نقطه طلایی ارتباط ایران با آسیای میانه چشم‌به‌راه ورود سرمایه‌گذاران

گرگان- ایرنا- دسترسی به زیرساخت‌هایی مانند گمرک، پایانه مرزی، راه‌آهن بین‌المللی و نزدیکی به ترکمستان و در ادامه کشورهای آسیای میانه و چین، یکی از ویژگی‌های منطقه آزاد اینچه‌برون به شمار می‌رود که با حمایت ویژه دولت سیزدهم در تکمیل زیرساخت‌ها، رونق آن به اولویت مهم و اصلی گلستان برای توسعه و پویایی اقتصاد منطقه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، استفاده از ظرفیت منطقه مرزی اینچه‌برون برای داد و ستد با تجار و بازرگانان ترکمنستانی، قدمتی چند دهه‌ای دارد اما بهره‌مندی هدفمند برای رونق بخشیدن به این منطقه به عنوان «دروازه ورود به آسیای میانه» به طور جدی از زمان فعالیت دولت سیزدهم آغاز شد و با تاکید مستقیم و اثربخش رییس جمهور در جریان حضور در این منطقه همزمان با سفر استانی به گلستان به اوج رسید.

ارتباط با کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا و نیز کشورهای شرق این قاره کهن یکی از چشم‌اندازهای دولت برای تسریع در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز است که بخشی از آن از سوی دولت و بخش دیگر با کمک بخش خصوصی فراهم خواهد شد.

منطقه اینچه‌برون که مرکز گمرکات گلستان است و پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان از زیرمجموعه های آن به شمار می ‌روند به گواه بسیاری از کارشناسان، مسوولان و نیروهای نظامی و امنیتی استانی و ملی از مناطق مرزی بسیار امن کشور است.

اینچه‌برون نقطه ارتباطی ایران با آسیای میانه

منطقه آزاد اینچه‌برون نزدیکترین نقطه ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه است و با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به کشورهای «اوراسیا»، این منطقه دسترسی مناسب‌تری خواهد داشت.

اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق را دارد و یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بازدید آذرماه سال ۱۴۰۰ از مرز و گمرک اینچه‌برون گفت: دولت سیزدهم می‌خواهد با تغییر راهبرد عملکردی مناطق آزاد اقتصادی شاهد نسل ۲ از این مناطق با رویکرد تولید محور و صادرات‌مدار باشد که اینچه‌برون با زیرساخت‌های موجود یکی از نخستین و مستعدترین مناطق است.

سیداحسان خاندوزی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایی مانند حوزه ترانزیتی و حوزه ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) کشور که آن را به حوزه ژئوکومی وصل می‌کند و می‌تواند قطب ارزآوری، تولید و پیوندهای منطقه‌ای باشد استفاده کنیم تا منطقه آزاد اینچه برون به عنوان یکی از مناطق تولید محور و صادرات‌گرا در نقطه تماس اقتصاد ایران با اقتصاد حوزه اوراسیا تبدیل شود.

استاندار گلستان هم گفت: پس از استقرار دولت سیزدهم، رییس جمهور تاکید فراوانی بر تقویت دیپلماسی اقتصادی استان‌ها با کشورهای همسایه داشت که در این راستا گلستان تلاش کرد از این فرصت برای رفع برخی کمبودهای خود مانند صادرات محصولات استفاده کند.

نقطه طلایی ارتباط ایران با آسیای میانه چشم‌به‌راه ورود سرمایه‌گذاران
بازدید رییس جمهور از گمرک و راه آهن اینچه‌برون در سفر استانی سال ۱۴۰۰ به گلستان

علی‌محمد زنگانه افزود: قبل از آغاز دولت سیزدهم و به دلایل متعدد، رفت و آمد کامیون‌ها از مرز اینچه‌برون به حدود صفر درصد رسیده و تجارت چمدانی هم به طور کامل متوقف شده بود اما تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت با سفر رییس جمهور به ترکمنستان، اعزام هیاتی از مدیران و تجار گلستان به این کشور و امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک، موانع حمل و نقل ریلی و تجارت چمدانی را برداشت.

زنگانه ادامه داد: توسعه همکاری گلستان با همسایگان، به ترکمنستان محدود نشد و تقویت مناسبت تجاری با قزاقستان و روسیه هم در دستور کار قرار گرفت و تاکنون اقدامات مهمی در راستای گسترش روابط انجام شده و یا در حال انجام است.

روزهای بهتر در انتظار گلستان

استاندار گلستان گفت: اگر چه با شرایط مطلوبی که مورد نظر داریم فاصله زیادی وجود دارد اما براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و افق‌های بلندی که طراحی کرده‌ایم روزهای بهتری در انتظار گلستان خواهد بود.

وی بیان کرد: فعالیت منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون با توجه به همجواری با مرز ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است و با توجه به برخورداری از ظرفیت‌های فراوان و زیرساخت‌های متعدد از حضور سرمایه گذاران خارجی در این منطقه استقبال می‌کنیم.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون، بستری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی ایران و به خصوص گلستان با کشورهای آسیای میانه و بازار مصرف ۲۰۰ میلیون نفری این کشورها است.

امانقلیچ شادمهر کرد: ایران و استان گلستان تکنولوژی برتر در حوزه‌های مختلف از جمله صنعتی، پزشکی و کشاورزی دارد که می‌توان از طریق مرز اینچه‌برون و منطقه آزاد آن، دانش یا محصولات این حوزه‌ها را به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه عرضه کرد.

وی بابیان اینکه گلستان زیرساخت‌های لازم در حوزه خشکی، دریایی و هوایی جهت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه را دارد، افزود: با تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون و در شرایطی که کشور ما در تحت تحریم‌ اقتصادی قرار دارد، فرصت خوبی برای توسعه بیشتر این روابط فراهم می‌شود که باید با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از آن استفاده کرد.

به گفته شادمهر، استفاده صحیح از منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌ برون راه تنفس، رشد و توسعه گلستان را بیش از پیش فراهم می‌کند و تاثیر مثبتی بر رونق و شکوفایی اقتصادی، ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار و رفع سیمای محرومیت از مردمان مرزنشین استان خواهد داشت.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز منطقه آزاد اینچه برون را از ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوب اقتصادی گلستان دانست و گفت: در هیچ نقطه‌ای از کشور منطقه آزادی که همه زیرساخت‌های آن از قبیل «ریلی، جاده، فرودگاه و حتی بندر و دریا» فراهم باشد، نداریم.

رمضانعلی سنگدوینی افزود: منطقه آزاد اینچه‌برون می‌تواند سرمایه‌گذار جذب کند و بانک‌های گلستان با ارائه تسهیلات و اتاق‌های بازرگانی ایران و حتی در استان می‌توانند شرایط ورود سرمایه‌گذار در این منطقه را فراهم کنند.

ارائه ۴۰ بسته برای سرمایه‌گذاری در اینچه‌برون

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون هم گفت: تاکنون ۴۰ بسته سرمایه‌گذاری برای این منطقه به ارزش مجموع ۲۲۰ هزار میلیارد ریال ارائه شده و با توجه به ظرفیت فراوان اینچه‌برون امکان افزایش آن وجود دارد.

حسن ملک‌حسنی اظهار کرد: رویکرد این بسته‌های سرمایه‌گذاری، توجه به صادرات به خصوص برای تسخیر بازار کشورهای آسیای میانه است.

وی بیان کرد: منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه‌برون سرزمین فرصت‌های نوظهور است و آمادگی خود را برای دعوت از فعالان اقتصادی داخل و خارج کشور جهت سرمایه‌گذاری اعلام کرد.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون گفت: منطقه استراتژیک این منطقه آزاد کانون عبور کریدورهای بین‌المللی شرق - غرب و شمال - جنوب است که فرصت استثنائی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به مزایا و معافیت‌های قانونی برای حضور سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد ایران، بسته‌های سرمایه‌گذاری معرفی شده این منطقه با قابلیت صادرات محور و ارائه دهنده خدمات ترانزیتی، لجستیکی،بازرگانی، و گردشگری با شعار دروازه ورود به آسیای میانه و چین را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

اینچه برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع شده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha