رویش امید در سرزمین آب و آتش، ارمغان سفر هیات دولت به گچساران

گچساران- ایرنا- در سفر دوم هیات دولت به گچساران، علاوه بر افتتاح دو طرح عظیم پتروشیمی و سد چمشیر با آغاز طرحهای دیگر بطور حتم تحولی در راستای اشتغال در این منطقه رقم خواهد خورد.

به گزارش ایرنا، رئیس دولت سیزدهم در این دور ازسفر استانی به گهگیلویه و بویراحمد علاوه بر بهره برداری ازطرح های اقتصادی بزرگ گچساران بر رفع مشکلات، شتاب بخشی به طرح ها بر جا مانده از دولت های گذشته و استفاده از ظرفیت های منطقه و ضرورت بر بومی گزینی نیروهای هر منطقه تاکید کردند.

رئیس جمهور در ادامه برنامه دور دوم سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر افتتاح بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا(چمشیر) از بخش های مختلف این سد و بازدید کرد.

مردم این منطقه در بخش های از سال دارای آب بی کیفیت و نگران رودخانه زهره به دلیل وجود سیلاب بودند که خوشبختانه با بهره برداری از این سد یک تهدید به فرصت تبدیل ، و راه اندازی این سد علاوه بر جلوگیری از سیلاب موجب می شود مردم اهالی این منطقه ازآب با کیفیت برخوردار شوند.

همچنین رئیس دولت سیزدهم علاوه بر بازدید از پترو شیمی گچساران دستور بهره برداری از این پروژه بزرگ صنعتی را صادرکرد

این طرح با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو یکی از طرح ها مهم وزارت نیرو بود که با رویکرد جدید دولت در ۲ سال اخیر جانی دوباره گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد.

رویش امید در سرزمین آب و آتش، ارمغان سفر هیات دولت به گچساران

رئیس جمهور در جریان بازدید از این طرح صنعتی در پاسخ به کارگران این صنعت که خواستار جذب در این واحد صنعتی بودند گفت: هیچ یک از کارگران این واحد صنعتی بیکار نمی شوند و بعد از اتمام قرار داد کار در طرح های در دست اجرا در مناطق مختلف استان جذب خواهند شد.

راه اندازی ایرانی ترین الفین کشور

طرح ساخت خط لوله سراسری اتیلن غرب در سال ۸۳ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو آغاز شد و در دولت سیزدهم روند اجرایی این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه اندازی شد.

پترو شیمی گچساران با دریافت سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان از پالایشگاه گاز بید بلند با خط لوله ۹۰ کیلومتری بیش از یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) تولید می‌کند.

رویش امید در سرزمین آب و آتش، ارمغان سفر هیات دولت به گچساران

این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار ساخته شده و شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی کازرون، پتروشیمی بروجن ، پتروشیمی ممسنی ، پتروشیمی دهدشت و گروه مالی سپهر صادرات سهامداران آن هستند.

نصب تجهیزات، طراحی و ساخت این طرح صنعتی با همکاری بیش از ۷۰ شرکت دانش بنیان انجام و ۸۳ درصد از تجهیزان این مجتمع بزرگ ساخت داخل است.

اختصاص بیش از ۷۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح های مسئولیت های اجتماعی به گچساران

وزیر نفت گفت: علاوه بر اعتباراتی که در دور دوم سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان گچساران اختصاص داده می شود بیش از پنج میلیارد ریال برای طرح های مسئولیت های اجتماعی این شهرستان اختصاص داده که هدیه وزارت نفت به مردم این شهرستان برای اجرای طرح های عام المنفعه در این سفر ۲هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر خواهد بود.

جواد اوجی ابراز کرد: در دور اول سفر رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای شهرستان گچساران اختصاص یافت که در این زمینه ۱۱۳ پروژه در قالب طرح های مسئولیت‌های اجتماعی اجرا شد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات مناسبی در حوزه نفت و گاز در کشور انجام شد ابراز کرد: طرخ های مسئولیت های اجتماعی وزرت نفت ظرف ۲ هفته تامین اعتبار خواهد شد.

هدیه بزرگ وزیر نفت به مردم گچساران

آغاز عملیات ساخت پتروپالایشگاه گچساران با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سه فاز با اشتغالزایی هزار و ۵۰۰ نفر از انتظارات مردم گچساران در این دور از سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد بود که اجرایی نشد و حاشیه های فراوانی به دنبال داشت.

وزیر نفت در نشست شورای اداری شهرستان گچساران پس از صحبت های نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و تاکید بر ساخت پتروپالایشگاه در این شهرستان و نقش آن در کاهش آمار بیکاری این منطقه گفت: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هر سرمایه‌گذاری قصد سرمایه گذاری را دارد حمایت خواهیم کرد و مردم شهرستان گچساران ساخت پترو پالایشگاه ۱۰۵ هزار بشکه‌ای را قطعی بدانند.

بیش از ۲۱۵ هکتار در منطقه لیشتر روستای آب انجیر برای ساخت این مجتمع در نظر گرفته شده که در صورت راه اندازی بیش از ۲۲ محصول از جمله گازوئیل، بنزین و بنزن و ... تولید خواهد شد.

تکمیل و تامین نیروی انسانی بیمارستان نفت گچساران

ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت صنعت نفت گچساران(شهدای نفت) در زمینی به مساحت ۱۱ هزار متر در قالب سه طبقه در سال ۱۳۸۷ آغاز شد که با وجود پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد به دلیل برخی مشکلات در چند سال گذشته راکد بوده است.

رویش امید در سرزمین آب و آتش، ارمغان سفر هیات دولت به گچساران

وزیر نفت گفت: پیمانکار برای ادامه روند اجرایی بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت صنعت نفت گچساران مشخص شده و بزودی با اعتباری بیش از ۹۴۰ میلیارد ریال عملیات تکمیل این طرح درمانی را آغاز خواهند کرد.

اوجی ادامه داد: در زمینه تأمین نیروی انسانی به این بیمارستان نیز مجوز خواهیم داد و افرادی که از لحاظ درمانی دارای بنیه مالی ضعیفی هستند در این مرکز درمانی خدمات درمانی دریافت کنند.

آموزش فنی رایگان ۵۰۰ نفر جویای کار در گچساران

وزیر نفت گفت: بیش از ۵۰۰ نفر از جوانان بیکار این شهرستان در قالب طرح مسئولیت اجتماعی، آموزش فنی رایگان دریافت می کنند و در صورت نیاز از این جوانان آموزش دیده در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی استفاده خواهد کرد.

اوجی ابراز کرد: در زمینه دغدغه مسئولان در زمینه جذب نیروهای غیربومی در پتروشیمی گچساران موارد را بررسی خواهم کرد.

افتتاح بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا پس از حاشیه های زیست محیطی

سد چمشیر یکی از پر حاشیه ترین طرح های آبی کشور بوده که با اعتراض و انتقادات زیادی روبرو بوده این سد پس از پشت سر گذاشتن این حاشیه ها از جمله مسائل زیست محیطی، نشت نفت، نابودی آثار تاریخی و شور شدن آب در دور دوم سفر هیات دولت با استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.

سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعبی است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه در سال ۹۱ شروع و در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب گرفت.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

بهره برداری از واحد نخست نیروگاه چمشیر

واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵۵ مگاوات در دور دوم سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراخمد به بهره‌برداری رسید و هم اکنون در تولید برق پیک تابستانه نقش مهمی دارد.

نیروگاه برق‌آبی این سد دارای سه واحد بزرگ هر کدام به ظرفیت ۵۵ مگاوات و ۲ واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات (جمعاً ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.

تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی، اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha