل است و امیدواریم در آینده به دفاتر پژوهشی مجلس برای اتصال به کمیسیون‌ها نیز در این زمینه اقدام شود.

چهاردهمین اندیشکده حکمرانی کشور در یزد افتتاح شد

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت تغییر ریل حکمرانی تاکید کرد و گفت: انقلاب اسلامی از پاک‌ترین اندیشه‌های حکمرانی برخوردار است ولی با وجود فعالیت زیاد مدیران در نهایت رضایتمندی مردم حاصل نمی‌شود و تمام این دلایل بر لزوم تغییر نظام حکمرانی تاکید دارد.

علی فرهادی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از بهترین مولدهای ساختاری در اداره کشور است، افزود: گزارش‌های این مرکز طی این مدت دارای اعتبار بالا و فاقد هرگونه جهت‌گیری سیاسی بوده و همواره قابل استناد است.

به گفته وی، در ایران تاکنون براساس مدل دانشگاهی و پژوهشکده‌ای پیش رفته‌ایم و نتایج پژوهش‌ها در این مدل حاکمیتی خیلی دیر و سخت به دست مدیران رسیده است.

وی با اشاره به ۱۸ هزار گزارش دریافتی از اندیشکده‌ها در سطح کشور با همکاری نخبگان و اساتید گفت: گزارش‌ها پس از ثبت و نمایه شدن در پایگاه‌های استنادی در کمتر از یکسال، یک میلیون مرتبه دیده شد و این موضوع می‌‎تواند جزو نکات انگیزشی باشد.

همچنین معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به ضعف دانش در تصمیم‌ و تصمیم‌سازی‌ها گفت: این ضعف از سطح مدارس شروع و در دانشگاه‌ها استمرار یافته و در بخش تصمیم‌گیری‌های کلان نیز شاهد آن هستیم.

جعفر رحمانی بر مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی در اندیشکده‌های استانی تاکید و با قدردانی از تلاش‌های انجام گرفته افزود: تعدد قوانین در کشور نگران‌کننده و آسیب‌زاست که امید است با فعالیت اندیشکده‌ها شاهد ساماندهی این بخش باشیم.

همچنین در این نشست معاون عمرانی استانداری یزد، روسای دانشگاه‎‌ها و برخی از اعضای هیات علمی بر تلاش بخش‌های مختلف و نخبگان برای تحقق اهداف اندیشکده تاکید و همچنین با اهدای احکام اعضای این اندیشکده، دفتر آن در دانشگاه یزد افتتاح شد.

استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۱۰۰ هزار دانشجو و ۶۰ مرکز آموزش عالی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha